K
Kjanne: [citat] Du kunde gärna undersöka radiatorerna både i källaren och övre planen. Speciellt ventiler, kranar och/eller termostat där rören ansluter till radiatorerna. Ge oss bilder. Är alla av samma modell i hela huset eller finns det olika? Det här för att förstå vad du har och hur det fungerar, för att eventuellt se om det går att preses ner förbrukningen utan att pruta på
181 svar · 67,0k läst
·
anders07
anders07: Den här tråden kan ge lite mer insikt... https://www.byggahus.se/forum/threads/styr-vaermepumpen-ivt-efter-elpriset-under-dagen.462683/page-3#post-4889722 Om du bläddrar upp lite så finns det lite funderingar över plintarna där också, samt länk till min implementation med Raspberry Pi
6 svar · 4,0k läst
·
M
MjölnarBengt: Nu har jag kört drygt en månad med varmvatten på ekonomiläge. Jag duschar en gång per dag, skulle gissa på ca 10 minuter. Den första bilden är från 19e december, den andra bilden är från 22a januari (idag). Kompressorn har gått totalt 634h, varav hela 518h varmvatten. Låter inte det lite skevt?
74 svar · 7,4k läst
·
J
Josth: Frånluftsvärmepump sådär runt 140 tkr, bergvärme drygt 200 tkr. Men nödvändigt att ta in offerter för att få veta säkert. Tänk på att husfabrikanterna har stor rabatt på frånluftsvärmepumparna och ogärna krånglar med byte till något annat.
1 svar · 1,1k läst
S
Sam2025: [citat] Tack så mycket för din hjälp.
8 svar · 1,2k läst
·
V
växelventil: [citat] Ja det är är den italienska modell av honeywell 4012 ställdon och tyvärr brukar dom spricka i plasten till ställdonet annars kan du googla på en LK525 istället som passar din maskin och den är vridande istället för den du har som är bättre. Kostar inte en förmögenhet heller. Annars kan du byta själva insatsen i ventilhuset om vill.beror lite hur gammal värmepumpen är om
6 svar · 1,2k läst
·
sebbe_j
sebbe_j: Vad gör jag åt detta?
0 svar · 757 läst
·
R
reiner hemmecke: jaaa så är det ju tack så hemskt mycke Mvh Reiner
2 svar · 1,8k läst
C
Comfort Thomas: Lite dålig koll på det där bidraget men är väl upp till 30000:- och skulle bergvärmen Geodan hamna på 130000:- så är det nog ganska vettigt då prisskillnaden till luft/vatten inte är galet stor även om det är mycket pengar till annat. Kör själv med Geodan nu med 200m hål , hade önskat att jag hamnat i mer vatten/flöde för att få ännu bättre temperaturer nere i hålet även
4 svar · 1,3k läst
O
O: [citat] Exakt var menar du? Komplettera gärna med en pil. Fram till dess är grundtipset: SVAR: JA Det brukar bara finnas ett ställe för att fylla på. Så hittar man ett lär det räcka.
1 svar · 656 läst
·
A
Arson: [citat] Tack för svaret. Antar det inte är något jag kan felsöka själv? Ser ut som plastbaljan (?) för köldbäraren är tom igen.
12 svar · 2,1k läst
·
J
Josth: Ja då ska huset vara bra isolerat om det är byggt 2005, men det är stort. 9,2 kW fungerar om man har minst 20 A huvudsäkringar och säkringar till värmepumpen. Skönt att det blev fart på värmen till slut.
4 svar · 1,7k läst
·
K
Kickan123: [citat] Tusen tack! Länken var jättebra också!
9 svar · 906 läst
J
joccej: [citat] Nedre pannan hade 10 grader upp till rätt temp stode på 40 och (50) men det var efter vi duschat och nattsäkningen så tänker att det borde inte vara något fel där . Ska kolla igen när jag kommer hem
7 svar · 820 läst
T
Testarn: Vattnet som cirkulerar i värmesystemet blir svart eller rostbrunt om ni har lite gamla rör och radiatorer, och det avlagras på insidan i flödesmätarna. Det är helt normalt. Våra blev så här efter ett par veckor när vi satte in golvvärme på övervåningen men har kvar radiatorer i källare och undervåning.
1 svar · 763 läst
·
13th Marine
13th Marine: IVT GreenLine är en ON/OFF-pump, så ja den slår av och på sig sådär.
