Hej! Hur vet jag hur jag ska fylla på trycket i pumpen?
Fick ett felmeddelande och jag tänker att det kan vara trycket, för jag har testat att trycka på knappen till överhettningsskyddet.
Trycket tror jag kan vara lågt, huset är stort(om det har någon betydelse)
Bifogar en video och hoppas ni kan hjälpa mig.
Pumpen är en IVT 3012c
Tacksam för hjälp och ta hänsyn till att jag är nybörjare.
Fick ett felmeddelande och jag tänker att det kan vara trycket, för jag har testat att trycka på knappen till överhettningsskyddet.
Trycket tror jag kan vara lågt, huset är stort(om det har någon betydelse)
Bifogar en video och hoppas ni kan hjälpa mig.
Pumpen är en IVT 3012c
Tacksam för hjälp och ta hänsyn till att jag är nybörjare.
Hej och tack för snabbt svar.S0MMER skrev:
2 våningar 250 kvm, varav 50 kvm är garage och biarea. Golvvärme även i garaget om det har någon betydelse för trycket. Hur mycket ska den gå upp när jag vrider på ventilen?
Dum fråga kanske, men ska pumpen vara avstängd när jag drar i ventilen?
Om du kollar på manometern så slutar du fylla när du är på 1 bar eller något över. Nej du behöver inte stänga av något, vrid försiktigt och kolla om nålen rör sig. Man kan inte göra fel, fyller du för mycket kommer säkerhetsventilen att öppna och släppa tryck (om den fungerar). Nålen ska röra sig ganska långsamt uppåt, går det fort kan det vara fel på ditt expansionskärl men vi utgår ifrån att det funkar förstZ zaniii skrev:
Pumpen kan vara på. 1.5-2bar blir bra. När du vrider på den svarta ventilen kommer färskvatten fylla radiatorkretsen. Prova lite lätt att vrida så märker du hur trycket ökar på klockan.Z zaniii skrev:
Det funkade och trycket står på 1,5. Ska felmeddelandet försvinna av sig själv om det var felet? Eller behöver jag göra något på displayen?K Karobi skrev:
2 bar behövs nog inte i ett tvåplanshus, installatören har satt röda nålen på 1 bar, och det framgår på din säkerhetsventil (röda lilla ”vredet”) vilket tryck den öppnar på.. har du för högt tryck lämnar du inte mycket utrymme för tryckförändringar i systemet, men oavsett kommer säkerhetsventilen att se till att du aldrig får för högt tryck, den kan mycket väl vara inställd på 2 bar.
Jag har för mig att den stod högre men tidigare ändrade på det när han skulle visa mig hur man lättar på trycketS0MMER skrev:
2 bar behövs nog inte i ett tvåplanshus, installatören har satt röda nålen på 1 bar, och det framgår på din säkerhetsventil (röda lilla ”vredet”) vilket tryck den öppnar på.. har du för högt tryck lämnar du inte mycket utrymme för tryckförändringar i systemet, men oavsett kommer säkerhetsventilen att se till att du aldrig får för högt tryck, den kan mycket väl vara inställd på 2 bar.