P
p3p3: Bra att uppdatera här om nån hittar tråden. Kompressor/fläkten hoppade igång igen efter ”hård omstart” via säkerhetsbrytaren, samt nollställande av larmet via innedelen. Det var ingen uppenbar förfrysning, skräp eller liknande som stoppat fläkt/utedel. Elpatronen hade jobbat på enligt plan - tur att det inte var skyhöga elpriser trots kylan. (Teoretiskt temperaturrelaterat då
7 svar · 1,2k läst
·
J
Josth: OBS! I mitt inlägg #2 ovan står det "-5" men det är ju helt fel, ska vara "+5" ! Konstigt jag missade att se det tidigare, ursäkta. Med nya sortens FLVP menar jag Comfortzone, NIBE F730/F750/S735, Qvantum QE och liknande. Som tillbehör till Comfortzone och NIBE finns tilluftsaggregat. Det tar ju mer utrymme i anspråk än 410P/F470 men sparar ytterligare några tusen kWh per år.
3 svar · 750 läst
J
JohanOP: Fick samma meddelande efter att det har fungerat felfritt i flera månader
2 svar · 951 läst
·
J
Johannest1991: Nu fick jag provat att stänga tillflödet till varmvattnet och då rör sig inte mätaren vid expansionskärlet alls när kranen går. Trycket i expansionskärlet ökar inte dock utan ökar bara när värmen i värmedelen ökar. Tänker att det oavsett luktar ny pump. För att hålla det i liv tills det blir bättre väder för att byta pumpen (med tillhörande badrumsrenovering). 1. Koppla dit
14 svar · 777 läst
·
Biggle
Biggle: Toppen med era svar. Skall googla vidare utifrån detta. Huruvida man kan eller vill ha en fläktdel utomhus är väl beroende på projekt mm. Tyckte bara det var konstigt att det inte fanns några produkter på marknaden. Tack för alla svar i alla fall! :)
8 svar · 657 läst
X
xxargs: En LVVP på 8-12 kW omsätter flera tusen m³ med luft i timmen så man måste se till att det inte är några hinder som minskar luftströmmarna ut ifrån utedelen och tappar farten så att en del sugs tillbaka igen till evaporatorn då var grad kallare luft än utomhustemperaturen som sugs in i utedelen igen syns direkt på att COP sjunker. Stoppar du den under en altan så är det det väldigt
1 svar · 872 läst
13th Marine
13th Marine: Skulle kunna vara en värmeslinga i elpatronen som gett sig. Man kan prova att stänga av eltillskott alternativt helt enkelt slå av säkringen till elpatronen (hittas bakom fronten). [bild] Till höger i bild, manualen borde berätta om det är den med gröna eller svarta vippor.
6 svar · 1,0k läst
·
Hasse63
Hasse63: [citat] Kan tillägga att då jag ska lufta pannan så finns det 2 ställen ”uppepå” den ena har 2 luft ställen och den andra ett. Jag gör så här: Öppnar en varmvattenkran en aning, Öppnar på den främre den svarta, där kommer det alltid vatten, den gråa kommer det sällan vatten. På den bakre kommer det oxå sällan vatten. Och det fast systemet är ”fullt” så att det rinner
9 svar · 2,2k läst
·
M
Michael Andersson7733: Har inte kollat förtrycket, men allt funkade problemfritt innan fläktbytet så låter rimligt som du skriver att det ökar med ny fläkt. Den förra fläkten sänkte jag till 40% under ca 2 veckors tid då den lät otroligt mycket. Vid installation av ny fläkt igår höjde jag till ursprungligt värde, 65%, detta gav då ett bs1 värde på 280 ca
2 svar · 840 läst
C
Cold Gin: [citat] Allt funkar som det ska nu 👍
4 svar · 1,2k läst
·
J
Josth: Två separata LLVP är bättre än en duo om man har plats för utedelarna. Ger bättre prestanda. Spelar ingen roll att ha utedelarna på norrsidan. Det är lufttemperaturen som är avgörande, inte fasadtemperaturen.