2 svar · 778 läst
·
D
dkhansson: Hej, vi har en Nibe F750 som verkar vara på väg att gå sönder och jag undrar om det är värt att byta system för oss? Den visar inverterfel när det blir kallt. Elektriker hittar inget fel och vvs:aren tror kanske att det beror på trasig kompressor. Men allt funkar än så länge. Vi har en fläktkonvektor som värmer upp husgrunden och i husgrunden som är tät och isolerad har vi fyra
0 svar · 500 läst
Demmpa
Demmpa: Jag hade förberett rördragning för rumstermostater och ställdon. Det finns trådbundna reglersystem för golvvärmen, tex, https://www.roth-sverige.se/produkter/roth-golvvaermereglering/roth-touchliner-bl-traadbunden-golvvaermereglering https://www.uponor.com/sv-se/vvs/produktkatalog/golvvarmereglering/tradbunden-reglering Var innegivaren ska placeras, makplan/övervåningen, beror bl.a. på
9 svar · 2,6k läst
P
Peobjörn: [citat] Kanske det, bra tänkt. Tips på någon?
6 svar · 823 läst
A
apanq: [citat] Jag har testat sätta på 50gr. Ibörjan kör den på med 50 gr. Men efter ca 4 timmar nu inatt när det var 5 plusgrader ,går den ned i värme och som lägst matat med 42gr. Då arbetar ju VP med att kyla ned acktankarna istället. Vilket innebär att det går åt energi för att kyla ned acktankarna. Förstår inte det. Kan man inte få den att gå med jämn temperatur o stänga av
15 svar · 1,1k läst
E
etompau: Har använt en Sensibo Sky i ca 2 år, inga problem. Använder den för schemaläggning av till/från, temp- och fläktjustering. De har API för integration till annat system. https://learn.sensibo.com/b2b-blog/integrate-your-sensibo-device-with-home-assistant?utm_source=google_ads&utm_medium=cpc&utm_campaign=
2 svar · 888 läst
S
Sänksågen: Stort tack, den ska jag kolla på
5 svar · 704 läst
·
S
sdlfkjlsdf: Det slutade med att vi behöll allt som det var, och sålde huset. Nya ägarna tycker det är (än så länge) kul med värmesystemet!
29 svar · 3,8k läst
·
J
Josth: [citat] Om huset står obebott med underhållsvärme kan ventilationen också vara minimal. Öppna friskluftsventiler räcker. Finns inget i huset som tillför fukt då till skillnad mot när man bor i huset.
11 svar · 1,3k läst
·
T
Testarn: Det ser ut som om de stänger ventilerna innan de tar bort slangarna så de säger en sak men gör en annan... det hänger inte riktigt ihop... Dessutom, om det strömmar vatten ur slangarna så finns det ju ingen luft kvar att få bort, om jag inte misuppfattat det helt. För oss så är inte BVPn högsta punkten i systemet (står i källaren) så vi luftar på ett element i bottenvåningen och
2 svar · 1,5k läst
T
Toolfix: [citat] Det är säkert ok med bypass ventilen då du har till viss del ett två rörssystem. Bypassen upprätthåll cirkulationen och har då ingen funktion vid kallt väderlag då cirk.värmen går via radiatorerna. En bok beskriver bara exempel och det finns många olika sätt husen är utförda på.
6 svar · 861 läst
·
DonPablo
DonPablo: Ja kopparberedarna har haft lite ojämna kvalitet, mest troligt en svetspor som inte blivit kopparbelagd, som börjat rosta från insidan. på en 8 år gammal pump kan du fetglömma goodwill! Ja jag vet vad jag hade gjort, 37000 vs 140000 svårt val, men skiter man pengar kvittar det nog.
4 svar · 1,8k läst
D
Diebuying: Hej Sitter och funderar lite på att byta värmesystem eller i varje fall vara förberedd den dagen då pannan går sönder. Gården består av tre villor och en lägenhet ovanpå maskinhall. Lägenheten och två villor har gemensam uppvärmning idag. Uppvärmningen idag är 35kw KSM pelletspanna från -07 (stort bulkförråd) som värmer följande: Lägenheten 100kvm, element i ett plan ovanför
0 svar · 880 läst
·
J
Josth: Om man konverterar till vattenburna radiatorer och installerar en LVVP så tror jag kostnaden blir uppåt 400 tkr sammanlagt inkl allt. Står investering men huset ökar också i värde den dag det ska säljas eller omvärderas för lånen.
5 svar · 1,1k läst
K
Kane: [citat] Ändra min. framledning till 20 (fabriksinställning). Jag skulle sedan testat att ändra kurvan till 5/-1 och varmvatten till ekonomi för att se hur mycket effektförbrukningen går ned. Håll sedan koll på inomhustempen och komforten under tiden......😉
78 svar · 23,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.