Hej! Vi köpte en Camargue takdusch med blandare till vårt badrum i fritidshuset. Den har installerats av rörmokare men pga "skitmärke" går den inte att få i rätt avstånd till väggen, den sitter alltså för långt ut på väggen. Infogar bilder. Det kan väl inte stämma att den ej går att installera bättre än såhär, är det någon som kan förklara vart problemet sitter?
Det är väl snarare blandarfästet som ser illa ut, monterat långt åt skogen ut från väggen. Nu vet jag inte hur det funkar med plastmattor och genomföringarna, men hade det inte varit möjligt med ett vanligt blandarfäste?
https://www.vatette.se/produkter/va...lutningar-for-pex-pe-rt-pb-och-multilayer-ror
https://www.vatette.se/produkter/va...lutningar-for-pex-pe-rt-pb-och-multilayer-ror
Man behöver troligen kapa på straffarna som går in i dosan i vägg, för man antar att han dragit i botten så där är anledningen till att blandaren hamnar för långt ut..
Produkter som diskuteras: "avskräckt"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Men kan man skruva in brickan baktill eller tar dom i väggdosan? För de ser inte riktigt rätt ut.H huglok skrev:
Ja, köper man av de vanliga märkena så brukar det vara med förlängare till väggfästet så att man kan anpassa efter cc-mått vägg-blandare👍
Vad menar du med förlängare för att anpassa efter cc-mått?E Ericplumber skrev:
Ja okej jag förstår. Jag har nu förstått att grundproblemet är distansen mellan fäste och takduschstången och därför är inte duschen färdiginstallerad. Så jag behöver få tag i nåt för att förlänga den distansen där mellan. Men FM mattsson och Mora reservdelar lär ju inte passa. Tycker det är konstigt att det blir så, vi är ju inte den första i världen som installerar den här duschen men ändå är fäste och distansen för kort?E Ericplumber skrev:
Ja nej det ska inte vara glapp där så det ska fixas men distansen kommer fortfarande vara för kort mellan väggfäste och takdusch har jag förstått på rörmokaren.P PappasHammare skrev:
Hade du haft ett vanligt 160cc blandarfäste hade det nog passat.. staffarna som sitter i väggdosorna måste kapas/kortas!H huglok skrev:Ja okej jag förstår. Jag har nu förstått att grundproblemet är distansen mellan fäste och takduschstången och därför är inte duschen färdiginstallerad. Så jag behöver få tag i nåt för att förlänga den distansen där mellan. Men FM mattsson och Mora reservdelar lär ju inte passa. Tycker det är konstigt att det blir så, vi är ju inte den första i världen som installerar den här duschen men ändå är fäste och distansen för kort?