1 svar · 741 läst
·
Villintebetsla
Villintebetsla: Köpte en elpanna Bosch 6000 AWB med respektive utedel. Allt fungerar som det ska men … Kan inte hitta information om var man kopplar tillbehören Smart Connect Key som heter K 30 RF. Den följde med själva elpannan men manualerna är mycket svåra att förstå de säger bara ”beroende på modell” men i modellen hittar man inget. Någon som har redan en inkopplat eller som vet hur man
0 svar · 859 läst
Kvackatore
Kvackatore: Har en Bosch Compress 7001i, installerad 2021. Denna vinter har en högfrekvent ton uppkommit från vattenledningarna som inte varit där tidigare, fruktansvärt enerverande när man skall sova och det är det enda man hör. Själva bergvärmepumpen står separat ute i garaget och man hör även tonen där men på något sätt fortplantar det sig i ledningarna in i huset. Får ta hit en tekniker
0 svar · 665 läst
T
Tobbe-H: [citat] Vet inte om någon redan skrivit det, men... Har du kollat att cirkulationspumpen för värmesystemet går? Om den stannar så får du ett HT-fel, pumpen kan ju inte skicka ut värmen som den skapar.
10 svar · 2,6k läst
·
A
AndersMarquzi: Tack för svar! Ringde de och det verkar som om säkringen har gått och det ingår i min garanti att få den utbytt eftersom jag har servat pumpen enligt serviceintervallet.
3 svar · 1,4k läst
·
by_Marie
by_Marie: Aldrig sett förr och pumpen är ganska precis 2 år nu. Nån som vet?
0 svar · 760 läst
·
R
Ron Burgundy: [citat] Konkret, tack! 👍
4 svar · 745 läst
S
stugan_i_skogen: [citat] Jag hade nog satt en LLVP i garaget då kanske...om det ändå inte blir golvvärme där...
5 svar · 717 läst
B
Bigfoot: Tyvärr är det nog som du säger att det är sällan man får en optimal inställning vid installationen. Ingen är ju sugen på att betala en ingenjör för att räkna på systemet. Det finns ju inte heller möjlighet att testa fram bra parametrar vid ett enstaka tillfälle. Så man får en inställning baserat på installatörens erfarenhet av vad som brukar fungera. Oftast blir det väl
11 svar · 3,0k läst
J
Josth: T.ex. NIBE har åtminstone haft det när det gäller värmepumpar med högre kapacitet och IVT har haft sin modell Atria. Bergvärmepump med brine och frånluftsåtervinning ganska vanlig i flerfamiljshus med ventilationssystem.
1 svar · 711 läst
jlundqvist123
jlundqvist123: [citat] Vart bättre då jag satte konstant flöde på cirk pumpen, som bonus vart det varmare i elementen uppe i slutet av slingan som tidigare var kall, ett element som aldrig fungerat hoppade igång till och med 👍
5 svar · 1,1k läst
·
V
Värmelärlingen: [citat] När det är varannan/var tredje dag med kallt väder (växlande temperaturer): Om du har varmare väderperioder ibland, kan det vara fördelaktigt att hålla inomhustemperaturen högre (t.ex. 25 grader) under de perioderna för att kunna lagra en viss mängd värme i väggar och möbler. Denna "lagrade" värme kan långsamt överföras till rummet under kallare perioder och därmed
28 svar · 4,9k läst
K
Kjell_G: Klickandet återkom. Eftersom jag vill ha fläkten igång men slippa klicket, så kopplade jag bort termistorn från frostvakten och stängde av cirkulationen. Fläkten snurrar på och frostvakten är tyst. Har jag missat något? Nu får det gå så här, termistor beställd och om inte bytet hjälper blir det troligen till att koppla ur FLM och ersätta den med kanalfläkt. [bild] Probe
9 svar · 869 läst
·
D
Dano65: Haft min på endast vår och höstlige i 18 år, bor i Stockholm. Ibland kör den typ 6 Tim i sträck. Funkar prima för mig
1 svar · 1,6k läst
K
Kustvägen: [citat] Nej, trodde det var en bergvärmepump rakt av i tråden😄
13 svar · 1,1k läst
C
Comfort Thomas: [citat] Ja det skiljer inte så många tusen med en duo och 2st för 17000:- men kolla runt bland återförsäljare, kanske finns andra än dom som vill ha 24 för en tydligen utgången modell. Om du bara ska ha låg temp i andra delen så kan man köra med luftförflyttare eller bara en radiator för att hålla frostfritt beroende på vilken temperatur som önskas.
11 svar · 1,5k läst
R
Real-House: Testa att först stänga av L/L och endast köra det vattenburna systemet med L/V? Tillåt inte el-patron att stötta för uppvärmning. Stäng av L/L eller ha den för stand-by om L/V inte är tillräcklig? L/L är fantastiskt skönt till sommaren.
2 svar · 846 läst
C
Charlotte Johansson66: [citat] Tack för svar.
24 svar · 1,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.