richardtenggren
Hej,

Jag behöver er expertis, jag har denna L/V-VP, just nu så vill jag stänga av värmen då vi har det alldeles för varmt inomhus.

Jag tryckte på knappen längst upp till höger, så kontrollampan slocknar. Men den envisas fortfarande med att visa en sol i displayen och trycker jag på knappen med solen står det ”not allowed” eller liknande. Cirkulationspumpen går fortfarande osv.

Normalt så har jag kört med auto enligt utomhusgivaren, men det funkar inte så bra nu när det börjar bli varmt.

Hur får jag den att bara producera varmvatten?

• Värmepumpens kontrollpanel med display som visar temperatur och inställningsikoner, omgiven av knappar och varningslappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Informationsetikett på en Daikin luft/vatten-värmepump med tekniska specifikationer.
    Skapa konto
Nu kan jag inte den här gamla Daikin-styren i huvudet, men är det utetemperaturen som visas där det står -5? I så fall har du nog fel på utgivaren, om det inte är så att det fortfarande är så kallt där uppe.

richardtenggren
L lordi skrev:
Nu kan jag inte den här gamla Daikin-styren i huvudet, men är det utetemperaturen som visas där det står -5? I så fall har du nog fel på utgivaren, om det inte är så att det fortfarande är så kallt där uppe.
Nej det är parallellförflyttningen av kurvan, när man kör mot utegivaren. Jag förstår inte varför cirkulationspumpen går när jag stängt av värmen..

richardtenggren richardtenggren skrev:
Nej det är parallellförflyttningen av kurvan, när man kör mot utegivaren. Jag förstår inte varför cirkulationspumpen går när jag stängt av värmen..
Ok. Vad har du för värmekurva inställd? Ofta ligger det en fördröjning innan regleringen går in i sommarläge. Vet inte hur det är i det här fallet, men det kan vara så att det måste ha varit över en viss utetemp i t ex ett dygn. Eller så ska en viss dygnsmedeltemperatur ha överstigits.

richardtenggren
Jag vet uppriktigt inte, det har funkat bra i vinter. Men nu har jag ju alltså manuellt slagit av värmen, så det ska ju inte påverka tycker jag? Får ringa Daikin imorgon helt enkelt, går inte ha 27 grader inne :0

richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag vet uppriktigt inte, det har funkat bra i vinter. Men nu har jag ju alltså manuellt slagit av värmen, så det ska ju inte påverka tycker jag? Får ringa Daikin imorgon helt enkelt, går inte ha 27 grader inne :0
Hittade en manual till den. Enligt symbolerna i samma ruta som parallellförskjutningen så är den inte i manuell drift. Den går efter värmekurvan.
Du ska normalt inte behöva stänga värmen manuellt så något är fel här. Men den borde sluta tillverka värme när du tryckt på den högra knappen längst upp.
Inställning av värmekurvan kan man se under parametrar 1-00,1-01,1-02,1-03.

Du kan ju prova att reseta genom att bryta spänningen helt, och slå på igen. Fast det kan ju finnas en risk för att den inte startar igen, om det ligger något fel i styrningen. Man kan aldrig vara helt säker.

richardtenggren
Pratade med Daikin, de trodde det var ESBE-ställdonet som hängt sig eller krånglade så att vattnet inte gick "rätt". Får kika lite på det ikväll...

Knappen längst ned till höger med en dusch symbol och power är till för varmvattnet. Syns även i displayen.

Lyser ingen röd diod vid värme knappen så kör den ingen värme.

richardtenggren
Det vet jag, jag har läst manualen så jag kan den innantill.

Pratade med ”min” kyltekniker som jag använde förra sommaren och han sa att det garanterat var ESBE styrdonet som hängt sig i något mellanläge, vilket inte ska ske, den ska ju bara växla. Så jag rev ner den, motionerade ventilen+styrdonet och skruvade ihop allt. Så nu verkar det fungera som det ska (y)

Så det var väl att det varmvatten den producerade gick delvis ut i elementen...

Redigerat:
Hjälp går ej sänka eller höja värmen står stil

• Kontrollpanel för utrustning visar temperatur 52 grader Fahrenheit och olika driftslägen och statusindikatorer.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.