Hej! Köpt hus i Skåne med gammal ecoel v2 med tillhörande luftpump från samma årtal dvs. cirka 2004. Kör med Tibber nu och märker att pannan verkar dra mer än det ska då uppvärmning står för närmare 50% av hushållets elkostnader. Vattenburna radiatorer och inget golvvärme. Någon som har bra inställningar i sin panna som jag kan kopiera? Jag fick med instruktionsbok men fattar nada. Tack på förhand.
 
Hej! Låter ju fint att värmepumpen fungerar bra fortfarande. Sett över ett helår kanske 10000 kWh är värme och 5000 kWh är hushålls-el i ett hus med värmepump så om ni har ungefär lika många kWh värme som hushålls-el vid denna årstid tycker jag det låter okej. Nätterna är fortfarande riktigt kalla.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
J Josth skrev:
Hej! Låter ju fint att värmepumpen fungerar bra fortfarande. Sett över ett helår kanske 10000 kWh är värme och 5000 kWh är hushålls-el i ett hus med värmepump så om ni har ungefär lika många kWh värme som hushålls-el vid denna årstid tycker jag det låter okej. Nätterna är fortfarande riktigt kalla.
Tack. Hur ska man tänka när det gäller maxeffekt elpanna? Jag kan ställa fron 0-9 kw? Vad betyder det? Och vad betyder shuntfördröjning?
 
  • Gilla
morse och 1 till
  • Laddar…
Fantastiskt att den fungerar fint efter 19 år. Det som framförallt skiljer sig från de gamla utedelarna med de nya ecoair 400 och 600 är att de gamla ofta inte klarar att ensamt hantera allt varmvatten. De nya utedelarna ger upp till 65c varmvatten medans din väl ger 50-55c? Därför har du sannolikt ha en del eltillskott på den övre elpatronen om ni förbrukar mkt eller bara normalt med varmvatten. Däremot bör den klara av husets uppvärmning utan problem om det är rätt dimensionerat. Om ctc'n står för endast 50% av elen låter det mkt bra. Det är ju både värme och varmvatten, dvs det som framförallt drar el i en villa.
 
  • Gilla
morse
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.