Hej!

Vi har precis flyttat in i vårt nya hus, som har enskilt vatten (borrad brunn). Vattenprov var inte utfört och vattnet hade inte använts på ett par år då ingen bott på fastigheten.

När vi utförde vattenprov fick vi anmärkning på radonhalten som ligger på 1200 när gränsen är 1000. Även uran ligger något högt men bedöms ändå som tjänligt.

Vattnet smakar bra och inga andra anmärkningar i vattenprovet. Dock har vi även märkt att det blir mycket avlagringar i toalett, duschväggar osv, samt att det ser ut som att det finns lite ”skräp” i vattnet när man kokat tevatten…

Främst oroar jag mig över radonet och undrar vad man kan göra åt detta?
Men även vad avlagringarna kan bero på och vad man kan göra åt det?

Vattenprover togs när vi använt vattnet normalt i 3 veckor men innan det hade det stått still i ett par år. Är filter mot radon ett måste eller kan det hjälpa att typ försöka tömma brunnen på vatten eller något annat man kan testa i första hand? Hur sänker man radonet och eventuellt även uran som var något högt?

Tacksam för tips och råd från någon som har mer kunskap i dessa delar.

Mvh Cecilia

Lägg upp provresultatet så är det lättare att se vad som finns i vattnet. Gränsvärdena är ur konsumtionspersepektiv, det kan finnas något som fälls ut även om du inte fått en anmärkning.

Det kan också vara utfällningar från rören, har huset stått oanvänt så kan det börja släppa när ni börjar använda vattnet igen.

• Gilla
Ciceline
  • Laddar…
Grattis till det nya huset!
Jag bor också i ett hus med egen brunn och vattnet hade en gång i tiden hög radonhalt. Radonfilter (eller radonavskiljare är det egentligen) löser problemet.
Annat ”skräp” kan också filtreras bort med olika typer av filter i brunnen. Men som du resonerar kan det vara avlagringar från rören som du märker nu i början. I så fall borde det försvinna inom kort.
Det är skönt med egen brunn för det mesta. Blir alltid lite extra glad när grannarna har stopp i det kommunala nätet, händer oftare än jag trodde. 🤪

Har ni förresten gjort en radonmätning i huset? Radon i brunnen beror på radon i berget vilket kan innebära att det även kommer in radon genom bottenplattan. Radonkällan kan ju ligga långt ner i den borrade brunnen och inte påverka annat än vattnet. Men bäst att mäta så vet man.

• Gilla
Ciceline
  • Laddar…
Radongas - eller snarare bildade radondöttrar när radonet sönderfaller är ett problem vid långa tiders exponering som inne i bostad där man vistas långa tider.

Radon i vatten ger främst en radonutsläpp när man duschar (eftersom vattnet luftas ordentligt den vägen och radonet går ut i luften) och mindre när man badar i kar och det är främst lungvägen via radondöttrar man oroa sig över och inte via magvägen som dricksvatten.

När man duschar är det under kort tid och har badrummet ventilationsutsug så bör bara mindre del av den frigjorda radonet hitta ut i bodelen och vädras ut rätt snabbt.

Det fins produkter som kan minska radonmängden genom att lufta vattnet och leda ut luften från enheten utomhus - men samtidigt 1200 Beq av tillåtna 1000 är bara 20% över satta gränsen och jag tror knappt det ger någon praktisk skillnad om man är vid 1000 eller 1200 Beq.

det är viktigare att jobba på ev. hög radonhalt i bostadsdelen eftersom man vistas där under långa tider.

• Gilla
byggarebobh
  • Laddar…
Tack för svar. Här är bilder på provresultaten om någon kan dra några mer slutsatser utifrån det?

• Analysrapport med provresultat, inklusive E. coli, turbiditet och olika kemiska parametrar. Inga skadliga halter noterade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av analysresultat med metaller och radon i dricksvatten, bedömt som otjänligt enligt Livsmedelsverkets riktlinjer.
    Skapa konto
Vi har också radon i vårt vatten.
Installerade en Radonette i vårt separata pumphus.
Det löste hela problemet.
Dessutom har vi filter mot järn och mangan. Troligen de avlagringar du ser.
Allt går att fixa men det kostar några tio tusenlappar.

• Gilla
Ciceline
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotant skrev:
Lägg upp provresultatet så är det lättare att se vad som finns i vattnet. Gränsvärdena är ur konsumtionspersepektiv, det kan finnas något som fälls ut även om du inte fått en anmärkning.

Det kan också vara utfällningar från rören, har huset stått oanvänt så kan det börja släppa när ni börjar använda vattnet igen.
Jag postade provresultaten nedan. Tack för svar.

Jag kan tyvärr inte se vad det står på alla rader, siffrorna är för suddiga. (Eller jag gammal?) Men står det typ 400 i alkalinitet? Det är väldigt högt i så fall, bör vara mellan 60-120 typ. Skulle kunna förklara varför det släpper från rören.

Dalbotant Dalbotant skrev:
Jag kan tyvärr inte se vad det står på alla rader, siffrorna är för suddiga. (Eller jag gammal?) Men står det typ 400 i alkalinitet? Det är väldigt högt i så fall, bör vara mellan 60-120 typ. Skulle kunna förklara varför det släpper från rören.
Det går bra att zooma

• Laboratorierapport visar testresultat för vattenkemi och kvalitet, inklusive bakterier, konduktivitet och metallhalter.
    Skapa konto
Det blev suddigt när jag zoomade så tack för hjälpen.

Det är en del mangan i. Ett vattenverk får skicka ut max 0,05 mg/l men det är högre värden för enskilda brunnar. Så både mangan och alkaliniteten kan orsaka bös i vattnet.

Jo det är ju halvhårt vatten (14 tyska grader) och då blir det också högre alkalinitet

Med radonette så fixar man troligen radon-nivån i vattnet - men skall man minska på mangan och kalk så blir det genast mycket mera filter och förbrukningsmaterial som salt och/eller kalk för regenereringen/höja pH för maganutfällning

Där får man ställa i hur mycket kalket och manganet plågar det dagliga livet och om det är värt typ 20-30 papp för att lösa problemet + förbrukning i form av säckar med koksalt/kalk för regenereringen/pH-höjning över åren

Tack för era svar.

Kollar på Radonett för den delen, känns viktigast det som är en hälsorisk.

Gällande de andra värdena, vad kan vara konsekvenserna av dessa? Något hälsorisk eller är det ofarligt och endast ett problem om man stör sig på kalkavlagringar osv?

Om man skulle vilja göra någonting åt även dessa delar, har ni något tips på vad för filter eller anordning man bör satsa på?

Ciceline Ciceline skrev:
Tack för era svar.

Kollar på Radonett för den delen, känns viktigast det som är en hälsorisk.

Gällande de andra värdena, vad kan vara konsekvenserna av dessa? Något hälsorisk eller är det ofarligt och endast ett problem om man stör sig på kalkavlagringar osv?

Om man skulle vilja göra någonting åt även dessa delar, har ni något tips på vad för filter eller anordning man bör satsa på?
Välj någon vattenfirma.
Bor du i Mälardalen kontakta Brava i Örebro.
Har mycket bra erfarenhet av dom.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.