richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Hej,
Jag behöver er expertis, jag har denna L/V-VP, just nu så vill jag stänga av värmen då vi har det alldeles för varmt inomhus.
Jag tryckte på knappen längst upp till höger, så kontrollampan slocknar. Men den envisas fortfarande med att visa en sol i displayen och trycker jag på knappen med solen står det ”not allowed” eller liknande. Cirkulationspumpen går fortfarande osv.
Normalt så har jag kört med auto enligt utomhusgivaren, men det funkar inte så bra nu när det börjar bli varmt.
Hur får jag den att bara producera varmvatten?
Jag behöver er expertis, jag har denna L/V-VP, just nu så vill jag stänga av värmen då vi har det alldeles för varmt inomhus.
Jag tryckte på knappen längst upp till höger, så kontrollampan slocknar. Men den envisas fortfarande med att visa en sol i displayen och trycker jag på knappen med solen står det ”not allowed” eller liknande. Cirkulationspumpen går fortfarande osv.
Normalt så har jag kört med auto enligt utomhusgivaren, men det funkar inte så bra nu när det börjar bli varmt.
Hur får jag den att bara producera varmvatten?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Nej det är parallellförflyttningen av kurvan, när man kör mot utegivaren. Jag förstår inte varför cirkulationspumpen går när jag stängt av värmen..L lordi skrev:
Ok. Vad har du för värmekurva inställd? Ofta ligger det en fördröjning innan regleringen går in i sommarläge. Vet inte hur det är i det här fallet, men det kan vara så att det måste ha varit över en viss utetemp i t ex ett dygn. Eller så ska en viss dygnsmedeltemperatur ha överstigits.richardtenggren skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Jag vet uppriktigt inte, det har funkat bra i vinter. Men nu har jag ju alltså manuellt slagit av värmen, så det ska ju inte påverka tycker jag? Får ringa Daikin imorgon helt enkelt, går inte ha 27 grader inne :0
Hittade en manual till den. Enligt symbolerna i samma ruta som parallellförskjutningen så är den inte i manuell drift. Den går efter värmekurvan.richardtenggren skrev:
Du ska normalt inte behöva stänga värmen manuellt så något är fel här. Men den borde sluta tillverka värme när du tryckt på den högra knappen längst upp.
Inställning av värmekurvan kan man se under parametrar 1-00,1-01,1-02,1-03.
Du kan ju prova att reseta genom att bryta spänningen helt, och slå på igen. Fast det kan ju finnas en risk för att den inte startar igen, om det ligger något fel i styrningen. Man kan aldrig vara helt säker.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Det vet jag, jag har läst manualen så jag kan den innantill.
Pratade med ”min” kyltekniker som jag använde förra sommaren och han sa att det garanterat var ESBE styrdonet som hängt sig i något mellanläge, vilket inte ska ske, den ska ju bara växla. Så jag rev ner den, motionerade ventilen+styrdonet och skruvade ihop allt. Så nu verkar det fungera som det ska
Så det var väl att det varmvatten den producerade gick delvis ut i elementen...
Pratade med ”min” kyltekniker som jag använde förra sommaren och han sa att det garanterat var ESBE styrdonet som hängt sig i något mellanläge, vilket inte ska ske, den ska ju bara växla. Så jag rev ner den, motionerade ventilen+styrdonet och skruvade ihop allt. Så nu verkar det fungera som det ska
Så det var väl att det varmvatten den producerade gick delvis ut i elementen...
Redigerat:
Klicka här för att svara