Värmepumpar
kurik: Har nu bestämt att det blir en ECO air107 som kommer att dockas mot den befintliga ecoEl som finns här hemma. Så långt allt frid och fröjd men nu skulle jag behöva lite hjälp med att välja en installatör. Så vad har ni för bra tips på installatörer i norra Sthlm eller fimror som ni absolut inte rekomenderar? P.S Om det ränknas som reklam att skriva upp namnen så skicka iväg ett
CarMan: [citat] http://www.energikompaniet.se/ http://www.varmepump.biz/ & givet vis är et kända märken vi pratar om
CarMan: [citat] nu är jag inte med? vems kolektor är 32 futtiga meter?
rinaalex: Hei! en litt forvirra nordmann har kjøpt hus i storfors i varmland ;D Vi ønsker å installere bergvarme i huset som er 339 kvadrat, og fra 1909. det er vannboren varme med noen nye og noen gamle radiatorer der i dag, samt olje,el og ved fyring. har noen erfaringer med godt systemer som de kan anbefale, evt foretak som utfør arbetet? Hva må jeg forvente å betale for dette sånn ca? Huset
stephanb: Kan du inte sätta en bivalent shunt samt en (inne)temperaturstyrd shuntreglering? Bivalenta shunten har 3 ingånger: - returen som är helt öppet vid ställning 0 grad kopplas till retur fr n golvvärme/radiatorer - 2an, som är helt öppet vid ställning 45 grader, den kopplar man till akktanken framledningen (den högre upp) - 1an, som är helt öppet vid ställning 90 grader, den kopplar man
CarMan: Glömde hand duks torken, den kör du på VVC, viket VPA:n är förberedd för
CarMan: [citat] det blir endast solvärmt tappvatten. ska du värma radiatorsystemet med solvärme, krävs att du kör fast kondensering på värmepumpen & det vill du inte göra, få då får värmepumpen dåligt COP går ju ioförsig köra 2 separate ackar & fylla acken via flytande kondensering, men systemet blir trögt då & väldigt dyrt, det lilla solvärmen kan hjlpa till på vintern
Zaz: hej ! Jag är en ny medlem och har en fråga ang. värmepump ! Vilka parametrar söker man när man skall sätta in en pump? 1 - ljudet? 2 - fläkten går, stannar, går, stannar? 3 - fläkten är på hela tiden? 4 - IVT - Nibe - Mitsubushi - Sanyo? Har köpt ett litet hus på 65 kvm idag har vi olje fyllda element plus en liten kamin (kassett). Vilken typ av vp skall jag sätta in? :-/ Zaz
CarMan: [citat] 500 liter kan ge en tröghet i systemet som är oguynsamt. sen håller jag inte med om att man ska flytta givaren. flyttar man givaern så har man tappat kontrollen på hur varmt vatten pumpen tilverkar & du lär tilverka onödigt varmt vatten, vilket försämrar COP men det är möjligt att det är enda sättet att göra så din anläggning funkar bra? kanske du har för stor tank?
CarMan: [citat] även detta ger ju usel verkningsgrad & du kan får problem med luft i slingan
MathiasS: Varvtalsstyrning borde vara en självklarhet även på markvärmepumpar. Jag skulle definitivt titta närmare på denna variant om jag skaffade pump idag. Just denna pump har diskuterats lite tidigare på forumet.
Overlander: Skulle inte rekomendera den kombinationen med tanken pga kondens satsa på en fläkt konvektor med 2 batterier värme och kyla med kondens avlopp då kan man hålla en jämn temp i matkällaren samt slipper problem med kondens tänk även på att du kan få minusgrader i kb kretsen inte så bra om det bllir en isklump av 20m slingan för tappvatten.
stenhus05: Hej! Finns det någon som nyligen har beställt värmepump från IVT alt. Nibe och vet var man kan räkna med i leveranstid? mvh stenhus05
CarMan: 7jaika beroende på var i landet du är. man räknaar också olika debitering på olika djup ibland & sen beror ju på om man bakar in alla kostnader runt ikring i bordjupet, eller om man lägger på det efteråt. sen beropr det ju på om du vill ha pris inklusive eller exklusive slang & sprit. jag batala 260:-/m för dom extra metrarna jag la till, inklusive slang & sprit, exklusive
aygon: [quote author=jts71 link=1147448580/0#0 date=1147448580]Hej hallå Nu har jag fått in min första offert på bergvärme och jag tänkte kolla med er om det är ett bra ett eller inte. Att tänka på är att jag bor i Piteå, Norrbotten och brunnarna runt omkring här hade 15 m ner till berget. Värmepump IVT GL C6 HT Plus 47 000:- Regler central, Varmvattenberedare, exp.kärl kalla sidan,
CarMan: [citat] ja det är tilgången på värme som skiljer mäst! årscop på 2,5, ja kanske om man har ett väldigt optimerar tärmesystem i övrigt
PerAnn: Ja, koppla själv blir det nog inte så väldigt mycket med.. Jag kan väldigt lite om detta.. och det skulle kännas tryggare att ha en montör som installerade allt.. Det är bara tankarna som snurrat sedan vi köpte huset för snart ett år sedan.. Mailade till eviheat för ett par dagar sedan ang deras split sun och om det var möjligt att använda någon annan värmekälla än just sol i
ordain: Frågan kom upp på vårt byggsamråd och de ställde frågan om vi skulle ha återvinning, vilket vi ska. De sa dock att det inte fanns något krav på det utan att de bara noterar om man har det eller inte.
CarMan: [citat] stryp in golv värmeslingorna ordentligt & ta bort alla termostater, så ska du se att det ordnarsig
CarMan: [citat] ja det tilkomer ju ett ventilationsagrigat om man tar magvärmepump. grävning kostar ju ca 30:-/m & 200 meter låter väldigt kort! (räkna på 35-40:-/m så har du räknat in slang & sprit.) Fast är grävaren redan där för att fixa till tomt & grund gör huset, så går ju jobbena lite hand i hand, så kostnaden blir ju totalt lägre än om man gör varförsig.
CarMan: Ser nog gnska bra ut, mindre ska den ialla fall inte vara. jag föreslår att du frågar pris på samma ställe på en 1130-10 + eltilsats & en VPA 300/200 Detta är samma värmepump, fast utan den inbyggda beredaren & VPA är en stor extärn beredare. denna lösning gör att du vår bättre drift på anläggningen, den inbygda beredaren i 1230 har lite för liten yttermantel, för den
leffe6: Nej... Han inte få fram grejer innan grävaren kom. Det blir bergvärme... De börjar resa huset på måndag.
EoJ: [citat] Se sista inlägget här: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=31206
CarMan: [citat] gör det vitt, om nått skulle hända! sen som du ser så är det inte så dyrt, så borra så du har hål så det räcker o blir över. nu tar man ju ut olika mycke energi ut olika bergarter & olika var i landet man bor. Men riktlinjen är att man ska ha lika många meter hål som man ska värma kvadratmeter hus. sen tillkommer antal meter ner till grundvatten nivån (det måsta vara