Tjena allihop!

Min kunskap i ämnet är väldigt limiterad så tänkte kolla med er här om ni vet hur jag går vidare.

Jag har sedan några dagar tillbaka haft dåligt tryck i duschen både ifrån taksilen samt duschmunstycket.

Inge problem med trycket i karlarna i huset.

Jag gick ner i krypgrunden för att kolla till hydropressen och möttes av följande;

Jag ska vara ärlig och säga att jag inte tittat till den sen jag flyttade in då allt rullat på bra så jag vet inte ens om det är onormalt att den rör på sig hela tiden.

Vore väldigt tacksam ifall någon vet ifall det är felaktigt och hur man kan lösa det (antigen själv eller om man ska kontakta en firma).

Mvh

Bronken
(Är ingen expert, spånar bara)

Så fort ska det väl knappast gå att få upp trycket i tanken eller?
Är det blåsan inuti som har krympt, snört ihop sig?

Att trycket minskar lika snabbt tyder kanske på samma sak?
Annars är det en STOOR läcka nånstans....och det borde man märkt.

• Gilla
Trappa och 1 till
  • Laddar…
Du behöver nog fylla på luft i den.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
om du ser mätaren för tryck så får man en hint
men troligen är den blåsa tom och tanken full av vatten
så första åtgärd är att stänga av pumpen öppna en kran och börja pumpa luft i hydropressen (bilventil på gaveln)
0,5 bar lägre tryck än ditt tillslagstryck
ibland har någon driftig djävel skrivit upp det på tanken
får du inget tryck eller det töms så är blåsan kass, går att byta bara blåsa men det är nog bäst att byta hela tanken

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
om du ser mätaren för tryck så får man en hint
men troligen är den blåsa tom och tanken full av vatten
så första åtgärd är att stänga av pumpen öppna en kran och börja pumpa luft i hydropressen (bilventil på gaveln)
0,5 bar lägre tryck än ditt tillslagstryck
ibland har någon driftig djävel skrivit upp det på tanken
får du inget tryck eller det töms så är blåsan kass, går att byta bara blåsa men det är nog bäst att byta hela tanken
Okej tack så mycket för svaret, jag tror dock jag överlåter arbetet till en firma men då vet jag iaf att något inte står rätt till!

• Gilla
returen
  • Laddar…
Vill nog ändå föreslå att du försöker själv. Det är inte mycket mer komplicerat än att fylla på luft i ett bildäck, och det kommer att hända igen efter ett tag (nästan ingen ventil eller inneslutning är 100% tät).

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Är det ingen kran öppen när du filmar så verkar ju vattnet rinna tillbaka ner i borrhålet å då är ju backventilen kass på pumpen. Men får den delen är det ju bra att titta till luften i hydropress

Precis som inlägget innan säger, om du stänger av kranen för vattnet som går vidare ut i huset, om du har en sådan, och det fortsätter på samma sätt, så indikerar det att backventilen i djuphålspumpen inte är tät och vattnet rusar tillbaka igen så fort pumpen stannat.

av uppumpningstakten att döma så verkar det inte vara helt lufttomt i hydropressen då det verkar ta runt 8 sekunder innan det är full avslagstryck och med ca 0.8 l/s för en 3000l/h-pump motsvarar det ca 6-7 liter - förvisso kan indikera för lite luft i hydropressen men inte helt tomt på luft.

Större problemet är att vattnet rusar ut på halva tiden vilket indikerat backventilfel nere vid pumpen.

Ett sätt att lösa det temporärt utan att dra upp hela pumpen med slang och allt är att sätta en backventil på den inkommande röret till hydropressen från pumpen, men när man i framtiden har anledning behöver ta upp pumpen så behöver man givetvis fixa till dess backventil.

• Gilla
  • Haha
Hult116j och 2 till
  • Laddar…
Om man är innehavare av hydropress/hydrofor så bör man sätta sig in i hur det fungerar. Annars blir det dyrt om man ska ringa rörmokare varje gång det behöver fyllas på luft....

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Grannens Häck
M Morby Man skrev:
Tjena allihop!

Min kunskap i ämnet är väldigt limiterad så tänkte kolla med er här om ni vet hur jag går vidare.

Jag har sedan några dagar tillbaka haft dåligt tryck i duschen både ifrån taksilen samt duschmunstycket.

Inge problem med trycket i karlarna i huset.

Jag gick ner i krypgrunden för att kolla till hydropressen och möttes av följande;
[video]
Jag ska vara ärlig och säga att jag inte tittat till den sen jag flyttade in då allt rullat på bra så jag vet inte ens om det är onormalt att den rör på sig hela tiden.

Vore väldigt tacksam ifall någon vet ifall det är felaktigt och hur man kan lösa det (antigen själv eller om man ska kontakta en firma).

Mvh
Jag hade samma problem för ett tag sedan och för mig var det backventilen i den sänkbara pumpen som gått sönder.

• Gilla
Morby Man
  • Laddar…
Hastigheten som trycket stiger tyder på (nästan) tom blåsa.
Sen kan det vara backventilen också. Det testar man lätt genom att stänga av utgående. Då ska inte trycket sjunka mer än möjligen mycket långsamt.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.