1 268 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Offerter värmepumpar - vad ska man välja?
Hej! Har köpt ett hus från sent 30-tal utanför Göteborg och har tänkt byta värmekälla. Idag är det en elpanna modell Nibe EVC240 som värmer 80+45kvm. Har fått in ett helt gäng offerter men är lite rådvill. Ganska stora prisskillnader som känns svåra att motivera. Har även fått en offert på bergvärme (utan att jag efterfrågat).
Bosch 7000i AW 9kw för 116.000kr
Mitsubishi SWM80 för 105.000kr
IVT AirX308-S för 115.000kr
Panasonic Split 9KW L-Gen för 145.000kr
Nibe F2050-6 + VVM S325 för 135.000kr
Samt bergvärme Mitsubishi Geodan 11kw + 170m borrhål. Offerter inkluderar 6m foderrör men jag tror inte man kommer under det dubbla. Dvs 12m. Offert på 160.000
Budgeten tillåter samtliga alternativ men samtidigt år det mycket att renovera så försöker hålla i pengarna där det går.
Tacksam för alla tankar och input!
Bosch 7000i AW 9kw för 116.000kr
Mitsubishi SWM80 för 105.000kr
IVT AirX308-S för 115.000kr
Panasonic Split 9KW L-Gen för 145.000kr
Nibe F2050-6 + VVM S325 för 135.000kr
Samt bergvärme Mitsubishi Geodan 11kw + 170m borrhål. Offerter inkluderar 6m foderrör men jag tror inte man kommer under det dubbla. Dvs 12m. Offert på 160.000
Budgeten tillåter samtliga alternativ men samtidigt år det mycket att renovera så försöker hålla i pengarna där det går.
Tacksam för alla tankar och input!
Väldigt bra pris på bergvärme tycker jag, överraskande. Men i Göteborg passar annars luftvattenvärmepump bra. Mitsubishin är 3-fas utedel vilket är bra men Ecodan har också fått kritik för bullernivån så det beror på hur viktigt det är. IVT och Bosch är samma fabrik men det är olika modeller med gas respektive vatten mellan ute och innerdel. Nackdel 1-fas utedel men gedigna konstruktioner annars. Panasonic och NIBE tycker jag ligger väl högt i pris jämfört med de andra.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Är det priser med eller utan det där klimat/omställningsbidraget vilket du bör få om du går från elpanna?
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Lite dålig koll på det där bidraget men är väl upp till 30000:- och skulle bergvärmen Geodan hamna på 130000:- så är det nog ganska vettigt då prisskillnaden till luft/vatten inte är galet stor även om det är mycket pengar till annat.
Kör själv med Geodan nu med 200m hål , hade önskat att jag hamnat i mer vatten/flöde för att få ännu bättre temperaturer nere i hålet även om jag alltid ligger på plusgrader.
Kör själv med Geodan nu med 200m hål , hade önskat att jag hamnat i mer vatten/flöde för att få ännu bättre temperaturer nere i hålet även om jag alltid ligger på plusgrader.
Klicka här för att svara
