Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hemmapulare driver ju upp försäkringspremier för alla som sköter sig....
Har du belägg för det påståendet?

U UrbOls skrev:
Det är den här typen av kedjereaktion som stoppar mig från att vilja följa branschreglerna pga av att den ekonomiska konsekvensen är orimlig. Om jag för att undvika skarven tex drar nya rör till tvättstugan så uppfyller inte golvbrunnen där reglerna och ska bytas (antar jag). Då ska pannan och allt annat i tvättstugan rivas ut så brunnen och våtrumsmattan kan bytas osv
Tyvärr, blir det lite så. I mitt fall drar jag rören till tvättstugan, gör en "tillfällig" lösning då jag inte vill renovera den också. Tvättstugan har någon typ av våtrumsmatta från 80, med golvbrunn på betongplatta, så är helt ärligt inte särskilt orolig om där skulle bli en läcka. Vi kommer märka det och eventuell skada skulle begränsas till det rummet.
Tyvärr är köket mellan tvättstugan och badrum, så jag får riva ner innertaket i köket så jag kan dra rir i mellanbjälklaget, lite surt, men borde gå att återställa hyfsat snyggt. Merkostnaden för att dra om alla rör blir inte så stor, 7-8kkt i material och någon dags extra arbete (tänkte göra allt själv).
Arbetet får jag igen den dag det andra badrummet ska renoveras, samma med tvättstugan. Detta förutsätter så klart att det är relativt enkelt att få fram rören såklart, jag har tur att jag kan komma åt och öppna upp baksidan av kökets och det andra badrummets väggar...

Farstatjej90
U UrbOls skrev:
Har du belägg för det påståendet?
Ja det är väl inte svårare att tänka sig än att dåliga bilförare driver upp försäkringspremier för de som sköter sig?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
med tanke på konsekvenserna vid översvämning, borde man bara få hålla på med vvs om man är auktoriserad. Som elektrikerna. Hemmapulare driver ju upp försäkringspremier för alla som sköter sig....
Så du menar att alla hempulare gör dåliga jobb oberoende om det gäller el, VVS, etc, å att alla hantverkare gör ett bra jobb?

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Farstatjej90
Demmpa Demmpa skrev:
Så du menar att alla hempulare gör dåliga jobb oberoende om det gäller el, VVS, etc, å att alla hantverkare gör ett bra jobb?
Mm! Ungefär så!🤔👍

Demmpa Demmpa skrev:
Du gick i fällan!

Hanterverkarens mantra:
Alla hantverkare är proffs och gör inte fel, alla hempulare är inkompetenta och klarar inte att göra något rätt. Därför behövs certifiering, branschregler och lagar som förhindrar alla andra att utföra sådana jobb.

Mm! Ungefär så!🤔👍
Om det är korrekt gjort så betalas premien ut. Oavsett om det är någon som fått betalt för att göra jobbet från början eller inte.

Det är ju inte riktigt samma sak som en bilförsäkring där även alla idioter egentligen är försäkrade. Men man betalar ju till viss del högre premie för detta.

Ja det är väl inte svårare att tänka sig än att dåliga bilförare driver upp försäkringspremier för de som sköter sig?
Tja, är nog överens att majoriteten av proffs gör ett bättre jobb men att hemmapulare driver premier är vad jag förstår bara något du gissar. Hemmapulare kanske inte får ersättning eftersom de kanske inte följer "reglerna" och därigenom inte driver några premier. Se jag kan också gissa ;.)

D Dilato skrev:
Du gick i fällan!

Hanterverkarens mantra:
Alla hantverkare är proffs och gör inte fel, alla hempulare är inkompetenta och klarar inte att göra något rätt. Därför behövs certifiering, branschregler och lagar som förhindrar alla andra att utföra sådana jobb.
Throwback till alla gånger Elektrikerförbundet föreslagit att det ska vara olagligt att sälja elinstallationsmaterial till allmänheten.

Slutsatsen här blir, att det helt enkelt är att köra på sunt förnuft, göra så gott man kan och se över sina kopplingar ibland så inget läcker.

Om jag får en vattenskada ersätter försäkringsbolaget vadå, 150-200k? Med andra ord bra mycket mindre än det skulle kosta att sätta tätskikt i rummet varenda gång man behöver flytta ett rör.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.