Vad är det exakt för pump. En Luft/luftpump brukar normalt inte ha någon manometer som visar något tryck i systemet eftersom det är helt slutet och ej tillgängligt för normalanvändaren.
Är det möjligen en frånluftsvärmepump? Om det är stora trycksvängningar i systemet gissar jag på trasigt expansionskärl men det låter konstigt att ni behöver tömma flera gånger, då måste det fyllas på av sig själv någonstans.
Ta gärna bilder på prylarna så är det lättare att bena ut.
Är det möjligen en frånluftsvärmepump? Om det är stora trycksvängningar i systemet gissar jag på trasigt expansionskärl men det låter konstigt att ni behöver tömma flera gånger, då måste det fyllas på av sig själv någonstans.
Ta gärna bilder på prylarna så är det lättare att bena ut.
Tack för snabbt svartommib skrev:
Vad är det exakt för pump. En Luft/luftpump brukar normalt inte ha någon manometer som visar något tryck i systemet eftersom det är helt slutet och ej tillgängligt för normalanvändaren.
Är det möjligen en frånluftsvärmepump? Om det är stora trycksvängningar i systemet gissar jag på trasigt expansionskärl men det låter konstigt att ni behöver tömma flera gånger, då måste det fyllas på av sig själv någonstans.
Ta gärna bilder på prylarna så är det lättare att bena ut.
Från början så var rörmokaren här o kapade(eller vad han gjorde) rör pga av en badrumsrenovering,o då haft denna ivt avstängd, när han åkt så märkte vi att den var nere på 0 bar, vi frågade röris varpå han sa stäng av, lufta element, öka till 1 bar några gånger...detta gjorde vi extremt många gånger mellan fre-ons..på torsdag kom han tbx o bytte delen(se bild) o efter d började alltså problemen med att den hela tiden går upp till 2,5 bar ist...
Om trycket ökar så finns det två fel som det kan vara ,, det med att tömma svarta burken helt normalt , ovanför sitter en säkerhetsventil som öppnar när trycket blir för stort. Nu till ev , fel skit i påfyllningsventilen , den tätar inte , behöver bara vara liiiite som den läcker, inkommande vattentryck ligger på där, nästa är att VVB slinga är trasig , men tror inte det i det här fallet.
Vredet till vänster påfyllning är nog boven , röris fick fylla på , trycket ser normalt ut på fotot nu
Vredet till vänster påfyllning är nog boven , röris fick fylla på , trycket ser normalt ut på fotot nu
Vi får tömma svarta lådan, efter vi tömt vatten fr den röda vredet, flera gånger per dag, o vart sitter påfyllningsventilen? Samt vad menar du m vvb slinga? som sagt så bytte röris ut nåt i denna del(se bild)...J jonaserik skrev:Om trycket ökar så finns det två fel som det kan vara ,, det med att tömma svarta burken helt normalt , ovanför sitter en säkerhetsventil som öppnar när trycket blir för stort. Nu till ev , fel skit i påfyllningsventilen , den tätar inte , behöver bara vara liiiite som den läcker, inkommande vattentryck ligger på där, nästa är att VVB slinga är trasig , men tror inte det i det här fallet.
Vredet till vänster påfyllning är nog boven , röris fick fylla på , trycket ser normalt ut på fotot nu
På fotot har vi precis tömt/sänkt igen...eft ca 1-2h är d uppe på 2,5 bar igenJ jonaserik skrev:Om trycket ökar så finns det två fel som det kan vara ,, det med att tömma svarta burken helt normalt , ovanför sitter en säkerhetsventil som öppnar när trycket blir för stort. Nu till ev , fel skit i påfyllningsventilen , den tätar inte , behöver bara vara liiiite som den läcker, inkommande vattentryck ligger på där, nästa är att VVB slinga är trasig , men tror inte det i det här fallet.
Vredet till vänster påfyllning är nog boven , röris fick fylla på , trycket ser normalt ut på fotot nu
Det hänger en skylt där till vänster , den ska ni inte öppna , till höger ovanför svarta burken sitter ett vred, ta tag i det och vrid, det blir lite överraskning när det sprutar vatten , gör det ett par ggr så trycket blir 1 bar är 1 på mätaren och gör som useles säger, stäng inkommande vatten ( vid vattenmätaren om den finns ) över natten. Sen ett annat fenomen, vatten utvidgar sig med värme
och kan inte koprimeras , då kommer trycket att öka och säkerhetsventilen ( den ovanför burken ) öppna bry er inte om det, det sköter sig självt, på sommaren så kan trycket gå ner till 0,5 bar , gör inget
och kan inte koprimeras , då kommer trycket att öka och säkerhetsventilen ( den ovanför burken ) öppna bry er inte om det, det sköter sig självt, på sommaren så kan trycket gå ner till 0,5 bar , gör inget
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Inkommande vatten till hela huset. Om du inte vet var den avstängningen sitter så ta reda på det omedelbart! Skulle det bli en vattenskada någon gång som förvärras av att du inte kan stänga av vattnet är det inte säkert att försäkringen täcker den del av skadan som hade kunnat förhindras.R RL1 skrev:
Haha ok jo då förstår jagMagnus E K skrev:
Se svar längre nerJ jonaserik skrev:Det hänger en skylt där till vänster , den ska ni inte öppna , till höger ovanför svarta burken sitter ett vred, ta tag i det och vrid, det blir lite överraskning när det sprutar vatten , gör det ett par ggr så trycket blir 1 bar är 1 på mätaren och gör som useles säger, stäng inkommande vatten ( vid vattenmätaren om den finns ) över natten. Sen ett annat fenomen, vatten utvidgar sig med värme
och kan inte koprimeras , då kommer trycket att öka och säkerhetsventilen ( den ovanför burken ) öppna bry er inte om det, det sköter sig självt, på sommaren så kan trycket gå ner till 0,5 bar , gör inget


