C
CarMan: [citat] borrhålets tempratur beror på hur varmt berget är på din bredgrad + vilken bergart det är där du bor. samt hur sjup borra man har & hur mycke effekt ditt hus drar, inte pumpen. ska du ha ett bra bår hål ska du inte ha en min temp som går under grader, medeltempen blir så nån plusgrad. -------------------- dom input du gett till firmorna, är viktig att den blir rätt, dels
9 svar · 4,3k läst
K
Kjell_G: Brevbärarn svalde det :D Får se om vederbörande är hemma när posten kommer. TACK /me
10 svar · 2,0k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=43626/0]Värme allmänt[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 3,5k läst
N
nic2: Det går att docka en Nibe luft/vatten -pump till Nibe 310, då får du en rejäl effektökning. Värt att tänka på.
17 svar · 5,7k läst
N
nic2: En IVT för halva pengen kanske...? http://www.blocket.se/vi/8096767.htm?ca=14_s
3 svar · 3,9k läst
E
elmont: Thermias L/V Atria är inte så dum
11 svar · 5,7k läst
K
KalleT: :-[...:-X
7 svar · 7,5k läst
spocks_beard
spocks_beard: Kika på www.varmepumpsforum.com
2 svar · 1,2k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Oavsett vad IVT gör så verkar det inte orimligt att man vill ge sken av att ha en pump med reglerbar effekt - resten av (luft)värmepumpsbranchen använder ju detta begrepp just i sammanhanget effektstyrning. Lurifaxer säger jag!
29 svar · 10,6k läst
P
poiu: Mitt resonemang var helt hur VP ter sig från FJV-leverantörens synvinkel. När man värmer VV med VP så får man dålig avkylning på FJV-vattnet. Avkylningen påverkas mindre om man värmer värmesystemet. Vill man ha ÅV vid FJV så är det FTX som gäller, enligt min åsikt.
13 svar · 2,7k läst
H
husolle: Hej Vi har ju ett gamalt o litet hus (110kvm) , så man vill inte lägga onödigt med pengar. Dom nya kan ju också ha barnsjukdomar. Så det får bli någon beprövad modell, av dom märkena som jag skrev. Helst så tyst som möjlig. Tar gärna mot förslag. MVH
2 svar · 3,2k läst
C
CarMan: det finns inte en enda krona at vinna på detta. ni behöver ju då dubbelt så långt borrhåål & det klarar man inte = man får bora 2 hål ni kommer att få längre väg att gräva från hålet till huset = det blir dyrare. Svaret är ett starkt NEJ
2 svar · 2,1k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=20713/0]Hantverkare & entreprenörer[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 870 läst
C
CarMan: [citat] det är klart att det går att solera rören, men du får alltid förluster & varje förlust är en stor föändring i verkningsgraden på en värmepump. fjärvärmen har också förluster, men det skiter dom i, villa ägarna betalar ju hutlösa priser, så det gårihoppsig ialla fall. jag har fortfarande svårert att tro att det inte nånstans runt huset finns ett utrymme på 1x1m.
8 svar · 6,3k läst
H
Hans 7: Hej och tack för ditt svar, jag vet faktiskt inte riktigt hur systemet fungerar, bara att det är en gaspanna med frånluftsvärmepump.Jag skall iallafall ta kontakt med IVT,Nibe och Thermia. Tack/Paulo
2 svar · 4,5k läst
C
CarMan: du sa som sagt inte instalera värmpump om tempraturen överskrider 55 grader. idag reglerar du säkert tempraturen med termostater, detta gör att du idag har högre temp än vad du behöver & detta talat för att det kan funka, lika så säger du att du har stora radiatorer & detta talat också för att det kan funka. Men det är en stor schansning. har du tempraturer över 55 grader
4 svar · 2,0k läst
E
elmont: När det gäller hur mycket effekt elementen ska ge så ta till ordentligt minst 70 watt/meter för har man stora element kan man ha låg temperatur på radiatorvattnet och det är mycket bra för värmepumpsanläggningar = högt COP
14 svar · 3,1k läst
C
CarMan: Ja den är bättre än andra frånluftsvärmepumpar, men det kommer alldrig att vara liga bra som en bergvärmepump. om du klarar dig med en klan bergvärmepump typ en Nibe 1215-4 som ger 4,8 kW så kan den vara ett allternativ om du ändå behöver ventelationen som Comfortcone pumpen klarar. niben behöver ju kompliteras med en FLM för att klara även detta. Men prismässigt så skiljer det ju
2 svar · 2,4k läst
P
Plexus: [citat] Kolla pris på AutoTerm.....samma pump förutom "+" dvs. ger max 60° istället för 65°. De extra fem graderna är inget du kommer att sakna. http://www.autoterm.se/doc/produktkatalog_06.pdf
4 svar · 5,1k läst
B
BAS: PEMslangar är trycksatta och täta, upp till 4 mm tjocka. Ingen rot orkar jobba sig igenom den. Markavlopp har små springor, tätade med mjukt gummi. Rötterna kan om man har otur leta sig in i springorna. Då rötterna växer i diameter "bänder" de upp springorna.
