J
Anonymiserad 137805: [citat] Det här är ju en typisk grej att kommunicera med köparen innan. vem som gör vad.
21 svar · 3,0k läst
·
A
Andreas Ludde Lundell: En lite udda fråga kanske men är det någon här som nyligen fått en ny Thermia ventec och kanske vet vad för emballage den levereras med och har möjlighet att kolla vad det står för produktions år/vecka? Gärna bilder hade vart uppskattat? Är så att vi fick vår värmepanna till stugan idag och tror dom försöker lura oss på en begagnad panna för mycket med den dom levererat tyder
0 svar · 980 läst
T
ThomasN: Har precis bytt min påfyllnadsventil för att lösa samma problem Den läckte lite, kunde inte vara helt stängd.
30 svar · 11,6k läst
·
Elvir
Elvir: Hjälp går ej sänka eller höja värmen står stil
9 svar · 8,9k läst
·
J
Jochi: [citat] * Behöver inte vara fel, men fel är att det inte finns något blåsrör till avlopp. Vid tappning ersätts vv av kv som värms upp och ökar i volym så att trycket kan överstiga öppningstrycket. Då skall säkerhetsventilen öppna. Om det inte alltid sker vid uppvärmning kan det bero på att tappställe har öppnats. Ventilen kan vara sliten men då borde den alltid läcka. Om
21 svar · 5,4k läst
·
L
Anonymiserad 137805: [citat] kolla att fläktbladet inte saknar bitar
2 svar · 1,0k läst
S0MMER
S0MMER: [citat] Underbart! (y)
27 svar · 3,6k läst
·
V
växelventil: När du ställt ner rum till 18 så stäng av värmepumpen på arbetsbrytaren och vänta i 5 minuter och sedan slår du på arbetsbrytaren igen så du nollställer pumpen.
57 svar · 11,6k läst
·
C
Cerb: [citat] Om du menar ett riktigt expansionskärl, så nej. Du kan inte ”fylla på” på det sättet, du får ta ut någon som rundpumpar vätskan åt dig.
5 svar · 1,6k läst
Slobodan Susa
Slobodan Susa: [citat] Tack för infon men hur man mäter och vad. Tydligen finns flera kontaktorer och då undrar hur ska man veta vilken är kass. Om du kunde förklara enkelt för någon som fattar knappt någon
2 svar · 1,1k läst
K
Kirre2: [citat] Tack! Hittar ingen på deras hemsida, men skickade ett meddelande.
23 svar · 2,7k läst
·
Neng
Neng: I have a IVT 490 for a 200sqm house. yesterday evening I noticed no heating coming out from the elements. Checked display panel, No error message, The pressure is OK, warm water is also OK. "VärmeKuvar" value set at 4.3, the GT value reading like this GT1 21 (34 ) GT2 3.8 GT3:1 54 GT3:2 54 So the GT1 "framledningstemperatur" value is too low. This morning, I tried to manually adjust the
0 svar · 1,5k läst
J
Johann91: [citat] Däremot såg jag nu att manometern till köldmediat hoppar lite är det normalt ?
16 svar · 2,7k läst
·
Stefan N
Stefan N: Nej.
1 svar · 883 läst
·
Stefan N
1 svar · 883 läst
·
F
FDT: Fick du inte loss filtret? Att bara peta på utsidanframtill rensar inte hela korgen,,
11 svar · 2,0k läst
·
K
Anonymiserad 137805: [citat] utedelars fläktmotor er kan vara svåra näst intill omöjliga att byta lager på utan att förstöra dessa tex Fujitsus från 2010. normalt pris för en fläktmotor utedel är runt 3000.- LG kan vara svåra att få reservdelar till och värre nästa gång, inget kul att reparera för tusentals kronor och det kommer ett nytt fel nästa vecka, och veckan därefter. LG är i min värld
2 svar · 4,8k läst
A
Adik: [bild] [bild] [bild] Hej! Kan någon berätta för mig om denna bufferttank är korrekt [bild] ansluten. Vi har radiatorer i huset och vi vill använda termostater på radiatorerna. Från pumpen går matningen till tanken, cirkulationspumpen som sitter på tänker pumpar vatten till radiatorerna, returen från radiatorerna till bufferten och från bufferten till pumpen. Bosch BC 100 buffert. Jag
0 svar · 3,3k läst
·
J
Josth: KVR 10, t.ex. 3 meters, finns till salu från JS Energi om man vill beställa där: https://proffs.nibe.se/nibedocuments/31269/731006-1.pdf Vet tyvärr inte den exakta skillnaden på KVR 10 och KVR 11 men båda går bra till F2120.
