Som rubriken säger, två propellerblad i luftluftvärmepumpen har gått av. Den har inte varit igenisad på sista tiden. Vad kan ha hänt?
Pumpen, en Electrolux, är 12-15 år gammal. Är det nån idé att byta propellern eller är det lika bra att byta ut hela pumpen? Den har fungerat felfritt tidigare.

Om du lyckas hitta en reservdel som passar och monterar den själv är det kanske rimligt att fixa det, annars köp en ny värmepump.

Om pumpen i övrigt fungerar och du kan få tag på en ny fläkt till ett rimligt pris borde det vara en enkel fråga. Byt fläkten.

Ja, tänker väl lite så också. Men var hittar man en ny fläkt?
Och hur har bladen kunnat gå av?

Electrolux har kanske en reservdelsshop som man kan kolla med? Äldre Electrolux LLVP är kanske Sharp egentligen innan de märktes om?

En granne som inte tycker om missljudet kan ha varit framme.

eller ungar som tycker det är spännande att om de kan få stopp på fläkten med en lång pinne.

T Thomas_Blekinge skrev:
Inga grannar i närheten, så det tror jag inte.

J Josth skrev:
eller ungar som tycker det är spännande att om de kan få stopp på fläkten med en lång pinne.
Funderade lite på det också, men vi bor avskilt utan några grannar eller andra personer i närheten.

Många typer av plast tål UV-ljus ganska dåligt. Det brukar bli sprött och skört med tiden.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Den låter knappast mindre med två trasiga blad.. :crysmile:

G
Om bladen inte gått i tusen bitar prova att lappa med plastsvets kostar inte många kr på Amazon.

Är snitten fina så får man riktigt bra resultat om man spänner fast bitarna innan.

Blir nog svårt att få balans om man försöker lappa ihop den.
Som sagts tidigare så blir alla plaster dåliga med tiden och faller sönder när man minst anar det.

• Gilla
Ironside och 1 till
  • Laddar…
P
T TommyC skrev:
Många typer av plast tål UV-ljus ganska dåligt. Det brukar bli sprött och skört med tiden.
och Electrolux är ju inte direkt kända för att använda premiummaterial till sina produkter, klent och så billigt som möjligt skall det vara...

Kolla om någon installatör i närheten har bättre begagnade delar. Jag hade ett liknande haveri, där knäcktes hela staget som håller motor och fläktblad.

Första firman jag ringde bytte kontinuerligt äldre llvp och hade precis plockat ner ett gäng som jag fick plocka delar ifrån. Kostade en påse bullar och en fin recension på Google :-)

• Gilla
Ingemar O och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.