Jag har monterat ett rör för bortledande av kondensvatten från utedelen på min värmepump.
Frågan är om jag behöver montera en värmekabel i röret för att förhindra att det fryser på vintern?
Värmepumpen i fråga är en Nibe 2120-16 om det gör någon skillnad.

Värmepump utomhus vid tegelvägg, trästöd, omgiven av blomster och grusstig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

//AA

Ja det behövs

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Flera som har åsikter??

Fins det en färdig plint att koppla in på?
Fick inte någon manual till utedelen tyvärr.

//AA

Det är ibland olika på olika modeller, lite mer premium brukar ha det och några tror jag det bara är så att man får köpa till en extra dyr tråd bredvid. Det blir ju ordentligt med vatten och jag saknar själv denna kabel (tidigare ägare klippte den bara när de flyttade utedelen). Så jag behöver hacka loss maskinen typ varje dag på vintern för att karet och maskinen fryser ihop med fjädrarna till ställningen som den är monterad på väggen med. Resultatet är ett stomljud i hela väggen som gör det omöjligt att sova om jag inte tar bort isen. I ditt fall verkar det ju vara ett plaströr och det kommer ju spricka.

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Jag kör utan värme, likadan utedel och snarlik rördragning och det har fungerat i fyra år. Bor iofs lite längre söderut. När det är riktigt kallt är väl luften torr så det borde inte bli så mycket kondens då?

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Stort tack alla för hjälpen.
Ska kolla med min rörmokare om han tar hem en sats med värmekabel och säkring.

Får kanske byta ut mitt rör så jag får ett vattenlås.
Nu går det ihop med stupröret och vidare till en dagvattenkasett.

//AA

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.