D Dilato skrev:
Jag är nog dum i huvet men var skapas trycket 5 bar in någonstans?

Vid vattenytan med avstängd pump är väl trycket 0 bar och trycket över vattenytan blir väl inte avsevärt högre bara för att pumpen sitter lägre under ytan?

Om problemet är att filtret har begränsat max flöde (så pumpen behöver starta stoppa ofta innan hydroforen blir fylld med renat vatten med rätt tryck) så sätt två eller flera filter parallellt...??
Det blir lite dyrt jämfört med andra lösningar. Filtret kostar ändå ca 50kkr 🤑

D Dilato skrev:
Precis det jag ville påpeka, en helt onödig sido diskussion.😉
Precis, det blir ju lätt så på BH😛

L LindhA skrev:
Det blir lite dyrt jämfört med andra lösningar. Filtret kostar ändå ca 50kkr 🤑
Ok, så att sätta in en extra hydrofortank mellan pumpen och filtret och den slutliga hydroforen för typ 5000 kronor (och den 1:a hydroforen får man rensa lite oftare) kan väl vara en bra lösning då?

Eller sätt filtret efter hydroforen och inse att man får rengöra hydroforen lite oftare än normalt (det är ju inte svårt, tar kanske en halvtimme ).
Hydroforen bör ju då också bidra till att filtret inte belastas lika hårt eftersom en del av det som filtret ska avlägsna fastnar i den?

Just thinking 🤔

D Dilato skrev:
Ok, så att sätta in en extra hydrofortank mellan pumpen och filtret och den slutliga hydroforen för typ 5000 kronor (och den 1:a hydroforen får man rensa lite oftare) kan väl vara en bra lösning då?

Eller sätt filtret efter hydroforen och inse att man får rengöra hydroforen lite oftare än normalt (det är ju inte svårt, tar kanske en halvtimme ).
Hydroforen bör ju då också bidra till att filtret inte belastas lika hårt eftersom en del av det som filtret ska avlägsna fastnar i den?

Just thinking 🤔
Goda idéer, tyvärr fungerar de inte med ett göingefilter kombi om man vill behålla filtrets funktion fullt ut.

L LindhA skrev:
Hallå! Jag ska installera ett vattenfilter som max vill ha 6 bar in. Vår pump levererar mer än så och vi behöver därför något som säkrar att filtret inte får för mycket.

Förutsättningarna är en SQE 2-70 på ca 55m djup och en vattenspegel på 6 meters djup. 100m PEM 32 totalt till källaren. Där kommer vi sätta ett Göingefilter kombi 50 som laddar en 300l hydrofor med filtrerat vatten.

Jag har fått två förslag av tillverkaren på filter. Först skrev de Flowguard som verkar vara en injusteringsventil av flöde för köldbärarslingor. Sedan fick jag förslaget att ha en 6 bar säkerhetsventil.

Själv funderar jag på om det inte är bättre med en tryckreduceringsventil? En säkerhetsventil på 6 bar gissar jag kommer läcka konstant när pumpen går eftersom filtret sitter innan hydrofor så det är jag inte så sugen på.. Samtidigt vet jag inte hur varken en tryckreduceringsventil eller en flödesregulator fungerar så jag kan inte avgöra vilket som är lämpligast.

Vad säger ni?

Jag har kikat på dessa två alternativ:

[länk]
[länk]
Varför har Du så högt tryck? 4,5 bar räcker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.