Hej,
Tänkte byta ut vattenlåssatsen under diskbänken, då det börjat bli lite tveksamt.
Det gamla har anslutning med gänga till diskmaskinens avloppsslang.
Den nya vattenlåssatsen (bild 2) har inte anslutning med gänga vilket jag inte tänkte på när jag köpte det.
Hur kopplar man på avloppsslangen från diskmaskinen (bild 1)? Den är så hård att en slangklämma inte skulle funka. Vill inte heller börja mecka med den för att riskera att det blir fel.
Finns någon adapter eller ska man leta upp ett annat vattenlås med gängad anslutning?
Har sökt runt efter en lösning men inte lyckats hitta något, så provar här.
Tacksam för svar! 😀
Tänkte byta ut vattenlåssatsen under diskbänken, då det börjat bli lite tveksamt.
Det gamla har anslutning med gänga till diskmaskinens avloppsslang.
Den nya vattenlåssatsen (bild 2) har inte anslutning med gänga vilket jag inte tänkte på när jag köpte det.
Hur kopplar man på avloppsslangen från diskmaskinen (bild 1)? Den är så hård att en slangklämma inte skulle funka. Vill inte heller börja mecka med den för att riskera att det blir fel.
Finns någon adapter eller ska man leta upp ett annat vattenlås med gängad anslutning?
Har sökt runt efter en lösning men inte lyckats hitta något, så provar här.
Tacksam för svar! 😀
Den är möjligen inte lika hård. Var inne på det om det är meningen att man ska kunna ta isär det där. Verkar dock sitta ihop rätt hårt.
Kollat installationsanvisning fr diskmaskinen och där tar man för givet att det är gänga som gäller.
Kollat installationsanvisning fr diskmaskinen och där tar man för givet att det är gänga som gäller.
Jo så är det nog. Verkar sitta hårt, men kanske går att få isär. Om man får isär det och använder en ordentlig slangklämma så kanske det kan funka? Finns i o f s ingen liten förhöjd kant på den gulnade delen, brukar väl vara det när slangklämma används? Ifall slangen skulle börja krypa i väg, fast kanske överkurs?Tomtom79 skrev:
Du tar bort den ljusa delen som har lekande mutter drar ur den ur slangen.
Kan få spraya lite glid av nå slag för att hjälpa till, typ Silicon/557WD eller liknande så det går att lossa.
Sen fäster du med slangklammer på den nya som man skruvar
Kan få spraya lite glid av nå slag för att hjälpa till, typ Silicon/557WD eller liknande så det går att lossa.
Sen fäster du med slangklammer på den nya som man skruvar
Klicka här för att svara