Hej. Har stängt av huvudvattnet. Inkommande från gatan från kommunen. Trots det så sprutar det vatten ur varmvattenröret om jag vrider på vredet här inne.
Jag skulle byta blandare på kommoden.

Hur är det möjligt?

• Vattenrör under handfat med avstängd ventil, synliga anslutningar och slangar. Problemlösning för vattenflöde trots avstängt huvudvattnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Det är vattnet du har i ditt system, sätt på varmvattnet i en annan kran så kommer det att dräneras ut och sluta rinna..
Men se till att varmvattenberedaren är avstängd innan bara..

• Gilla
Lin Ason
  • Laddar…
Tack så hemskt mkt för snabbt svar. Men eftersom jag stängt av vattnet så kommer det ju inget vatten i någon annan kran.

Gissningsvis är det bara varmvatttnet i varmvattenberedaren som har ett något högre tryck och det kommer släppa/sluta så snart du öppnar en annan kran.

Men, du kommer inte att tömma varmvattenberedaren på det viset, så det finns inget behov av att stänga av den bara för att du stängt av inkommande vatten och öppnat kranarna.

Om du däremot ska tömma varmvattenberedaren ska den givetvis vara avstängd först.

Men, om det kommer mer än några liter ur den andra kranen dvs, att det bara fortsätter att forsa trycksatt vatten ur den så har du inte lyckats stänga av huvudvattenkranen utan enbart en separat kran för kallvatten, vilket är rätt ovanligt.

H
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Gissningsvis är det bara varmvatttnet i varmvattenberedaren som har ett något högre tryck och det kommer släppa/sluta så snart du öppnar en annan kran.

Men, du kommer inte att tömma varmvattenberedaren på det viset, så det finns inget behov av att stänga av den bara för att du stängt av inkommande vatten och öppnat kranarna.

Om du däremot ska tömma varmvattenberedaren ska den givetvis vara avstängd först.

Men, om det kommer mer än några liter ur den andra kranen dvs, att det bara fortsätter att forsa trycksatt vatten ur den så har du inte lyckats stänga av huvudvattenkranen utan enbart en separat kran för kallvatten, vilket är rätt ovanligt.
Inte så ovanligt, så har vi det här, både ock i och för sig. Vi kan stänga båda samtidigt men även varm- och kallvatten separat. Ska vi byta kran stänger vi av alla 3 för säkerhets skull.

• Gilla
Lin Ason
  • Laddar…
Huvudvattenkranen blev bytt av kommunen för typ 2 månader sen. Så känns inte som att problemet med att stänga/sätta på är problemet. Allt annat vatten i huset är helt avstängt.
Den läcker lite och jag vill kolla packningen (om där är nån) men det går inte eftersom vattnet inte slutar.

H HEM2121 skrev:
Inte så ovanligt, så har vi det här, både ock i och för sig. Vi kan stänga båda samtidigt men även varm- och kallvatten separat. Ska vi byta kran stänger vi av alla 3 för säkerhets skull.
Jag har bara två vred.

P
L Lin Ason skrev:
Tack så hemskt mkt för snabbt svar. Men eftersom jag stängt av vattnet så kommer det ju inget vatten i någon annan kran.
Har du testat att tömma ur en annan kran?

Rejäl skrev:
Har du testat att tömma ur en annan kran?
Jag har tömt alla kranar i huset.

P
L Lin Ason skrev:
Har du tömt systemet så är det ju tomt då är inte inkommande vatten avstängt i så fall ifall det fortsatt rinner..

L Lin Ason skrev:
Du säger tömt.
Menar du att du har öppnat alla kranar i huset och att det spolar varmvatten ur alla fortfarande och inte bara några liter i början?

P
Har du en stor beredare och långa ledningar så kan det ta några minuter att tömma vattnet..

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Du säger tömt.
Menar du att du har öppnat alla kranar i huset och att det spolar varmvatten ur alla fortfarande och inte bara några liter i början?
Jag har öppnat alla kranar. Det kommer ingenting ur dem.

P
Då kan du öppna ventilen det kan komma en skvätt pga. lite tryck..

Rejäl skrev:
Har du en stor beredare och långa ledningar så kan det ta några minuter att tömma vattnet..
Men ja det är väl 300 liter

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.