J
Josth: Diskmaskinen kan ibland vara kopplad till varmvattnet. Då startar den inte om varmvattnet är avstängt. Brukar sitta ett vred för diskmaskinen på köksblandaren där man kan sätta på och stänga av vattnet till diskmaskinen samt via inställning av vredet välja varmt eller kallt vatten.
2 svar · 789 läst
T
tille1: Hej igen tack för hjälp då blir det rörrensning alltså? Tur det inte är julafton då
4 svar · 564 läst
·
Ulltand
Ulltand: Backspolningen av filtret med saltlösning gör ju så klart att stora mängder salt kommer ut i systemet/naturen. Saltet avdunstar inte och anrikas i marken eller grundvattnet. Det är inte så bra om du inte bygger på ett korallrev eller så.
37 svar · 3,4k läst
·
X
xxargs: Om det försvinner inom minuter så verkar det vara mer avhängig på lösta gaser i form av små bubblor i vatten som försvinner snabbt - närmaste luktande gasen är svavelväte som det behövs otroligt lite av för att stinka, men den smakar inte järn. metall/järndoft-smak är inte av järnet direkt utan en resultat av bildade aldehyder och ketoner mm. som bildas när 2-värdiga järnsalter
21 svar · 3,1k läst
·
Krilleman
Krilleman: Axeltätningen brukar läcka på dessa gamla hederliga ventiler när dessa är i "mellanläget" Alltså varken helt stängde eller helt öppen. Fullt stängd eller fullt öppen brukar det tätat ganska bra.
2 svar · 679 läst
·
X
xxargs: @jonaserik: Förhoppningsvis tänker man så idag - men det fins massor av gamla 3-kammar brunnar installerade över Sverige som är på 2 m³ då det var liksom standard betongbrunn i en specifik utförande med mått och allt för ett hushåll enligt Svensk Standard ser man på sidan 3 https://avloppsguiden.se/wp-content/uploads/2018/06/NVFaktablad3SA.pdf och den högra referensavskiljaren i
12 svar · 1,0k läst
Intet
Intet: Det är en rörpropp. Med tanke på dimensionen är det ingen golvbrunn. Så din idé kanske inte är så pjåkig.
1 svar · 527 läst
·
J
jonaserik: Det finns ÖHS som ser lika ut . om deb är en termostat, så är den av bimetallsort, då finns det säker en kontaktor i VVB med dom styrs av den, har du möjlighet att ta någta foton på eldelarna. Den länk du fick stämmer då inte med din VVB.
3 svar · 825 läst
·
anders07
anders07: [citat] Man kan skarva utomhus med en PRK koppling. Tror att det ska vara ett visst avstånd från vägg, men är lite osäker på det... Slangen ska ligga på frostfritt djup, eller ha värmekabel.
5 svar · 2,2k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Slangen fäster du med en "böj" (eller mer korrekt upphängningsbygel) så toppen av böjen precis är i ovankant på maskinen om det går. 👍 [bild]
8 svar · 1,8k läst
·
A
AlminC: [citat] Tack, det gick bra så, tur att jag hade en femma :)
2 svar · 1,2k läst
·
X
xxargs: [citat] Det är lite synd att motiveringen inte finns med i texten - är orsaken tex. lukt så fins det lösningar med vissa arbetsprinciper i minireningsverk som är i princip luktfria (typ lukta lite källare/jorddoft just när man öppnar locket som i mitt verk) Som redan sagt är myndighetstext 'bör' att tolkas som 'skall' i de allra flesta fallen...
3 svar · 865 läst
·
GoC
GoC: Skulle vara intressant att veta vart styrelsen hittat plast i den ventilen. Vredet verkar, av bilderna att döma, var aluminium. vad är egentligen problemet? Troligen inget alls
27 svar · 2,1k läst
·
Luc Reiner
Luc Reiner: Vid 1:20 det där känner man igen: "den här saken hängde med men jag kan inte tänka mig att den gör nån nytta här... eller.....aha så kanske det ska vara!" 👍
9 svar · 876 läst
·
Dowser4711
Dowser4711: [citat] Du menar exakt samma länk som jag delade i inlägg #14? :) Men ja. det där sändes några veckor eller någon månad efter att jag hade diskussionen med Nibe...
