Hej! Vi köpte en Camargue takdusch med blandare till vårt badrum i fritidshuset. Den har installerats av rörmokare men pga "skitmärke" går den inte att få i rätt avstånd till väggen, den sitter alltså för långt ut på väggen. Infogar bilder. Det kan väl inte stämma att den ej går att installera bättre än såhär, är det någon som kan förklara vart problemet sitter?

• Närbild på en installerad Camargue takduschblandare som sitter för långt ut från väggen i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en monterad takduschblandare som sitter långt från väggen. Synliga kopplingar och brister i installationen.
    Skapa konto
  • Närbild av en takduscharmatur som sitter för långt ut från väggen, vilket orsakar installationsproblem i ett badrum.
    Skapa konto
  • Camargue takdusch med blandare monterad för långt ut från väggen i badrum.
    Skapa konto
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Man behöver troligen kapa på straffarna som går in i dosan i vägg, för man antar att han dragit i botten så där är anledningen till att blandaren hamnar för långt ut..

Jag fick svar av en annan rörmokare privat om att de behöver kapas så att det passar. Men jag har ju nu också googlat Camargue-duschar och blivit lite avskräckt så kanske gör vi ett återköp och köper nåt bättre innan vi kapar dom.

H huglok skrev:
Jag fick svar av en annan rörmokare privat om att de behöver kapas så att det passar. Men jag har ju nu också googlat Camargue-duschar och blivit lite avskräckt så kanske gör vi ett återköp och köper nåt bättre innan vi kapar dom.
Men kan man skruva in brickan baktill eller tar dom i väggdosan? För de ser inte riktigt rätt ut.
Ja, köper man av de vanliga märkena så brukar det vara med förlängare till väggfästet så att man kan anpassa efter cc-mått vägg-blandare👍

Ja jag tror brickan bak sitter löst just nu då han ville avvakta och se vad vi tyckte om vårt val av dusch 😅

En takdusch från fmm/mora kommer se precis lika illa ut med samma montering

E Ericplumber skrev:
Men kan man skruva in brickan baktill eller tar dom i väggdosan? För de ser inte riktigt rätt ut.
Ja, köper man av de vanliga märkena så brukar det vara med förlängare till väggfästet så att man kan anpassa efter cc-mått vägg-blandare👍
Vad menar du med förlängare för att anpassa efter cc-mått?

ådal ådal skrev:
Vad menar du med förlängare för att anpassa efter cc-mått?
Biten i mitten kan man använda för att förlänga👍

• Metallfäste med skruv och förlängningsdel, användbar för förlängningsändamål enligt text.
    Skapa konto
E Ericplumber skrev:
Biten i mitten kan man använda för att förlänga👍
Vart får jag tag på den i mitten?

H huglok skrev:
Vart får jag tag på den i mitten?
Den bilden va ifrån Fmm.. du prata om att ni skulle köpa nåt annat så köp Fmm eller Mora så löser det ert problem.

E Ericplumber skrev:
Den bilden va ifrån Fmm.. du prata om att ni skulle köpa nåt annat så köp Fmm eller Mora så löser det ert problem.
Ja okej jag förstår. Jag har nu förstått att grundproblemet är distansen mellan fäste och takduschstången och därför är inte duschen färdiginstallerad. Så jag behöver få tag i nåt för att förlänga den distansen där mellan. Men FM mattsson och Mora reservdelar lär ju inte passa. Tycker det är konstigt att det blir så, vi är ju inte den första i världen som installerar den här duschen men ändå är fäste och distansen för kort?

P
Men för sjutton. Blandaren sitter ju åt fel om inte bilden visar helt fel. Det ska väl inte vara glapp mellan vägg och blandaren..man ser ju skyddsplaströret

P PappasHammare skrev:
Men för sjutton. Blandaren sitter ju åt fel om inte bilden visar helt fel. Det ska väl inte vara glapp mellan vägg och blandaren..man ser ju skyddsplaströret
Ja nej det ska inte vara glapp där så det ska fixas men distansen kommer fortfarande vara för kort mellan väggfäste och takdusch har jag förstått på rörmokaren.

H huglok skrev:
Ja okej jag förstår. Jag har nu förstått att grundproblemet är distansen mellan fäste och takduschstången och därför är inte duschen färdiginstallerad. Så jag behöver få tag i nåt för att förlänga den distansen där mellan. Men FM mattsson och Mora reservdelar lär ju inte passa. Tycker det är konstigt att det blir så, vi är ju inte den första i världen som installerar den här duschen men ändå är fäste och distansen för kort?
Hade du haft ett vanligt 160cc blandarfäste hade det nog passat.. staffarna som sitter i väggdosorna måste kapas/kortas!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.