V växelventil skrev:
[bild]
Du har ju varmvatten men den har löst på hysteresen och därför står det 100 på integralen och det vill göra varmvatten (står 70) men eftersom den den har löst så stoppas kompressorn.Har du gjort rent smutsfiltret?
Där borde den precis ha startat typ.
 
A Agustiflora skrev:
Förklara lite vad det betyder, hysteres och integral.
Filter är inte rengjort då jag inte kände till vad som ska göras i underhåll. Tog över stället efter ett dödsbo för ett antal år sedan. Även om jag har haft rörmokare på besök under åren har ingen sagt vad som bör göras.ar
Integralen är det värdet som startar din pump
Och standard på din pump är -60.Mao måste du har värmeunderskott och det är det värdet-60 står för.När integralen räknar ner från-60 så kommer den räkna ner till 0 och då stannar kompressor och din värmecykel är klar till den räknar ner till -60 igen.Hysteresen är det värdet som talar om att nu räcker det med värme och fungera som en termostat på ett element. Om exempel du har 0 grader på morgonen och solen börjar trycka på så kan bara på en kort stund temperaturen stiga till 10 plus ute och då finns risk att systemet inte hänger med så det blir för varmt och löser på hysteres. När den löser på hysteres så får du +100 på integralen och den vill inte producera mer värme eftersom det är redan för varmt. Det är därför man säger att värmepumpen blir inte av med värmen
Orsaker kan vara.
Växelventilen
Termostater som är nerskruvade
Luft
Igensatta filter
Stopp i kondesorn
Cirkulationspumpen är trasig.
Alla saker gör att cirkulationen fungerar dåligt så du får exempel Högtryckslarm.
 
Redigerat:
E Emanuel01 skrev:
Där borde den precis ha startat typ.
Det kan man kolla om hysteres har löst för om man tittar på inställt värde exempel 9 och när integralen börjar räkna ner mot -60 så ser man om integralen räknar exempel 10/minut då vet man att hysteres löst.
 
För hög värmekurva kan med få systemet att lösa på hysteres.
 
E Emanuel01 skrev:
Där borde den precis ha startat typ.
Digital display visar temperaturer på svenska, spegelreflektion av en person, termisk maskin eller system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital display visar temperaturdata, spegling av en hand, teknisk enhet eller termostatkontroll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den första bilden är tagen när den startade: Framledning 34*C/Returledning 35*C
Den andra bilden när den slår av: Framledning 39*C/Returledning 31*C
 
A Agustiflora skrev:
[bild] [bild]
Den första bilden är tagen när den startade: Framledning 34*C/Returledning 35*C
Den andra bilden när den slår av: Framledning 39*C/Returledning 31*C
Vet du vilken rum värde du har inställt på?Som du ser det värde inom parentes är ditt börvärde (29) och är värdet är 39 så det skiljer 10 grader.
 
V växelventil skrev:
Vet du vilken rum värde du har inställt på?Som du ser det värde inom parentes är ditt börvärde (29) och är värdet är 39 så det skiljer 10 grader.
Jag hittar inget som säger Rum-värde i displayen. Läser i manualen att det ska stå mellan raderna "ute" och "framledning".

Svensk manual, temperaturavsnitt, tabell med värden, förklaring om hur systemet läser av temperaturer. Digital display som visar temperaturer för flera komponenter, spegelbild av person i fokuskring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Agustiflora skrev:
Jag hittar inget som säger Rum-värde i displayen. Läser i manualen att det ska stå mellan raderna "ute" och "framledning".

[bild] [bild]
Tryck på vänsterknappen så du kommer till drift sedan på -eller +tecknet så står det om du vill höja/sänka från exempel 20
 
V växelventil skrev:
Tryck på vänsterknappen så du kommer till drift sedan på -eller +tecknet så står det om du vill höja/sänka från exempel 20
Ja, Rum 20*C
Backa ur menyn.(y);)
 
A Agustiflora skrev:
Ja, Rum 20*C
Ställ ner den till 18 och öppna alla element på max.
 
V växelventil skrev:
Ställ ner den till 18 och öppna alla element på max.
Alla element står redan på max
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
A Agustiflora skrev:
Alla element står redan på max
Och ner med värmen rum till 18
 
När du ställt ner rum till 18 så stäng av värmepumpen på arbetsbrytaren och vänta i 5 minuter och sedan slår du på arbetsbrytaren igen så du nollställer pumpen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.