Hej.

Jag har inte haft bergvärme förut och nu köpt hus med bergvärme och har en fråga jag behöver hjälp med.

Jag har hela tiden toppar i min förbrukning vilket jag gissar är min bergvärmepump. Se bild nedan.
Är det elpatronen som går in hela tiden eller bara kompressorn som faktiskt drar den mängden?
Det är en IVT Greenline He c9 som är ca 12 år gammal. Gjorde en service i höstas och han sade att den såg ok ut.

Det röda är batteriet som går in.

Tacksam för tips, och om det är något jag kan göra för att optimera den.

Mvh Johan

• Diagram över energiförbrukning i kilowatt, visar toppar med användning från batteri och bergvärme under ett dygn med olika färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Du borde kunna se i BVPn om du har elpatron/tillskott som går in men det känns annars rätt rimligt att den startar då och då och kör en stund om du inte har en inverterpump. Det är ju dessutom lite längre period på morgnen och det kan ju vara för att det görs varmvatten (om det är en BVP med VVB?).
Vet ju inte var du bor eller hur kallt ni har men om du verkligen vill se vad kompressorn drar så kan du ju stänga av elpatronen helt ett tag för att se förbrukning och om huset blir kallt. Det borde finnas ett alternativ för det i någon meny.
Vi har stängt av eltillskott helt i vår BVP vid normal drift, den ska bara gå in när det är fel på kompressor etc för att skydda mot frysning.

IVT GreenLine är en ON/OFF-pump, så ja den slår av och på sig sådär.

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.