Ni som kan detta kring hydropress mm
Saken är att jag de senaste dagarna upplever att vattentrycket varierar, bra tryck och sedan sjunker det gradvis för att några sekunder senare vara normalt igen och så fortsätter det så länge en vattenkran är öppen.
Misstänker att det kan ha att göra med luft trycket inne i hydropressen, att det är för lågt…
Eller vad tror ni?
Hur justerar jag luft trycket i hydropressen? Måste jag stänga av vattnet helt, sedan tömma ut vatten tills det slutar rinna ut i någon kran, för att då fylla i mer lyft genom luftventilen på toppen av hydropressen?
Vilket tryck skall jag ha?
Kan det vara något annat somställer till det med tryck brytaren istället för hydropressen?
Så här ser mätarna ut ju just nu
Saken är att jag de senaste dagarna upplever att vattentrycket varierar, bra tryck och sedan sjunker det gradvis för att några sekunder senare vara normalt igen och så fortsätter det så länge en vattenkran är öppen.
Misstänker att det kan ha att göra med luft trycket inne i hydropressen, att det är för lågt…
Eller vad tror ni?
Hur justerar jag luft trycket i hydropressen? Måste jag stänga av vattnet helt, sedan tömma ut vatten tills det slutar rinna ut i någon kran, för att då fylla i mer lyft genom luftventilen på toppen av hydropressen?
Vilket tryck skall jag ha?
Kan det vara något annat somställer till det med tryck brytaren istället för hydropressen?
Så här ser mätarna ut ju just nu
Du har ingen hydropress. Det där är en hydrofor. Om du har någon ventil i botten så kan du helt enkelt tömma tanken.
Allt. Stänger du inte av pumpen lär den ju fylla på så fort du öppnar kranen.
Säkert en dum fråga men varför skall man tömma ut allt vatten?
När allt vatten då är tömt, är det då bara att starta pumpen och fylla upp den igen? Har det inget att göra med att fylla på mer Luft? Eller vad gör luftventilen i toppen på tanken?
När allt vatten då är tömt, är det då bara att starta pumpen och fylla upp den igen? Har det inget att göra med att fylla på mer Luft? Eller vad gör luftventilen i toppen på tanken?
Tappa ur vattnet och sen alla kranar stängda starta pumpen, fyll till ca 20 cm på siktröret. Fyll på luft till ca 0,5 bar under starttrycket ( normalt ca 2,5 bar ) på pumpen och starta upp pumpen. Stopp pump normalt ca 4,5 bar. Klart.
Om du tömmer tanken så blir den fylld med luft. Den blir sedan komprimerad till en lagom luftkudde. Det fungerar att pumpa in luft också.
Så en ”Enklare” variant kan vara att strypa tillförseln av vatten, tömma några tiotal liter vatten och sedan med tryckluft fylla på med luft och sedan släppa på tilförseln igen på vatten
Istället för att tömma hela tanken på ca 300liter …
Istället för att tömma hela tanken på ca 300liter …
Oljefri kompressor med reglerbar tryckregulator (som tex biltermas SOL-6-kompressor) satt till precis aning under pumpens avslagstryck och slang med luftpåfyllare för bil i toppen av din hydrofor då du verkar ha en på fyllningsnippel i toppen
öppna en tappkran vatten medans du har luftpåfyllaren intryckt och sedan fyller på luft medans det rinner vatten ur kranen till vattenytan på nivåröret är ca 1/4-del ned från överkant av vattenståndröret, stäng luftpåfyllaren och låt vattenkran rinna tills man ser att vattenpumpen startar igen, vilket bör ske ungefär vid 1/4-del - 1/3-del av vattenståndsrörets nederkant och när den stannat igen, kontrollera att vattennivån fortfarande är synlig i vattenståndröret och bör vara kvar runt den översta 1/4-delen av röret.
klart.
Därefter tittat till den då och då - kanske per 3 eller 6 månader att vattenytan fortfarande är synlig i vattenståndröret efter att vattenpumpen stoppat och börja det fattas luft igen så fyll på igen enligt ovanstående.
Normalt brukar man stänga kranarna på vattenståndsröret när man inte är där för att kontrollera vattenståndet, mycket för att dessa inte skitar sig igen så snabbt som det annars blir när det går upp och ned hela tiden av vattnets rörelser och partiklar i denna. att motionera kranarana vid var kontroll ser också till att de är öppnings och stängbara i framtiden - annars kan de fastna i sina ändlägen väldigt hårt efter ett antal år.
Man kan också måtta lufttrycket efter pumpens påslagstryck men då skall vattenytan vara ca 1/4-del räknat från underkanten av vattenståndsröret.
öppna en tappkran vatten medans du har luftpåfyllaren intryckt och sedan fyller på luft medans det rinner vatten ur kranen till vattenytan på nivåröret är ca 1/4-del ned från överkant av vattenståndröret, stäng luftpåfyllaren och låt vattenkran rinna tills man ser att vattenpumpen startar igen, vilket bör ske ungefär vid 1/4-del - 1/3-del av vattenståndsrörets nederkant och när den stannat igen, kontrollera att vattennivån fortfarande är synlig i vattenståndröret och bör vara kvar runt den översta 1/4-delen av röret.
klart.
Därefter tittat till den då och då - kanske per 3 eller 6 månader att vattenytan fortfarande är synlig i vattenståndröret efter att vattenpumpen stoppat och börja det fattas luft igen så fyll på igen enligt ovanstående.
Normalt brukar man stänga kranarna på vattenståndsröret när man inte är där för att kontrollera vattenståndet, mycket för att dessa inte skitar sig igen så snabbt som det annars blir när det går upp och ned hela tiden av vattnets rörelser och partiklar i denna. att motionera kranarana vid var kontroll ser också till att de är öppnings och stängbara i framtiden - annars kan de fastna i sina ändlägen väldigt hårt efter ett antal år.
Man kan också måtta lufttrycket efter pumpens påslagstryck men då skall vattenytan vara ca 1/4-del räknat från underkanten av vattenståndsröret.
När jag använder en kompressor för att fylla hydroforen med en del luft, hur högt tryck kan jag ha på kompressorns luft som jag fyller i hydroforen dvs på samma sätt som man mäter lufttrycket vid ex påfyllnad av luft i bildäcken?
Det finns ingen gräns på hur högt tryck du kan ha i kompressortanken. Det är hur mycket du blåser in i hydroforen som är av intresse.
Bara göra som du gör med bildäcken, se på manomtern hur mycket tryck du har i däcket. Manometern ska stanna på ca 2 bar ( Tillslagstryck ca 2,5 ) på en bil är det lite högre. På macken kan du få minst 8 bar men fyller bara tills du är nöjd, lika på ditt kärl.S steffe111 skrev:
Sedan måste man naturligtvis vara försiktig om det inte finns någon luft alls. Då stiger tycket direkt.
Klicka här för att svara