7 svar · 3,9k läst
·
J
Josth: Det kravet har jag aldrig sett men det är ju bra om den har egen säkring när man är osäker på hur mycket annat som också kommer att kunna anslutas på samma säkring till och från under vinterhalvåret. Däremot brukar tillverkarna kräva att det finns jordfelsbrytare och den brukar oftast minska skadan.
4 svar · 3,3k läst
tommib
tommib: Vattens specifika värmekapacitet är väldefinierad. Den är 4,184 kJ/(K*kg), dvs det måste tillföras (utan förluster) 4184 joule till ett kilogram vatten för att öka dess temperatur en grad. En joule är lika med en wattsekund, dvs du måste tillföra effekten 1 W under en sekund för att tillföra energimängden en joule. Med denna information är det hyfsat lätt att beräkna hur mycket
8 svar · 3,4k läst
·
useless
useless: En patronbackventil som man stoppar in i röret innan man drar ihop kopplingen. [bild] https://esbe.eu/sv/produkter/komplementprodukter/vca100
27 svar · 4,2k läst
·
Micke786 Nayb
Micke786 Nayb: Hej, Vi har en luft-vattenpump från Mitsubishi W50 som larmar L9. Vi har rensat alla filter och alla termostater fullt öppna. Vad kan felet bero på? Vi har också bytt flödesmätare? Mvh Michael
0 svar · 1,1k läst
MathiasS
MathiasS: Motionera säkerhetsventilen några gånger. Somna om. Du letar efter ett fel som inte finns.
9 svar · 2,2k läst
O
orrs: Anledningen verkar vara en liten läcka vid ett element i garaget...
2 svar · 1,6k läst
·
H
hakan_o: [citat] Jaha, nu läste jag din fråga rätt. Sorry, Nej, värmesystemet blir inte varmt då jag vill ha varmvatten. Växelventilen har jag kollat och provad och jag har haft den avmonterad och sedan påmonterad igen. Verkar vara helt ok. Det märkliga var att igår kväll fungerade varmvattnet igen med normal temperatur på bara värmepumpsdrift utan att jag behövde slå till eltillskottet,
5 svar · 4,2k läst
G
guggen: Fantastiskt att den fungerar fint efter 19 år. Det som framförallt skiljer sig från de gamla utedelarna med de nya ecoair 400 och 600 är att de gamla ofta inte klarar att ensamt hantera allt varmvatten. De nya utedelarna ger upp till 65c varmvatten medans din väl ger 50-55c? Därför har du sannolikt ha en del eltillskott på den övre elpatronen om ni förbrukar mkt eller bara normalt med
4 svar · 2,1k läst
Charles83
Charles83: Hej, I morse när jag vaknade så upplevde vi att det var kallare än vad det brukar vara. Såg då att trycket var väldigt lågt, ökade det till 1.5 bar sant luftade elementen. Ingen värme på elementen och nu undrar jag vad felet kan vara. Är det cirkulationspumpen som är kass? Hur kan jag kolla om den är kass? inköpt 2022 i augusti, så får ju ta kontakt med ÅF. Men undrar om där är
0 svar · 1,4k läst
·
P
pederwa: [citat] Tre veckor ungf, hade inte bråttom heller.
5 svar · 1,6k läst
J
jonaserik: Kan vara givarfel som kan få fnatt vid en viss temp eller kortfel.
1 svar · 2,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.