Hej! Jag har upptäckt små gropar i mitt varmvattenrör (se bild). Det ser inte ut som klassisk korrosion med missfärgningar, utan bara små fördjupningar i ytan. Är detta normalt slitage, ett tillverkningsfel eller ett tecken på att röret börjar bli svagt? Någon som har sett liknande och vet om det kan bli ett problem på sikt?
Tack på förhand!
Tack på förhand!
Det ser ut som att yttre påverkan har skadat det.
Slagmärken.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 920 inlägg
Jag insåg att den tidigare bilden kanske inte var helt tydlig; reflektioner kan ha fått groparna att se djupare ut än de faktiskt är. Dessa gropar finns på flera ställen längs röret, inte bara vid ventilen.
En VVS-montör som var här nyligen för ett annat ärende tittade på groparna och menade att det rör sig om standardrör av mjukare material som installerades när bostaden byggdes. Han försäkrade att detta inte är farligt, även om det kanske inte är estetiskt tilltalande.
En VVS-montör som var här nyligen för ett annat ärende tittade på groparna och menade att det rör sig om standardrör av mjukare material som installerades när bostaden byggdes. Han försäkrade att detta inte är farligt, även om det kanske inte är estetiskt tilltalande.
Förkromade kopparrör finns i olika mjukhet.
Det mjukaste är "mjukt"
Men vad är det som orsakat skadorna (bucklorna)?
Det kan ingen svara på förutom du @moha8
Det mjukaste är "mjukt"
Jag håller med, skadorna på rören är inte av art för att det ska läcka.M moha8 skrev:
Men vad är det som orsakat skadorna (bucklorna)?
Det kan ingen svara på förutom du @moha8
Klicka här för att svara



