Hej! Jag har upptäckt små gropar i mitt varmvattenrör (se bild). Det ser inte ut som klassisk korrosion med missfärgningar, utan bara små fördjupningar i ytan. Är detta normalt slitage, ett tillverkningsfel eller ett tecken på att röret börjar bli svagt? Någon som har sett liknande och vet om det kan bli ett problem på sikt?

Tack på förhand!

• Varmvattenrör med flera små gropar i ytan, omringade med röd markering, diskuterat som potentiellt slitage eller tillverkningsfel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som att yttre påverkan har skadat det.

Slagmärken.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Krilleman
Jag håller med, det ser ut som yttre påverkan utan tvekan från min sida... 🙄

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Det här ser ju riktigt djupt ut..
En hand syns genom en smal glipa, markerad med en röd cirkel, vilket ger en illusion av djup och avstånd bakom en blänkande yta.
Skapa konto

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Jag insåg att den tidigare bilden kanske inte var helt tydlig; reflektioner kan ha fått groparna att se djupare ut än de faktiskt är. Dessa gropar finns på flera ställen längs röret, inte bara vid ventilen.

En VVS-montör som var här nyligen för ett annat ärende tittade på groparna och menade att det rör sig om standardrör av mjukare material som installerades när bostaden byggdes. Han försäkrade att detta inte är farligt, även om det kanske inte är estetiskt tilltalande.

• Gropar i ett kromat rör under vita kakelplattor i ett badrum, reflektioner från ljus på ytan.
    Skapa konto
  • Kromrör med ytgropar bakom en ventil i en bostad. Groparna är inte farliga enligt en VVS-montör, men kan påverka utseendet.
    Skapa konto
Krilleman
Förkromade kopparrör finns i olika mjukhet.

Det mjukaste är "mjukt"
M moha8 skrev:
En VVS-montör som var här nyligen för ett annat ärende tittade på groparna och menade att det rör sig om standardrör av mjukare material som installerades när bostaden byggdes. Han försäkrade att detta inte är farligt, även om det kanske inte är estetiskt tilltalande.
Jag håller med, skadorna på rören är inte av art för att det ska läcka.

Men vad är det som orsakat skadorna (bucklorna)?

Det kan ingen svara på förutom du @moha8

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.