Värmepumpar
Robert_Maria: Tack för besked mina herrar (förmodar jag). Det blir ett något djupare hål. Räcker 10 meter?
General: Hej ! Jag har ett hus på 100kvm och har en sanyo luftvärmepump i min trapp så den når både nedervåning samt övervåning. Men ja anser att de inte kan värma hela huset men med hjälp av någon annan värmekälla ska de nog funka.
2an: [citat] Tänk bara på att den ska ligga på ca 1 meters djup efter att ni fyllt på med jord.. ::)
KalleT: http://www.boverket.se/templates/Page.aspx?id=1835 "Hos länsstyrelsen kan du ansöka om stöd för att konvertera från direktverkande elvärme till fjärrvärme, berg-, sjö- eller jordvärmepump eller biobränsle." Inget stöd för luft/vatten alltså.
CarMan: [citat] tycker det låter ruskigt klent, men det hela beror ju på hur mycke huset drar. jag skulle för satsa på 12-13 kW & 200m aktivt hål
Johannes_o_Marlene: Vi ska bygga nytt, och har efter denna varma sommar kommit till insikt att vi "måste" ha AC i huset. Vi ska ha bergvärme med vattenslingor i golvet som uppvärmning, och undrar nu vad vi behöver för att även kunna få kyla ur borrhålet. Är det bäst att transportera det kalla vattnet till respektive rum och där kyla luften, eller är det bättre att kyla luften centralt och sedan leda ut
Overlander: Koppla in en splitpump på vattensidan kan man göra själv hänga upp utedel kan man göra själv dra köldmedie rör kan man göra själv el måste dras oavsett märke. Så det blir samma det som tillkommer är inkopling av köldmedie rör vacumsugning provtryckning samt igångkörning ca 5000 kr. Och på det får du en pump med högre cop och som ger betydligt högre effekt vid -15 än vad
BAS: En hint om värmen. Installation av 3 fläktkonventorer ca 25-30000 Installation av bergvärme 6 kW plus el-patron 6 kW ca 100-110.000:- Komplettera för kyla på sommaren för kanske 4-5 tusen till (måste köra isolerade rör, geggigt och jobbigt att installera) Syllarna kan gå att byta om det inte finns andra åtgärder. Jag har bytt syll hos en polare, domkraft och tankekraft plus lite
BAS: Tyvärr finns det rötägg i branchen, de är i och för sig inte många. Kolla med någon som borrat. Tipset är dock, om du inte tänker installera själv, att installatören fixar fram borraren. Han har koll på vilka som är bra, eftersom det då är installatören som får stå för kalaset om det blir något fel.
CarMan: [citat] ´ frågan är vad det är som kostar extra! det är ju exakt sama inkoppling som görs!
CarMan: [citat] en större maskin krävar en mer nogran inställning ( & i värsta falla en volymförstorare) I dag klarar ju inte vve:arna av att ens ställa in en normap pump rätt, så för att slippa besvär 6 för att hålla ned investeringskostnaden (billigaste oferten får jobbet, även om den är dyrast i drift) så räknar man inte på en överdimensionerad pump.
dovienya: Någon med ComfortZone CE50 i Umeåregionen? Sugen på att åka och kika på en sån nämligen... så man får höra lite reflektioner angående den, samt höra ljudnivå etc.
Pippi: Jag ställde samma fråga till säljare nr 3. Hon menade att det aktiva djupet (86m) var det som krävdes för att hennes energikalkyl skulle gå ihop men att det troligtvis inte alls skulle vara så långt till vatten. Därmed menade hon att hon hade lämnat en försiktig kalkyl och att det antagligen skulle bli bättre i verkligheten. Jag undrar framför allt om ettan kan ha täckning för sin
rogge_vvs_pl: Först och främst ISOLERA VINDEN i huset innan du ens tänker någon annan tanke. Jatteviktigt och billigt att isolera, COP 30 ungefär. Du måste förstås se till att dit system är i trim silar etc....... rogge
jkirkebo: Jeg har regnet endel på dette tidligere og funnet ut at om du vil komme ned mot samme temperatur i radiatorene som i gulvvarmen så må du dimensjonere radiatorene til å gi 85-90W/m2@dt30. Dvs. at et rom på f.eks 20m2 trenger totalt 17-1800W avgitt radiatoreffekt ved dt30. Det høres mye ut men avgitt effekt blir jo mye lavere siden temperaturen blir lavere. Gulvvarme gir omtrent 50W/m2 ved
citactiva: Skulle tro att det är en fördel att ha utedelen vid en södervägg, men den fördelen uppväger inte en dålig placering inne eller lång rördragning. Min synpunkt är att man skall först bestämma vart innedelen skall vara, sedan ha utedelen där det passar med kortast möjliga rördragning
Overlander: Väld den pump och instalatör som du får störst förtroende för alla har lite olika styrsystem och olika funderingar på hur den ultimata värmepumpen skall vara konstruerad. Men rätt dimensionerade och inställda så skiljer det inte särskilt mycket i verkningsgrad.
Overlander: Helt klart kör på jordvärme finns en undersökning på ämnet kommer inte ihåg vart men där angavs att en rätt dimensionerad jordvärme anlägning är effektivare på årsbasis.
Tag_H: Det funkar helt Otroligt bra, är kanon nöjd. 500m slang är nerplöjd i trädgården. Har en IVT pump, huset ca: 170 m2 + 100m2 garage som värms upp. innan pumpen installerades hade vi en förbrukning på ca: 6000-6500 Kwh + ca: 4 kbm olja. Nu ligger vi på 16-17000 Kwh. det är synd att klaga ;)
KalleT: På min ES480 finns den en plint(elanslutning) för rundstyrning. Om detta står det i den "Handledning för installatörer och användare". Jag kollade i manualen för ivt490 och den verkar vända sig mer till användaren. Man ansluter en potentialfri kontakt mellan T1 och T2(gäller IVT/ES480), vid slutning blockeras elpatron och värmesköldar. :D Vad det gäller fläkthastigheten finns det
samj: Det är en IVT Elektro Standard 480 från 2000. Det har ju varit mycket fel med just dessa...vet inte om det är någon som blir klokare utav denna informationen? Är det någon som vet om dagens IVT pannor typ Greenline fungerar bättre? /samj
Leif_Sthlm: [citat] Ja, det finns i alla fall en tillverkare som möjliggör detta. Ta en titt på http://www.enersave.se/. Jag har installerat en sån och dragit lite spirorör. Funkar väldigt bra. Men tänk till så att det finns en returväg för luften också. Antingen med öppen planlösning eller med hål/galler i dörrar/väggar. Se också till att sätta igen eventuella andra tilluftsventiler,
CarMan: ja det funkar, allt handlar om att dimensionera allt rätt.
jedj: Har nu fått info på värmepumpforumet, det är tydligen gamla nordic air gänget som är i farten igen!! >:(
mrshark: Är nöjd med min nibe fighter 360 p har haft lite problem med styrningen dock.
vasse: Tack CarMan för bra svar du verkar insatt!! :) Vet du eller någon annan något om hur nära man kan lägga sig tex plintar med slingan (kan man isolera mellan slang & plint)?? Sen till en annan fråga , var bör man placera värmepumpen (tex yttervägg) skall ha gillestuga i rummet in till (ca 22cm stenvägg mellan rummen) :-? Mvh vasse