Hejsan alla,

Har en bergvärmepump från IVT i vår 60 tals villa som suttit där sedan 2005 tror jag. Har noterat att pumpen morrar en del den sista tiden och för tankarna till en finlandsbåt under däck...

Hur som helst. I morse noterade jag att ett larm utlöst där det står Pressostat låg, och det verkar utlöst redan för fem dagar sedan (har varit bortrest samma dag...).

Klickade bort felmeddelandet i morse, men det återfinns igen ikväll.

Googlade lite på detta och får tips om att rengöra något filter i själva pumpen. Problemet är att jag inte kommer åt att ta ut filtret, det sitter liksom fast och det ser ut som att det skulle sitta åt fel håll? Även så går det inte att vrida på det röda handtaget åt andra hållet.

Vad tror experterna man kan göra?

Tack på förhand :)

// Mattias

• Närbild av bergvärmepumps display som visar larmmeddelandet "Pressostat låg" samt datum och tid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Guldfärgat rörkoppling med rött handtag, visande ett fastsatt filter i en bergvärmepump.
    Skapa konto
  • Ventil med rött handtag och filter kopplat till rör inuti en bergvärmepump, visas i dämpad belysning.
    Skapa konto
A Arson skrev:
Hejsan alla,

Har en bergvärmepump från IVT i vår 60 tals villa som suttit där sedan 2005 tror jag. Har noterat att pumpen morrar en del den sista tiden och för tankarna till en finlandsbåt under däck...

Hur som helst. I morse noterade jag att ett larm utlöst där det står Pressostat låg, och det verkar utlöst redan för fem dagar sedan (har varit bortrest samma dag...).

Klickade bort felmeddelandet i morse, men det återfinns igen ikväll.

Googlade lite på detta och får tips om att rengöra något filter i själva pumpen. Problemet är att jag inte kommer åt att ta ut filtret, det sitter liksom fast och det ser ut som att det skulle sitta åt fel håll? Även så går det inte att vrida på det röda handtaget åt andra hållet.

Vad tror experterna man kan göra?

Tack på förhand :)

// Mattias
Men du fick loss låsringen som håller fast filtret?

Filterbaal

• Tvärsnitt av en filterkula med blå spakhandtag, inklusive inre filterbeståndsdelar som nät och packningar.
    Skapa konto
Du har öppnat filtret åt fel håll. Lossa handtaget från ventilen och manövrera med en liten skiftnyckel istället.

Hej,

Handtaget hade en klack och var monterat åt fel håll. Skruvade av det röda handtaget och fick ut själva filtret. Rengjorde det noga, men fortfarande samma fel igen :(

Har precis bytt hela FTX systemet på vinden som fick för sig att lägga av efter sommaren. Känns svettigt om det är en större utgift igen .... :|

Lyckas du kvittera larmet? Startar kompressorn och sedan larmar?

R Real-House skrev:
Lyckas du kvittera larmet? Startar kompressorn och sedan larmar?
Precis. Går att kvitta larmet. Sen börjar den pumpa på igen. Senaste nu gick den nog ändå 10 minuter, sen slår i från igen.

Har du cirkulation i hålet? kbin vs kbut temp Har du bra cirk, är det expventil eller soppabrist

• Gilla
Arson
  • Laddar…
V
Vi hade samma fel på våran.
Det var någon slang till fläkten som hade geggat igen.
Går fläkten?
Rengöring av slang och ny fläkt fixade saken.

• Gilla
Arson
  • Laddar…
Hejsan alla,

Hade en tekniker hemma som bytte värmebärarpump, rensat filtrr, brinepumpning och även bytte expansionskärlet för ca 3 månader sedan. Allt har fungerat toppen.

Tills i morse när Tibber varnade för att ena fasen var överbelastad sedan 05 i morse och drog närmare 12 000w… yrvaken gick jag till BVP i källaren och ser att larmet för pressostat låg utlöst igen. Kvitterar larmet och det blir samma sak igen.

Vad tusan kan det vara, när det nyligen har utförts en service? Kan man se köldbärarvätskan eller vart ska man felsöka?

Tex vad ska denna ligga på?
Displayen på en värmepump visar "Temperaturavläsning Köldbärare In GT10 46,7°".
Skapa konto

Tack på förhand!

Redigerat:
ködbärare in skall inte ligga på 46 grader, men det har inget med lp larm att göra. Lp larm får du om du inte har cirkulation på vätskan i borrhålet, eller om du har fel på expansionsventilen eller läckage i kylkretsen. Och kommer larmet direkt efter du kvitterat det, eller inom 1 minut nät du startar den, så är det mest troligt läcka någonstans.

Det kan inte vara en kass tempsensor bara?

Tycker jag hört att det inte är alltför ovanligt på dessa?

DonPablo DonPablo skrev:
ködbärare in skall inte ligga på 46 grader, men det har inget med lp larm att göra. Lp larm får du om du inte har cirkulation på vätskan i borrhålet, eller om du har fel på expansionsventilen eller läckage i kylkretsen. Och kommer larmet direkt efter du kvitterat det, eller inom 1 minut nät du startar den, så är det mest troligt läcka någonstans.
Tack för svaret. Antar det inte är något jag kan felsöka själv? Ser ut som plastbaljan (?) för köldbäraren är tom igen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.