hej!
Inatt lyckades jag låta vattnet till toaletter rinna så i morse nar jag vaknade fanns det inget vatten hemma.
Jag har en djupborrad brunn med ejektorpump och en hydrofor (170 L). Jag lyckades inte att få upp något tryck alls i systemet och undrar nu vad jag gör fel.
Jag tror att det har kommit luft i ejektorröret och det är det jag har att tampas med.
Följande instruktioner hittade jag och har försökt att följa, men utan resultat.
Igångkörning
1. Stäng avstängningsventilen mellan pump och trycktank.
2. Avlägsna pumpens avluftningsskruv.
3. Avlägsna evakueringsbehållarens plugg och häll rent vatten i
behållaren, tills stigarröret och behållaren är fulla.
4. Starta pumpen. Evakueringsbehållaren töms. Fortsätt hälla vatten i behållaren tills all luft lämnat systemet och vatten utan
luft strömmar ut ur evakueringsbehållaren.
5. Montera avluftningsskruven.
6. Öppna långsamt avstängningsventilen mellan pump och tryck-
tank, tills en liten ström vatten rinner ut ur evakueringsbehål- laren.
7. Sätt i pluggen i evakueringsbehållaren och dra åt den, medan pumpen är igång.
8. Öppna långsamt avstängningsventilen mellan pump och tryck- tank helt.
Till saken hör också att pumpen inte är högsta punkt, utan brunnen är högsta punkt och där det står evakueringsbehållaren ovan har jag gjort detta i brunnens avluftnings plugg.
Inatt lyckades jag låta vattnet till toaletter rinna så i morse nar jag vaknade fanns det inget vatten hemma.
Jag har en djupborrad brunn med ejektorpump och en hydrofor (170 L). Jag lyckades inte att få upp något tryck alls i systemet och undrar nu vad jag gör fel.
Jag tror att det har kommit luft i ejektorröret och det är det jag har att tampas med.
Följande instruktioner hittade jag och har försökt att följa, men utan resultat.
Igångkörning
1. Stäng avstängningsventilen mellan pump och trycktank.
2. Avlägsna pumpens avluftningsskruv.
3. Avlägsna evakueringsbehållarens plugg och häll rent vatten i
behållaren, tills stigarröret och behållaren är fulla.
4. Starta pumpen. Evakueringsbehållaren töms. Fortsätt hälla vatten i behållaren tills all luft lämnat systemet och vatten utan
luft strömmar ut ur evakueringsbehållaren.
5. Montera avluftningsskruven.
6. Öppna långsamt avstängningsventilen mellan pump och tryck-
tank, tills en liten ström vatten rinner ut ur evakueringsbehål- laren.
7. Sätt i pluggen i evakueringsbehållaren och dra åt den, medan pumpen är igång.
8. Öppna långsamt avstängningsventilen mellan pump och tryck- tank helt.
Till saken hör också att pumpen inte är högsta punkt, utan brunnen är högsta punkt och där det står evakueringsbehållaren ovan har jag gjort detta i brunnens avluftnings plugg.
Vad du menar med avluftningstank hänger inte med riktigt
All luft måste bort annars tappar pumpen vattnet
1 OK
2 Gärna ta bort hela avluftningsskruven , fyll med vatten tills det inte kommer luft , kan ta en stund innan luften går ur
3 Sätt tillbaka allt , dra till luftskruven
4 Start pumpen lätta lite på luftskruven och låt den går , då ska det bli som en vattendimma från luftskruven
5 Öppna lite grann på ventilen till tanken inte helt , bara så det susar i ventilen lite
All luft måste bort annars tappar pumpen vattnet
1 OK
2 Gärna ta bort hela avluftningsskruven , fyll med vatten tills det inte kommer luft , kan ta en stund innan luften går ur
3 Sätt tillbaka allt , dra till luftskruven
4 Start pumpen lätta lite på luftskruven och låt den går , då ska det bli som en vattendimma från luftskruven
5 Öppna lite grann på ventilen till tanken inte helt , bara så det susar i ventilen lite
Ska jag fylla vatten i avluftningsventilen, i evakueringsbehållaren eller i avluftningspluggen i toppen på slangen som går ner i borrhålet? (Se mitt sista stycke i mitt första inlägg om hur pumpen är lägre än toppen på borrhålet.)
