J
Josth: Numera när värmepumparna är varvtalsreglerade är det inget problem att välja en modell som är något för stor. Regleringen gör att det inte blir många start/stopp som sliter på kompressorn. Tvärtom vill många uppnå hög effekttäckningsgrad istället och minska inkopplingstiden för el-patronen till minsta möjliga.
3 svar · 1,1k läst
MercedesGUS
MercedesGUS: Har oxå en 1230, växelventil är väl en förbrukningsvara, bytte min i fjol. Man byter inte hela ventilen utan bara innanmätet.
1 svar · 613 läst
Wachira Lunuvilage
Wachira Lunuvilage: [citat] Does that work ?
3 svar · 2,3k läst
·
M
mrosenq1: Hej! Mitt första inlägg här, har klarat mig med att läsa vad andra skrivit förut men nu börjar jag få slut på idéer. Har byggt mycket i mina dar och hållt på mycket med värmesystem (i förra huset satte jag in Nibe luft/vatten system och justerade in etc. helt själv utan problem). I vårt nuvarande hus har jag dock problem med värmesystemet som jag inte blir klok på.
0 svar · 574 läst
J
Jonas_81: Verkar vara ett drag av Jula för att försöka hindra hemmafixaren att instalera själv
4 svar · 834 läst
K
Klippspiken: Luft i slingan ????? Då måste du spola ur slingan så du får ur luften Automatiskt luft klockor i golvvärme system fungerar ej ,(är bort kastade pengar) måste spola varje sling för sig, spola så läng det inte kommer luft (ett par liter ) När slingorna är luftade lufta ur matningar till fördelaren ( ps kolla på Uponor hem sida om luftning av golvvärmesystem )
6 svar · 758 läst
A
Anna-Lena Norberg: [citat] Det ska tydligen vara värmefördelare som tar ca 20 kvm vardera Det finns inte här Utan luftvattenpumpen ska driva runt allt
2 svar · 856 läst
B
Bragul: Hej! Vad kul att du tar dig tid för att svara på frågor! Jag har hört att Ngenic Tune kan slita ganska hårt på LVVP då utetemperaturen med Tune aktiverad gör stora hopp. Hur ser du på avvägningen med att använda Ngenic Tune om det är så att pumpen får jobba hårdare och därmed kan gå sönder tidigare? Kan det till och med vara så att det billigare elpriset inte väger upp risken
0 svar · 1,3k läst
Ulltand
Ulltand: Ganska rolig felkod. "För låg utomhustemperatur" Vad kan man göra år det? Jo rengör förångaren! :)
7 svar · 1,8k läst
·
N
naileditDIY: the installation guy did it . Because he wasn’t happy with the location. of the initial foundation so ended up moving it.
3 svar · 1,9k läst
·
Jonas Nordin2
Jonas Nordin2: [citat] Tack. Hmm. Fick efterdra en mutter på nya filtret som stod och droppade igår. Vart ska jag fylla på vatten?
5 svar · 898 läst
·
D
Dilato: Bara förtydligande: Det är tre helt separata slingor med olika vätskor i. Borrhålet har frysskyddad vätska ( vatten med sprit eller vatten med glykol) . Kompressorslingan innehåller en gas/vätska. Element slingan innehåller vanligt vatten. Värme överförs mellan dessa slingor via värmeväxlare.
62 svar · 15,5k läst
·
O
O: [citat] Grejen med varvtalsstyrda eller som det ibland kallas inverterstyrda kompressorer som de kallas 3-12kW är att de anpassar sig efter det behov man har. Ser man det så är de inte för stora för att man inte kör dem på max. Det som kan vara en aning ineffektivt är att deras min är högre än vad som hade räckt. Med resultat att det blir mer start stop vid lågt behov. Som tidigare
15 svar · 1,8k läst
H
he-peter: [citat] Har samma funderingar. Men kom fram till, att vi bara skall har det varm mellan kl 17 och kl 22. Resten av dagen sover vi antingen, eller är på skolan/jobbet. Sen tycker jag, att det inte lönar sig att värma upp huset för så får timmar. Så vad skall man göra? Köpa fleece tröja?
1 svar · 569 läst
A
anders Y: [citat] Tack för snabb svar. Det gäller golvvärme ventil med vaxmotor men det ska vara samma ventil som till radiator.👍
2 svar · 326 läst
Christer G.V.
