Värmepumpar
Fuga: Tack för svar Demmpa. Bra kommentar. Skadan på kabeln hade jag inte noterat förrän nu, så tack för den skarpa blicken. Ska absolut fixa till detta.
jonaserik: Jepp, det som kan hända är att det rinner vatten ner på elektroniken och sätter den ur spel. Kolla in hur det ser ut och placera en bit plastpåse över elektroniken, så om det läcker, kostar det inte något. Här mer att studera [MEDIA=youtube]UM-ABdPvi1Y[/MEDIA]
Dalby60: Hej, Jag är nöjd Nibe kund sen vi byggde nytt 1991, den gick som en klocka i 16 år…. Bytte till 360p, med stor märkbart bättre effekt (från 45 grader vatten till 60 grader) med lägre förbrukning och den bara går och går…Nästa byte om (troligtvis) ca 2 år blir absolut en Nibe igen. Totalt drar vårt hus på ca 200 kvm 17000 kWh inkl hushållsel. Huset ligger vid Siljan…
Jonatan Flodin stenholm: [citat] är det så det funkar? Det stämmer att man trycker in ratten för att köra manuellt, låter ju ändå lite rimligt att den skulle gå tillbaks till auto om den lyckas pricka rätt… men väldigt störande samtidigt
Johan9142: [citat] Jag har ett andra byte på 7 år på gång här.. Verkar vara dålig kvalitet på dessa.
Anonymiserad 137805: Är det en enfas eller trefaspump?
Anonymiserad 137805: spelar ju ingen roll om du duschar ibland dvs. använder varmvatten någorlunda regelbundet
Utsliten och utdömd: [citat] Nej jag sa ju till dig högre upp att det inte borde sänka ditt COP så mycket som 30%. Även om den blåser utåt så måste det ju komma in ny luft bakom, in i hörnet, det kommer ju påverka i slutändan. Du måste ha ett annat/fler problem som sänker ditt COP.
13th Marine: [citat] Vår funkade fint de första sex åren vi hade huset (då var pumpen 12år) det är först i höstas som den börjat strula (nu 19år gammal) så jag har fått lära mig snabbt :surprised:
Anonymiserad 137805: [citat] Det är ju bra!
Anonymiserad 137805: sätt en i taket https://mitsubishielectric.se/produkt/takkassett-mlz-kp/
Anonymiserad 137805: [citat] eller täppt värmeväxlare i utedelen, (rengörs med syra)
datja: De flesta köpare av värmepumpar har förhoppningsvis bara erfarenhet av ett av märkena. Vi har en Nibe F1255-12kW sedan 2018 och är mycket nöjda. Argumenten för Nibe när vi köpte var 1. det enda fabrikatet som såldes till privatpersoner (och således kunde man jämföra och få ner priset), 2. vanligast i Sverige och därför 3. stor kunskap i konsumentledet map inställningar och
Greyoso: Är ju inte en LVVP, men kan ge en hint om priser iaf. Jag installerade precis en ny BVP och ersatte befintlig. Det var en person som gjorde jobbet och passade på att rätta upp rördragningen på köldbärar-sidan och satte in ett stort nytt magnetfilter på värmebärarsidan. (kan jag verkligen VARMT rekommendera om man har äldre radiatorer som vi, samlade upp väldigt mycket när vi satte
Greyoso: Har nu fått fakturan för installation (försökte titta runt här på forumet innan för att få en uppfattning men var väldigt få trådar med faktiska kostnader kring installation) Hade som sagt köpt med ”Premium Installation” av Polarpumpen som uteblev. Den skulle kostat 20kkr efter ROT. Dock oklart vad som hade tillkommit i form av material etc, förmodligen en del påslag. Kostnaden
Jakob.O: [citat] Har 3 vindkraftverk inom 1000 m avstånd så har inte svårt att vänja mig vid ljud......kanske säger mer om hur högt denna värmepumpen låter haha.
jonaserik: Var i landet är du, att mäta upp köldmediat kan vilken kylmontör som helst göra och ställa in, sen ev det andra måste ses på plats även det.
Danne213: 3 (telefon företaget) höll på likadant med mig för många år sen ang ett abonnemang. Jag ville avsluta det och skrev att jag ville ha en slutfaktura inklusive 3 månaders uppsägningstid. Vilket jag också fick, jag betalade det och trodde det var ur världen men sen kom påminnelse och jag gjorde precis som du. Bevisade alltså att slutbetalat ALLT ink. 3 månaders uppsägningstid. Efter 3
Sorryd: [citat] på cirkulationspumpen sitter en elektronik som styr start och stopp av kompressorn när den blev varm förlorade jag flödet den har med ivertertekniken att göra flödet [citat]
Lars_A: Jag fick fatt i en ruggigt bra person på Mitsubishi genom en återförsäljare som övertalade honom att tala med mig, nu vet jag både vilka för och nackdelar det finns med mitt system och komplexiteten som medföljer. Idag regleras värmen genom en termostat som pratar direkt med pumpen. Maxtemperaturen på utgående vatten ligger på 45 grader. Den får inte vara högre då golven tar skada
handbrake: [citat] Hej. Du kan läsa lite i den här tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/nyinstallerad-comfortzone-rx65-bara-fel.483189/ Jag har en rx50 och har haft en del utmaningar med driftsäkerheten men nu verkar Comfortzone identifierat rotorsaken till problemen. En bugg i styrkortets mjukvara 2.6. Vad gäller ljudnivå är den ordentligt ljudisolerad och låter i mina öron väldigt lite.
lob: [citat] Men inatt får vi nog ner mot -15 så då kommer jag nog ikapp din framledning hehe. [bild]
guggen: Ja har du redan beställt en ny är det bara att installera en kamin, om du inte har en, och elda tills det löser sig! Och så kör du elpatron på natten när elen är billig.
Tomture61: Har man golvvärme ingjuten i en betongplatta så är det ett bra värmemagasin . Vill man styra sin elförbrukning med sin VP så får man hoppas att pumpen inte slår igång eltillskottet för att återhämta vald värme i huset . Dvs när VP går på sparlåga dagtid och börjar producera värmevatten mitt i natten så är vattentanken så kall i VP att den behöver stöd från elpatroner
jonaserik: Har du manualen till den, det verkar nästan som ett kommunikationsfel mellan ute inne. Kan inte dessa men försöker tänka mig något. Kolla in alla ledningar som finns, så det inte har ärgat eller är löst. Manualen finns här https://docplayer.se/194898409-Aero-600-800-ae605-ae607-ae807-bruksanvisning-luft-luftvarmepump-2020-02-se.html
jonaserik: Lossa på de igen och på med lite smörja, tryck ett 10 tal ggr på piggen så håller den nog ett bra tag till
Rickard.: [citat] Man får gräva ganska djupt då med andra ord :D