Ska jag ha vatten i hydroforen, eller ska den vara tom?
Ska jag ha vatten i hydroforen, eller ska den vara tom?
Stängt mot tanken
Du ska fylla vatten på alla ställen som det inte ska vara luft i , sedan starta pumpen och direkt efter öppna lite på pumpens luftskruv , avvakta och se när det blir nästan som en dimma , då öppnar man lite mot tanken , då börja det nog att fräsa lite .
( vatten på väg mot tanken ) i rören , bara bra , ( ju mer vatten till tanken ju mer tryck blir det i luftskruven , ) kan puffa luft från skruven , bara avvakta tills det inte kommer luft , stänga luftskruven och låta det pumpa mot tanken ett tag , sen öppna fullt mot tanken
Ett problem som kan bli är att fylla på vatten flera ggr , innan luften är borta . ejektorpump kan tappa vatten med så lite som ett par tumnglars storlek
Du ska fylla vatten på alla ställen som det inte ska vara luft i , sedan starta pumpen och direkt efter öppna lite på pumpens luftskruv , avvakta och se när det blir nästan som en dimma , då öppnar man lite mot tanken , då börja det nog att fräsa lite .
( vatten på väg mot tanken ) i rören , bara bra , ( ju mer vatten till tanken ju mer tryck blir det i luftskruven , ) kan puffa luft från skruven , bara avvakta tills det inte kommer luft , stänga luftskruven och låta det pumpa mot tanken ett tag , sen öppna fullt mot tanken
Ett problem som kan bli är att fylla på vatten flera ggr , innan luften är borta . ejektorpump kan tappa vatten med så lite som ett par tumnglars storlek
Att fylla flera ggr , kan bero på om pumpen får för mycket luft i sig , annars kan det gå bra , det sitter en backventil i botten på borrhålet , och den delen som går ner i hålet + det du säger om evakueringsbehållare ( hur den ser ut eller vad det är ,lite okänt för mig , inga bilder , ) ska var fyllda med vatten
Du säger borrhålet är högre upp än pumpen , då går luften upp till borrhålet och vatten ska fyllas där , det kan var lite luft i övre delen på pumpen och den ska gå ut genom luftskruven ,
Öppna inte den så där tvärt utan lite försiktigt och lite bara .
Du säger borrhålet är högre upp än pumpen , då går luften upp till borrhålet och vatten ska fyllas där , det kan var lite luft i övre delen på pumpen och den ska gå ut genom luftskruven ,
Öppna inte den så där tvärt utan lite försiktigt och lite bara .
Tyvärr inga bra bilder, jag är inte hemma just nu, eftersom jag inte har vatten...
Men man kan skymta toppen på rören i borrhålet, där jag lossat den ena pluggen för att fylla på vatten.
Såhär ser pumpen ut. Denna är ce 1 m under toppen av borrhålet.
Men man kan skymta toppen på rören i borrhålet, där jag lossat den ena pluggen för att fylla på vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär ser pumpen ut. Denna är ce 1 m under toppen av borrhålet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stäng till trycktanken, alltså allt pumpens vatten skall gå till drivning av pumpen. Dålig bild men ser ut som du har en kulventil till vänster om ringpumpen öppna den och ha en vatten kanna redo starta pumpen och häll sedan ner vattnet i vatten kannan i hålet. Detta kan behövas göras några gånger. När det börjar komma vatten från brunnen stänger du kranen och öppnar eventuell luftnippel uppe på ringpumpen. Låt pumpen gå en stund och sen öppnar du till trycktanken, men bara på glänt pumpen behöver arbeta mot ett tryck.
Ejektorröret kan det inte bli luft i. Det är drivpumpen som du sannolikt har luft i. Ejektorn kommer att göra det den ska bara den matas med vatten.
Bästa svaret
Jepp , du ska ha vatten i alla rör , och det ska fyllas vid brunnshålet eftersom det är högsta punkten , det med pumphuset , fyller du till fullt vid borrhålet , ( stäng inte för vid borrhålet ) och sedan öppnar lite på luftskruven så åker den luft som finns där ut , blir kanske att fylla mera vid borrhålet efter det , vid fullt stäng till vid borrhålet . stäng mot tanken , starta pumpen låt gå lite och öppna lite grann mot tanken , som topmount säger , pumpen ska gå med mottryckK Kalf skrev: