N Nicklas Ae skrev:
Nyinflyttad i villa o har aldrig haft bergvärmepump tidigare.
Den försöker tillverka varmvatten genom att växla med växelventilen från värme till varmvatten.Vilket märke på bergvärmepumpen?
 
Ok tack för snabbt svar men har du nån tips på hur jag ska tänka här? (Få den att sluta väsnas?)
 
Antingen kärvar själva ventilen innanför den blå motorn eller så är växellådan i motorn trasig.
 
N Nicklas Ae skrev:
Ok tack för snabbt svar men har du nån tips på hur jag ska tänka här? (Få den att sluta väsnas?)
Stäng av värmepumpen på arbetsbrytaren och den armen som åker upp och ner kärvar.Nedanför den armen på ventilen sitter en knapp som har samma färg som armen.Tryck in den och vrid moturs så lossnar ställdonet heter den blåa motorn.När du lossat ställdonet så sitter det en ventil och tryck den nedåt några gånger så har du tur så släpper ventilen så du kan montera tillbaka ställdonet och testa igen
 
  • Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Stäng av värmepumpen på arbetsbrytaren och den armen som åker upp och ner kärvar.Nedanför den armen på ventilen sitter en knapp som har samma färg som armen.Tryck in den och vrid moturs så lossnar ställdonet heter den blåa motorn.När du lossat ställdonet så sitter det en ventil och tryck den nedåt några gånger så har du tur så släpper ventilen så du kan montera tillbaka ställdonet och testa igen
Tusen tack för svar! Jag testade att motionera ventilen och med lite hjälp att trycka armen i ändläge så slutade den att slå men vi får se om det håller sig, annars får jag nog fixa en ny ventil tyvärr :-)
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
N Nicklas Ae skrev:
Tusen tack för svar! Jag testade att motionera ventilen och med lite hjälp att trycka armen i ändläge så slutade den att slå men vi får se om det håller sig, annars får jag nog fixa en ny ventil tyvärr :-)
Ja det är är den italienska modell av honeywell 4012 ställdon och tyvärr brukar dom spricka i plasten till ställdonet annars kan du googla på en LK525 istället som passar din maskin och den är vridande istället för den du har som är bättre. Kostar inte en förmögenhet heller.
Annars kan du byta själva insatsen i ventilhuset om vill.beror lite hur gammal värmepumpen är om det är värt dom pengarna.
 
  • Gilla
TheBigCheese
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.