Christer G.V.: [citat]
7 svar · 1,5k läst
A
Anaii: Vi har huvudsakligen kvar de gamla radiatorerna från den tiden då det var oljepanna i huset. Det fungerar bra med bergvärme som också har lägre temp. Men ett par radiatorer är bytta eftersom en började läcka och vi vill att det skulle se enhetligt ut. De har mer yta på samma volym och är betydligt bättre på att avge värme än de gamla. Skulle vilja byta resten med men det finns annat
5 svar · 1,1k läst
·
J
Jan Svensson9: [citat] Jag har problem med att min IVT495 TWIN 9kwhar pumpen låter väldigt illa, OK den är sedan 2005 så det kanske är dags att byta pump eller ersätt med en ny. Har kollat Kollat på Thermia Calibra och Vent ska få ett pris, problemet borrhålet 60m (40m rör 20m berg) har dock aldrig haft problem men man säger att de nya pumparna anpassar sig om man ska tro manualen. JanS
219 svar · 39,7k läst
·
S
Simon Edmonds: [citat] Funkade utmärkt
5 svar · 8,2k läst
·
L
larsen.l.per: [citat] Glasklart bra svar. 2an/avtappningsventilen åtdragen först, sedan 1an/locket stängt efteråt. Droppfritt👍🏻
3 svar · 1,1k läst
·
N
Newbiebuilder: Bra svar/diskussion kring punkt två ovan på Värmepumpsforum där jag också postade, https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=84675.0
1 svar · 1,1k läst
P
p_k: För min del blev det Mitsubishi eftersom installatören inte kunde leverera CTCs nyare serie då. EHPT20X-YM9D och utedel PUZ-WM112YAA gick på strax under 135k. Inga problem med pumpen i sig, visst låter den vid hög belastning och innan den avfrostat men normalt är den tystare än IVTn den ersatte. Det jag missade var att kravställa riktigt magnetitfilter, tyckte det jag fick var klent. Vet
24 svar · 8,5k läst
K
K. L: Hur gick det räckte det att bara skruva av locket och sen fylla på med en tratt? Jag som trodde att det måste vara ett visst tryck i systemet.🤔
4 svar · 2,4k läst
·
J
jonaserik: [citat] Der blir att åla sig ner i hålet, lukta vid skarvar7kopplingar, lite toapapper att torka med är bra och lukta på. Du måsta kanske lägga dig ner och försöka lyfta lite på hålets hatt och lukta. Nu är spriten flyktig och kan ha dunstat bort, så lite deffust om det luktar(väter från någon koppling ) . om du inte kan köra VP nu, så kan det gå att fylla på med tryckluft i KB
7 svar · 1,2k läst
·
J
Josth: Finns instruktion i manualen:
1 svar · 589 läst
·
T
Tinototem: Har frikyla hemma men sen har vi ett mindre förråd på 5,6 kvm som används som skafferi. Att ha en fläktkonvektor och använda frikyla för skafferi känns extremt. Se till att ni inte har golvvärme på den ytan och om den är mot en yttervägg ha ventilation för denna yta specifikt. Då kommer ni ha bra förutsättningar förutom på högsommaren
3 svar · 784 läst
J
jonaserik: [citat] Vet inte var du bor, men gå på nätet och sök på lindarverkstad för motorer, det är ett utdöende släkte numera, men finns. Kanke en mekaniskt verkstad i närheten att fråga om att byta lager. Oavsett så ska det vara någon/ra som inte har tummen mitt i handen och kan hålla i verktyg.
11 svar · 1,0k läst
mia.g
mia.g: de kommer på måndag...för 11e ggn..o fixar det som skett.....tur det fortfarande går på installationsgarantin. Tjutet består...funderar nu på o göra en bypass o se om det hjälper. cirkpump på 40proc, 34 på kurvan o 21 grader på hjulet.
168 svar · 17,9k läst
·
K
Kjanne: [citat] Du kunde gärna undersöka radiatorerna både i källaren och övre planen. Speciellt ventiler, kranar och/eller termostat där rören ansluter till radiatorerna. Ge oss bilder. Är alla av samma modell i hela huset eller finns det olika? Det här för att förstå vad du har och hur det fungerar, för att eventuellt se om det går att preses ner förbrukningen utan att pruta på
181 svar · 66,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.