6 svar · 2,6k läst
O
OlaF: Vår Fighter 310p packade ihop förra sommaren, efter ganska precis fem år och två månader. Försäkringsbolaget frågade om det var en 310p så fort jag sa att vår Nibe värmepump gått sönder... Nibe säljer ersättningskompressorerna till förmånligt pris (enligt försäkringsbolaget) så totalkostnaden för bytet minskar. Tyvärr så påverkar det inte självrisken så fem loppor gick i
17 svar · 4,0k läst
K
krieb: Dom bolagen som byte ut dom felaktiga kompressorerna rakt av har nog tjänat in pengen snabbt i ökad goodwill!
9 svar · 2,1k läst
R
rogge_vvs_pl: [citat] Troligtvis räcker inte 9kw elpatron för att värma ditt hus vid -15 och lägre. Är källaren uppvärmd också? Är den det behöver du cirka 15kw vid duten. Vet du hur mycket huset har förbrukat normalt? rogge
2 svar · 1,4k läst
P
poiu: Glöm mitt svammel ovan om ökande flöde. Jag tror att jag har hittat haken i resonemanget. Om du tillför energi till borrhålet genom att värma med radiatorkretsen så svarar den energimängden mot en höjning av temperaturen på KB med deltaT. Haken är att du måste återföra den värmeenergin till radiatorkretsen och då svarar den värmemängden mot en sänkning av temperaturen på KB
7 svar · 3,6k läst
L
Leeloo: Hej, Skane67 - huset är 200 kvm, det glömde jag ju skriva. Du skriver att du i stort sett nöjd...vad är du inte nöjd med? //LL
5 svar · 992 läst
P
Plexus: [citat] Hej Petersson Storlek på pump är inte så avgörande på djupet, utan det är den energi du ska hämta från borrhålet som avgör. Bor du i Malmö eller Luleå avgör också djupet dvs. grundvattentemperaturen är flera grader varmare i Malmö. Framledningstemperatur är också en faktor som ska räknas med. Känner du till husets tidigare värmebehov? I vilket län finns huset? Vet du
4 svar · 3,1k läst
C
CarMan: [citat] Vist kan man andvända en del av garaget eller ett extärnt pannrum. men det är en kostnad & det ät det jag säger att detser ju billigt ut om man inte presentear alla kostnader! exakt vad det kostar är ju olika i fall till fall. Du har säkert rätt, bara det att jag lyckats träffa alla som inte har det minsta bekymer med att marken rörsig om man har jordvärme!
21 svar · 12,1k läst
N
norrlandshus_sthlm: om du väljer en frånluftsvärmepump så får du frånluftsventilering av huset så att säga "gratis". Om du väljer en ren värmepump (bergvärme,sjövärme,markvärme) så måste du lösa ventilationen på ett annat sätt helst med ett ftx aggregat. om eller inte just 495:an räcker kan man inte säga förrän just ditt hus förutsättningar är beräknade ...beräkningar kostar pengar men
2 svar · 2,3k läst
C
CarMan: Och det jag säger i mitt inlägg är att man inte kan räkna så som du gör! även om vi leker med tanken att man får 0,1 grad varmare i snitt & detat gör att pumpen ger 300W mer i snitt. så är det ju inte dessa 300W som gör att man tjänar pengar. det man tjänar på är att man får X antal timmar som inte elpatronen på 3 000 eller 6 000 W går / år.
15 svar · 28,5k läst
C
CarMan: [citat] Är det 100kvm som ska värmas? Har du kört elpannan på 6kW när det varit som kallast. Klarar den då att hålla temperaturen inomhus? Vet du vilken framledningstemperatur du behöver, när det är t.ex. -10°? Var i landet finns huset? Utan att veta svaren på mina frågor, så känns det som att du skulle kunna ansluta en 5:a till det borrhålet.[/quote] Det är 65 kvm + övervåning
8 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.