B
Ska montera en begagnad köksblandare och stötte på lite problem nu. Jag kollade storlek på muttern som satt på blandaren vilket är 12mm. Köpte därför en 12mm anslutning som jag skruvat fast på kopparröret där jag tänkte ansluta. Märker nu när den ska kopplas in att slangen från blandaren är 10mm och att den inte passar i 12mm kopplingen jag köpt som det verkar.

På blandarslangen sitter det en ring under muttern (pilen) Ska jag försöka få bort den och sedan montera en ny 10mm mutter och byta ut kopplingen så det blir 12mm till 10mm anslutning?

• Flexibel slang med metallring och pil för köksblandare, visar inkopplingsproblem mellan 10mm slang och 12mm koppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver två förminskning 12x10, ringen som sitter på slangänden är ena delen av förminskningen, den måste bort, såga ett spår tvärs över ringen, utan att skada "röret", sätt i en spårmejsel i spåret och vrid.

Mässingsfärgad förminskning 12x10 mm för VVS-installation, med en slät ring och tydliga gängor, visas i profil på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

B
Aha toppen tack! Låter lite meckigt att få bort ringen, men får testa!

Jag har gjort så med vanlig klämring några gånger, ta det bara lugnt så går det bra.

B Baskavoda skrev:
Aha toppen tack! Låter lite meckigt att få bort ringen, men får testa!
Gjorde precis det du ska göra i förra veckan. Det är förminskningshylsan du ska ha som demmpa säger. Finns på biltema och kostar inget. Du kan bara dra åt den en gång (den knycklar ihop sig själv) så se till att den sitter helt på eller köp två.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.