Ska dra om några rör för inkommande vatten från borrhålet och funderar på att samtidigt montera en vattenfelbrytare.

Någon som har monterat detta och hur fungerar det tillsammans med t.ex ett avhärdnings filter som regenererar med jämna mellanrum på natten, tänker falskt larm etc?

Placering i systemet? Tänker före/efter hydropress, beroende på placering vill man ev. ha någon styrning som även bryter elen till pumpen så att även den stängs av om larmet går vid läckage?

Vad vill du skydda med vattenfelsbrytaren?

Var står tank, filter, etc i förhållande till det du vill skydda?

Jag har egen brunn, hydrofor och avhärdare i fritidshuset. Brukar stänga av vattnet vid en kulventil när jag inte är på plats. Den sitter efter hydrofor men före avhärdare.

Inga larmfrån avhärdaren än så länge och jag tror att den fortfarande funkar. 😅

Demmpa Demmpa skrev:
Vad vill du skydda med vattenfelsbrytaren?

Var står tank, filter, etc i förhållande till det du vill skydda?
Så mycket som möjligt av vattenkretsen i huset, helst även hydropress, vattenfilter och dess rördragning.

Tank filter etc står i samma rum som inkommande vatten från borrhålet. Så helst vill jag ha vattenfelsbrytaren monterad innan allt detta, dvs på inkommande i huset från borrhålet.
Med en sådan placering betyder det att om brytaren stänger ledningen så fortsätter pumpen att pumpa då tryckstyrningen för pumpen sitter efter detta..

K KMNelhas skrev:
Inga larmfrån avhärdaren än så länge och jag tror att den fortfarande funkar.
Det beror på hur avhärdaren är konstruerad, vissa har bara spänning till ett urverk och urverket styr ventiler.

K KMNelhas skrev:
Jag har egen brunn, hydrofor och avhärdare i fritidshuset. Brukar stänga av vattnet vid en kulventil när jag inte är på plats. Den sitter efter hydrofor men före avhärdare.

Inga larmfrån avhärdaren än så länge och jag tror att den fortfarande funkar. 😅
Jag tänkte på ev. falsklarm från vattenfelbrytaren på natten när avhärdaren ibland regenererar och gör av med massa vatten 🙂
Om den kommer tolka det som ett läckage varje gång eller om den klarar att avskilja det.

K Kubikton skrev:
Jag tänkte på ev. falsklarm från vattenfelbrytaren på natten när avhärdaren ibland regenererar och gör av med massa vatten 🙂
Om den kommer tolka det som ett läckage varje gång eller om den klarar att avskilja det.
Aha! :)

K Kubikton skrev:
Med en sådan placering betyder det att om brytaren stänger ledningen så fortsätter pumpen att pumpa då tryckstyrningen för pumpen sitter efter detta..
Tex. Vatettes vattenfelsbrytare har en extern stryrning som du med enkla medel kan använda för att bryta strömmen till pumpen.
K Kubikton skrev:
Även här har tex vatettes brytare en extern ingång som du kan använda för att pausa övervakningen. Så kan du få ut en styrsignal från avhärdaren kan du enkelt bygga ihop det.

Jag valde vatettes system då det är helt autonomt. Tex LK förlitar sig på att det finns ett fungerande wifi för kommunikation mellan fuktpuckar och brytaren. Men vatette har ingen fancy ”appstyrning”. Det är å andra sidan inget jag saknar heller och jag tänker att en VVS-pryl har lång livslängd jämförbart med den teknologi som behövs för att ha den uppkopplad. Mig veterligen finns inga garantier för de uppkopplade brytarna hur länge de kommer supporteras av tillverkaren…

Redigerat:
mexitegel mexitegel skrev:
Tex. Vatettes vattenfelsbrytare har en extern stryrning som du med enkla medel kan använda för att bryta strömmen till pumpen.

Även här har tex vatettes brytare en extern ingång som du kan använda för att pausa övervakningen. Så kan du få ut en styrsignal från avhärdaren kan du enkelt bygga ihop det.
Det hade jag missat med Vatette! Helt klart intressant.. 👍🏻
mexitegel mexitegel skrev:
Jag valde vatettes system då det är helt autonomt. Tex LK förlitar sig på att det finns ett fungerande wifi för kommunikation mellan fuktpuckar och brytaren. Men vatette har ingen fancy ”appstyrning”. Det är å andra sidan inget jag saknar heller och jag tänker att en VVS-pryl har lång livslängd jämförbart med den teknologi som behövs för att ha den uppkopplad. Mig veterligen finns inga garantier för de uppkopplade brytarna hur länge de kommer supporteras av tillverkaren…
Jag håller med och tänker samma. Vill ha lite extra säkerhet för ev. vattenläckage. Inget jag tänker övervaka dagligen i mobilen..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.