Hej,

Jag har fått en Nibe F370 installerad idag och behöver guidning. Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig.

Varmvatten temperaturen har stått på 35 grader i 3-4 timmar nu och jag hittar ingenstans att den skall vara begränsad.

Vad jag kan förstå så körs kompressorn och eltillskott på 4,6kw och jag tolkar det som att pumpen satt till max 4,6 kw.
Stämmer detta?

Vad skall jag göra för att få upp vattentemperaturen?
 
  • Bild av en Nibe F370 värmepumpdisplay som visar inställningar: max effekt 4,6 kW, säkringsstorlek 16 A, och ström L1, L2, L3 på 0,1 A.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på displayen av en Nibe F370 värmepump visar status och temperaturer, inklusive varmvattentemperatur på 33,3 grader och driftsinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fabriksinställnng på el-patronen är 4,6 kW men det går att ändra till 7 kW i inställningsmenyn om effekten inte räcker. Vad står det på de övriga statussidorna? Är det ett jättestort och lite äldre hus?
 
M Mudsson skrev:
Hej,

Jag har fått en Nibe F370 installerad idag och behöver guidning. Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig.

Varmvatten temperaturen har stått på 35 grader i 3-4 timmar nu och jag hittar ingenstans att den skall vara begränsad.

Vad jag kan förstå så körs kompressorn och eltillskott på 4,6kw och jag tolkar det som att pumpen satt till max 4,6 kw.
Stämmer detta?

Vad skall jag göra för att få upp vattentemperaturen?
Det tar sjukt lång tid att få upp tempen. Jag upplevde samma sak när jag installerade min F470 i oktober.
 
J Josth skrev:
Fabriksinställnng på el-patronen är 4,6 kW men det går att ändra till 7 kW i inställningsmenyn om effekten inte räcker. Vad står det på de övriga statussidorna?
Jag kan ändra till 9,2 kw i menyn också men vet inte vad jag skall ha för inställning.
J Josth skrev:
Fabriksinställnng på el-patronen är 4,6 kW men det går att ändra till 7 kW i inställningsmenyn om effekten inte räcker. Vad står det på de övriga statussidorna? Är det ett jättestort och lite äldre hus?
Huset är byggt 2005 och är på strax under 190 m2.
Jag höjde upp till 9 kw och startade tillfällig lyx eller vad det kallades, då blev det fart på uppvärmningen :)

Jag har aktiverat smart price men tycker att den värmer för mycket. Vad tror folket, är det bäst att köra i ekonomiläget eller smart price?
 
Ja då ska huset vara bra isolerat om det är byggt 2005, men det är stort. 9,2 kW fungerar om man har minst 20 A huvudsäkringar och säkringar till värmepumpen. Skönt att det blev fart på värmen till slut.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.