Min VP är en lite över 10 år gammal IVT HEE11 och jag har tänkt nyttja extern styrning för att blockera värme och varmvatten i vinter beroende på elpris...
Visar sig inte helt lätt att förstå hur/var extern styrning ska kopplas in...
Jag har i alla fall hittat rätt kort, "PEL":
Enligt manualen ser det ut så här på ena sidan (installationsmanual sid 38):
Det som är lite förvirrande här i manualen är att det finns, "E21.B11", "E12.B11" och bara "B11"... Om jag ser på inkopplingen enligt sid 38 har jag något anslutet på "1-c" som då torde vara E21.B11 som jag på ett annat ställe i manualen hittar som:
"Effektvakt (tillbehör) Effektvakt finns som tillbehör. Signal från effektvakt ansluts på PEL-kortet, ingång B11 plint 1-c alternativt B12 plint 12-c"
När jag spårar 1-c går den in i varmvattenberedaren och det står "T3" på kabeln.
Något sitter ju även på 2-c, men det finns inte angivet i manualen där vad det är...
3-c är ju tydligt E11.T1 och den kan jag även spåra in i pumpen som en sensor.
7-c som jag har inkopplat på är ju samma som 3-c, finns inte något enligt manualen...
Sen finns ju en annan beskrivning på sid 37:
Enligt den då så är 1-c "B11 Extern Ingång" men enligt schemat ovan torde det vara "Effektvakt". Jag antar då att jag har en Effektvakt som är satt att stoppa VP'n om den löser ut...?
Enligt texten står:
"När extern ingång sluts utför reglercentralen de funktioner som är satta till Ja"
Så om det är en Effektvakt där redan torde det vara en kontakt som sluter om "larm" utlöser så då ska jag kunna lägga in ytterligaren parallellkopplad kontakt på 1-c eftersom det står att det ska vara en potentialfri kontakt.
Enligt det schemat så ska ju då B11 (1-c) samt B12 (12-c) vara plintarna för extern styrning, men 1-c är ju som sagt upptagen...
De andra "okända" inkopplade på 2-c och 7-c är ju enligt detta E41.F31 "Larm elanod" respektive E12.T1 "Framledning krets 2".
Således verkar ju bild 43 på sid 37 (den senare bilden) vara det som stämmer bättre, men varför har jag då T3 inkopplad på 1-c...?
Visar sig inte helt lätt att förstå hur/var extern styrning ska kopplas in...
Jag har i alla fall hittat rätt kort, "PEL":
Enligt manualen ser det ut så här på ena sidan (installationsmanual sid 38):
Det som är lite förvirrande här i manualen är att det finns, "E21.B11", "E12.B11" och bara "B11"... Om jag ser på inkopplingen enligt sid 38 har jag något anslutet på "1-c" som då torde vara E21.B11 som jag på ett annat ställe i manualen hittar som:
"Effektvakt (tillbehör) Effektvakt finns som tillbehör. Signal från effektvakt ansluts på PEL-kortet, ingång B11 plint 1-c alternativt B12 plint 12-c"
När jag spårar 1-c går den in i varmvattenberedaren och det står "T3" på kabeln.
Något sitter ju även på 2-c, men det finns inte angivet i manualen där vad det är...
3-c är ju tydligt E11.T1 och den kan jag även spåra in i pumpen som en sensor.
7-c som jag har inkopplat på är ju samma som 3-c, finns inte något enligt manualen...
Sen finns ju en annan beskrivning på sid 37:
Enligt den då så är 1-c "B11 Extern Ingång" men enligt schemat ovan torde det vara "Effektvakt". Jag antar då att jag har en Effektvakt som är satt att stoppa VP'n om den löser ut...?
Enligt texten står:
"När extern ingång sluts utför reglercentralen de funktioner som är satta till Ja"
Så om det är en Effektvakt där redan torde det vara en kontakt som sluter om "larm" utlöser så då ska jag kunna lägga in ytterligaren parallellkopplad kontakt på 1-c eftersom det står att det ska vara en potentialfri kontakt.
Enligt det schemat så ska ju då B11 (1-c) samt B12 (12-c) vara plintarna för extern styrning, men 1-c är ju som sagt upptagen...
De andra "okända" inkopplade på 2-c och 7-c är ju enligt detta E41.F31 "Larm elanod" respektive E12.T1 "Framledning krets 2".
Således verkar ju bild 43 på sid 37 (den senare bilden) vara det som stämmer bättre, men varför har jag då T3 inkopplad på 1-c...?
Ja, men, va. fa...?
Tydligen har IVT gjort om plinten 2013 och släppte då en ny manual. Min pump är från 2012 så då måste jag använda manualen från 2010:
2010 manual: https://cdn.jseducation.se/files/pages/6720641855-im-greenline-he-201003-sv-1.pdf
2013 manual: https://vpkollen.se/uploaded/manualer/IVT/Installationsm_HE.pdf
I 2010 manualen ligger det betydligen mycket mer förståeligt:

Vad jag har inkopplat på 7-c är fortfarande ett mysterium dock (vit och brun i bilden)...
10-c och 5-c som är extern styrning 1 och 2 är ju i alla fall lediga!
Tydligen har IVT gjort om plinten 2013 och släppte då en ny manual. Min pump är från 2012 så då måste jag använda manualen från 2010:
2010 manual: https://cdn.jseducation.se/files/pages/6720641855-im-greenline-he-201003-sv-1.pdf
2013 manual: https://vpkollen.se/uploaded/manualer/IVT/Installationsm_HE.pdf
I 2010 manualen ligger det betydligen mycket mer förståeligt:
Vad jag har inkopplat på 7-c är fortfarande ett mysterium dock (vit och brun i bilden)...
10-c och 5-c som är extern styrning 1 och 2 är ju i alla fall lediga!
Lyckades du lösa detta och hur isåfall?anders07 skrev:
Ja, men, va. fa...?
Tydligen har IVT gjort om plinten 2013 och släppte då en ny manual. Min pump är från 2012 så då måste jag använda manualen från 2010:
2010 manual: [länk]
2013 manual: [länk]
I 2010 manualen ligger det betydligen mycket mer förståeligt:
[bild]
Vad jag har inkopplat på 7-c är fortfarande ett mysterium dock (vit och brun i bilden)...
10-c och 5-c som är extern styrning 1 och 2 är ju i alla fall lediga!
Har nämligen likadan VVP och går i samma tankar.
Jag läste igenom alla inlägg igen men jag ser inte var du nämner vilka rader du kopplat in dig på.anders07 skrev:
Förstår jag ritningen rätt så är det antingen B11 eller B12. Stämmer detta?
Hur styr du detta? Raspberry Pi och lite kod?
Den här tråden kan ge lite mer insikt...
https://www.byggahus.se/forum/threa...priset-under-dagen.462683/page-3#post-4889722
Om du bläddrar upp lite så finns det lite funderingar över plintarna där också, samt länk till min implementation med Raspberry Pi
https://www.byggahus.se/forum/threa...priset-under-dagen.462683/page-3#post-4889722
Om du bläddrar upp lite så finns det lite funderingar över plintarna där också, samt länk till min implementation med Raspberry Pi
Klicka här för att svara
