Hej,
Jag har fått ett problem med min värmepump. Den ger inget varmvatten i kranarna (tappvatten) och jag får inte bukt på problemet. Den larmar "Högtryck löst" och Tillsats löst". Är det någon som vet vad problemet kan vara?
Pumpen är en Thermia Diplomat Optimum G3 från 2014.

Troligen avsaknad av cirkulation. Har du kollat att cirkulationspumpen på varma sidan går som den ska?

• Gilla
Agustiflora
  • Laddar…
useless useless skrev:
Troligen avsaknad av cirkulation. Har du kollat att cirkulationspumpen på varma sidan går som den ska?
Är det en cirkulationspump som sitter i värmepumpen? Om den inte skulle funka borde inte även dom vattenburna elementen sluta vara varma då? Jag har fortfarande värme i huset.

Så här står det på displayen larm och info temperatur.

• Reflexion av person i fönster, varningsmeddelande på display, mörk interiör, kvällstid, värmepump från Thermia.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital termostat visar temperaturer. Speglad reflektion av en person som fotograferar. Inomhusmiljö. Regelteknik eller värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Agustiflora
  • Laddar…
Stopp i hetgasväxlaren om du har värme i huset!

• Gilla
Agustiflora
  • Laddar…
A Agustiflora skrev:
Hej,
Jag har fått ett problem med min värmepump. Den ger inget varmvatten i kranarna (tappvatten) och jag får inte bukt på problemet. Den larmar "Högtryck löst" och Tillsats löst". Är det någon som vet vad problemet kan vara?
Pumpen är en Thermia Diplomat Optimum G3 från 2014.
Om du lyfter bort frontplåten och tittar på den röda knappen T1 och om överhättningsskyddet har ĺöst ut så tryck in den röda knappen igen och man brukar få ta I lite.

• Gilla
Agustiflora
  • Laddar…
Det visade sig vara luft i systemet. Fick tag på en rörmokare som hjälpte mig då jag inte kände till hur man gjorde.

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
Lyfter denna tråd igen då problemet kommit tillbaka. Förra gången för fyra veckor sedan luftade rörmokaren systemet.
Nu är det igen inget varmvatten. Kan det vara något annat som strular? Det har tidigare funkat utan massa återkommande problem.

Något larm?

A Agustiflora skrev:
Lyfter denna tråd igen då problemet kommit tillbaka. Förra gången för fyra veckor sedan luftade rörmokaren systemet.
Nu är det igen inget varmvatten. Kan det vara något annat som strular? Det har tidigare funkat utan massa återkommande problem.
Det lät lite konstigt att det skulle bara var luft för om du tittar på bilden så har du bara 19 grader på varmvattnet så mer än luft som är problemet är det nog.Kan du ta lite mer bilder på inställningarna?Kan vara cirkulationspumpen som krånglar men du kan även ha luft i sligan i beredaren.Vet du om rörisen luftade slingan i beredaren?

• Gilla
Agustiflora
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Det lät lite konstigt att det skulle bara var luft för om du tittar på bilden så har du bara 19 grader på varmvattnet så mer än luft som är problemet är det nog.Kan du ta lite mer bilder på inställningarna?Kan vara cirkulationspumpen som krånglar men du kan även ha luft i sligan i beredaren.Vet du om rörisen luftade slingan i beredaren?
Tyvärr vet jag inte var han luftade.

E Emanuel01 skrev:
Något larm?
" Larm högtryck löst."
Värme i huset men inget varmvatten i kranarna.

Kontaktade tillverkaren Thermia.
Möjliga orsaker;
- Cirkulationspumpen funkar inte
- Växelventil växlar inte mellan värme och varmvatten.
- Pressostaten har ej rätt tryck.

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
Har du testat hgw ventilen du kan köra den manuellt i service menyn.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.