Har en bergvärmepump IVT Greenline HT Plus från 2008.

Helt plötsligt gör den dåligt med varmvatten i värmepumpsdrift.
Kollar man de olika temperaturerna så ser de flesta ganska så så normala ut utom "Värmebärare ut" som går upp till ungefär 40C men sen blir det inte mer. Då blir ju inte varmvattnet i VVB mer än 40C heller.

Begär jag förhöjd temperatur i VVB så att eltillskottet hoppar in så sticker temperaturen på "Värmebärare ut" i väg och därefter höjs ju även temperaturen i VVB.

Skit och stopp i slangar och/eller VVX tro?

C
H hakan_o skrev:
Kollar man de olika temperaturerna så ser de flesta ganska så så normala ut utom "Värmebärare ut" som går upp till ungefär 40C men sen blir det inte mer.
Vad får du för hetgastemperatur efter ~10 minuters kompressordrift?

C cpalm skrev:
Vad får du för hetgastemperatur efter ~10 minuters kompressordrift?
Kompressortemperaturen menar du? Just efter 10 min vet jag inte exakt men kanske 70-75C. Alla värden låg ungefär i den häraden där dom brukar ligga när man tittar in. Förutom värmebärare ut då.

Blir värmesystemet varmt när den värmer varmvatten?

useless useless skrev:

Det vet jag faktiskt inte för jag har inte använt värmen på ett bra tag nu. Enbart kört varmvattenberedning.

Men det mest logiska är ju att det även där är klenare värme så klart men även om jag nu kör värmen också så märks det ju inte på samma sätt eftersom den värmen som systemet vill ha nu av värmebäraren är så mycket lägre än vad varmvattnet vill ha.
Det kan ju också vara så att värmen klarar sig rätt bra nu men drifttiderna blir längre då systemet är igång eftersom "Värmebärare ut" troligen är lägre än vad den skulle varit normalt sett.

Min värmereglering reglerar på returtemperaturen så vad som skickas ut på tilloppet blir ju liksom vad det blir.

useless useless skrev:

Jaha, nu läste jag din fråga rätt. Sorry,

Nej, värmesystemet blir inte varmt då jag vill ha varmvatten. Växelventilen har jag kollat och provad och jag har haft den avmonterad och sedan påmonterad igen. Verkar vara helt ok.

Det märkliga var att igår kväll fungerade varmvattnet igen med normal temperatur på bara värmepumpsdrift utan att jag behövde slå till eltillskottet, Detta efter flera dagar då det inte fungerat som det skall...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.