Det är inte alla som vill (törs) pilla själv och dom flesta hade den inställningen att "nu ska skiten bort" och jag ställde snällt upp och fick en timme ;D
 
S
CarMan skrev:
1215-4 är väll i klanaste laget!!! jag skulle då aldrig ens tänka på att sätta in så klan pump (viserligen mer än dubba effelten mot 360, men ändå lite klan)
räkna på 1215-5 åtminstånde, det är ju inge rolikt att värma huset med elpatron!!!

ok...får satsa på en större då eller en CE50 kanske..
 
Välj en "riktig" på 5-6 kw
 
elmont skrev:
Välj en "riktig" på 5-6 kw
"riktig"???
 
Du förstår, jag har lite svårt att se vart en frånluftspump får sitt tillskott av energi när det blir neråt en 15-20 grader minus. Jag inbillar mig att det är lite som med L/V pumpar som i stort sett går på el när det blir kallt, kanske inte lika illa men däråt. Du får gärna övertyga mig om att jag har totalt fel.
 
elmont skrev:
Du förstår, jag har lite svårt att se vart en frånluftspump får sitt tillskott av energi när det blir neråt en 15-20 grader minus. Jag inbillar mig att det är lite som med L/V pumpar som i stort sett går på el när det blir kallt, kanske inte lika illa men däråt. Du får gärna övertyga mig om att jag har totalt fel.
öhh, går/drivs inte alla värmepumpar av el?!?!
 
nic2 skrev:
öhh, går/drivs inte alla värmepumpar av el?!?!

med el menas elpatroner i denna fråga, inte den lilla strom kompressorn drar.
 
elmont skrev:
Du förstår, jag har lite svårt att se vart en frånluftspump får sitt tillskott av energi när det blir neråt en 15-20 grader minus. Jag inbillar mig att det är lite som med L/V pumpar som i stort sett går på el när det blir kallt, kanske inte lika illa men däråt. Du får gärna övertyga mig om att jag har totalt fel.
Självklart tappar en frånluftsvärmepump kraftigt i verkningsgrad, presis som luft/vaten värmepumpar.

som jag skrev tidigare så skulla jag ialla fall inte ah köpt nån frånluftsvärmepump
En comfortzone kostar ju lika mycke som en jordvärmeanlägning, så varför sma man välja det alternativ som är dyrare i drift?
Självklart ska du ha en jordvärmepump påm ger minst 6kW vid 0/50
 
Jordvärmepump; då tillkommer välan mekanisk ventilation också för några kronor (vid nybygge)? *hur trött som helst så klaga inte om det var en konstig fråga*


vågar inte tänka på vad det skulle kosta att gräva 200 m på vår tomt med moränmark...
 
dovienya skrev:
Jordvärmepump; då tillkommer välan mekanisk ventilation också för några kronor (vid nybygge)? *hur trött som helst så klaga inte om det var en konstig fråga*


vågar inte tänka på vad det skulle kosta att gräva 200 m på vår tomt med moränmark...
ja det tilkomer ju ett ventilationsagrigat om man tar magvärmepump.
grävning kostar ju ca 30:-/m & 200 meter låter väldigt kort! (räkna på 35-40:-/m så har du räknat in slang & sprit.)

Fast är grävaren redan där för att fixa till tomt & grund gör huset, så går ju jobbena lite hand i hand, så kostnaden blir ju totalt lägre än om man gör varförsig.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.