33 svar · 3,7k läst
·
lärjungen
lärjungen: [citat] Ok. Släpper ut den bredvid tvättmaskinens avlopp 👍
12 svar · 2,2k läst
·
M
mogge_73: Jag får inte rekommendera specifika filter här, det får man ta utanför tråden. Pm mig så kan vi gå igenom vilka tekniker som finns.
8 svar · 14,4k läst
·
J
jonaserik: Ser mera ut som en standardstol, angående avloppet. sen det med skruvarna Tja kan passa men inte säkert. Fyll hålen med silikon, limma stolen mot golvet. Du ställer dit stolen märker på golvet runt den med blyerts. Tar bort stolen, lägger ut några smala träbitar ca 3 mm tjocka och silikon runt på golvet, innanför strecket. det ska vara så mycket att det liksom vill svälla ut, när
1 svar · 1,0k läst
·
J
JK11: [citat] Stort tack för tipset, ska testa.
4 svar · 923 läst
·
D
Doctor Hatzan: Snyggt jobbat!
10 svar · 824 läst
·
D
10 svar · 824 läst
·
H
halvordsson: Brunnen används ej så det gör inget om den blir helt tät uppifrån. Det där med sand i en påse lät ju inte så dumt
3 svar · 762 läst
M
Murar'n: [citat] Tackar för svar. Ja, det är som du säger. Liten toalett. Typ gå in och backa ut. Vad gäller golvet så är det råspont och golvgips och tätskikt. Så jag kan fästa ner i golvet.
2 svar · 971 läst
·
TorpAnders
TorpAnders: [citat] Hur: Jag menar en manometer på hydropressen. ( eller kompressorn, beroende på med vad man fyller) Den ska fyllas enligt rekommendation beroende på omständigheterna den är installerad i. Givetvis tömd på vatten. När: Första indikation på för lite luft är förstås att tillslagen kommer tätt inpå när man tappar vatten i en kran.
23 svar · 1,3k läst
·
Backis021
Backis021: Hej Planerar in ett byte utav wc stol, befintlig är en vägghängd med cistern. Tänkte att lättast är att byta till en golv stående med väggavlopp. Men som jag finner har avlopp 180mm upp från golv men mitt avlopp sitter 165mm. Går det att lösa med en excentrisk wc-stos exempelvis: Falu 59840
0 svar · 783 läst
K
Karolina6543: [citat] Toppen, tack!
6 svar · 3,8k läst
·
13th Marine
13th Marine: Att hålla på och böka med att ta in och ur en pump tröttnade jag på fort och väckte liv i den gamla anläggningen. Jag hade behållt befintlig lösning med vatten och dragit in det nya direkt i huset istället.
7 svar · 2,3k läst
·
M
mogge_73: Den sitter oftast på vattenslangen från diskmaskinen. Alltså vatten in. Det sitter ofta en ”klump” på slangen (ett sk.aqualås), man ser en lekande mutter som du ansluter på ditt nät. I den brukar det sitta en sil.
1 svar · 1,3k läst
B
Bengt65: [citat] Har du ändrat vatten avlopp så de kommer ut väggen? Vi kommer att byta kök och vatten avlopp kommer från källaren men kommer upp i golvet. Tänker aman borde kunna öppna golv och väggar lite och fixa så det kommer ut väggen. Tänker nya vatten rör har hört att alu pex skall man ha. Källaren har tjocka väggar därför kommer vatten och avlopp upp en bit ut i golvet.
9 svar · 6,2k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Hur många cm ned måste inloppet i brunnen för att ledningen ska ligga i fall även den sista biten? Om du tittar i brunnen finns så många cm marginal för att sänka inloppet och ändå bibehålla brunnens funktion?
16 svar · 3,0k läst
·
Krilleman
Krilleman: Hej och varmt välkommen till forumet på Bygghaus @Patrik Berglund4 👍⛄ Ja det bör den vara, tillverkad före 1988. Såhär ser en lättare sprärngskiss ut för utkastaren. Du bör ha vinkeln på insidan, stämmer det? Märkt 640762-01 på min bild. [bild] Lånade bilden från denna tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/vattenutkastare-gustavsberg-va-fungerar-inte.518811/
1 svar · 1,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.