9 165 läst ·
32 svar
9k läst
32 svar
Avloppsvärmeväxlare -- Är detta en OK installation?
En slinga i ett kar lär ju aldrig kunna komma över 50% verkningsgrad i alla fall, det skulle behövas någon typ av motströmsväxlare i stället. Men som sagt, att konstruera en växlare som inte kräver en massa underhåll är ju en utmaning. (Ett långt avloppsrör i metall med en tappvattenspiral runt om vore ju en variant.)C cpalm skrev:
Men det är ju inte bra för avloppsreningen att släppa iväg för kallt avloppsvatten heller.
Lite OT, men själva idéen är inte lönsam. Och denna är implementerad på ett sätt som känns riskfyllt.
13% sänkning av energiförbrukningen för varmvatten enlig HSB. Över 20års payback.
Vill minnas att jag läst andra källor som indikerar att man får runt 20% reduktion.
https://omvarldsbevakning.byggtjans...duschvarmevaxlare-ar-inte-lonsamt-visar-test/
Det är nog bättre att sätta dit nån solcell extra eller göra andra åtgärder istället för detta, om man vill sänka sin klimatpåverkan.
13% sänkning av energiförbrukningen för varmvatten enlig HSB. Över 20års payback.
Vill minnas att jag läst andra källor som indikerar att man får runt 20% reduktion.
https://omvarldsbevakning.byggtjans...duschvarmevaxlare-ar-inte-lonsamt-visar-test/
Det är nog bättre att sätta dit nån solcell extra eller göra andra åtgärder istället för detta, om man vill sänka sin klimatpåverkan.
Det kanske finns enklare och billigare sätt att värmeväxla sitt uppvärmda vatten?B BSOD skrev:Lite OT, men själva idéen är inte lönsam. Och denna är implementerad på ett sätt som känns riskfyllt.
[länk]
Ex. duscha i ett badkar som är stängt. Sen låter man duschvattnet i badkaret anta rumstemperatur innan man drar ut proppen ur badkaret och låter vattnet rinna iväg.
Klicka här för att svara