Erfarenhet av kompaktkollektor?

4k läst  7 svar

1. K
    Medlem Nivå 1
    Jag plannerar att byta uppvärmning.
    Är det någon som har erfarenhet av kompaktkollektor som alternativ till till traditionell jordslinga. Min tomt är för liten för normal jordslinga och det är mycket lång till berg.

mvh / Kjell

2. C
    Medlem Nivå 14

Re: Erfarenhet av kompaktkollektor?

Kompakt kolektor är INTE ett allternativ till jordslinga.
    Kompaktkolektor andvänds om du har tilgång till att återladda jorden med slingan & på så sätt återföra energi, då du annars tar för mycke energi på så lite plats.

3. L
    Medlem Nivå 1

Kompaktkollektor kan visst ersätta jordslinga.
    Man behöver dimensionera antalet kompaktkollektorer precis som antal meter jordlsinga.
    Rätt utfört och rätt dimensionerat så är det lika bra. Inte lika effektivt som bergvärme, som man dessutom kan ha frikyla med.
    Funktionen är den samma som jordsligna. Mycket billigt att installera om du ska byggahus, eller har en tomt som inte e färdig ännu. kostar ca 1000kr st.
    Kombination med återvinning på frånluften bör du nog överväga.

Fråga vvs'are eller direkt IVT och be och få underlag.

4. C
    Medlem Nivå 14

en mark kolektor andvänder ca 1 m2 / m kolektor. ek nompaktkolektor andvänder betydkigt mindre mark= man kan oköjligt hämta lka mycke värme, marken kommer att kylas under vinterhalvåret & på så sett ge lägre COP på anläggningen.

en mark kolektor får inte ligga med 2 slingor närmare än cc 1m. vad så du vär cc mått på en kompaktkolektor? 0,3 eller nått.

även om en varm sommer komer att värme jorden så vi når +-0 så kommer altd en kompaktkolektor att ha mycket låg KB-in i fabruari, då vi behöver värmen som mäst!

det är att lura sig själv att andvända en sån!

5. Overlander
    Medlem Nivå 5

Prova slinky!

6. K
    Medlem Nivå 14

Exakt vad innebär "slinky" i det här fallet?

Undrar eftersom jag står också och väljer mellan värmepump (mark) och FLVP med kollektor. Jag trodde tidigt att jag inte kunde ha markvärme eftersom jordmånen var för "dålig", dvs sand men det gick att kompensera med längre kollektorslag har jag senare förstått. Det under förutsättning att tomten räcker till.

/me

7. Overlander
    Medlem Nivå 5

Slinky innebär att man ta vanlig mark kolektor oc drar ut den som en telefonsladd på i ett ca 2 m djupt dike. om du har sand kan du lägga plast i diket oc upp en bit på väggarna och försök även fylla på med jord/lera istället för sand uppe på slangen.
    sök på internet och på www.varmepumpsforum.com

8. C
    Medlem Nivå 14

även detta ger ju usel verkningsgrad & du kan får problem med luft i slingan

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: