Värmepumpar
nic2: Hej, Jag skulle ha installerat en luftvärmepump på bottenvåningen och bytt till en ny varmvattenberedare, ev en varmvattenberedare med solfångare. Komb. med luftvärmepump och solfångare fär varmvatten sparar ca 50% av de kostnaderna. Investeringskostnad ca 50-60` (inget eget arbete)
CarMan: [citat] man kopplar den på in, detta gör att värmepumpen vid drift får varmare vatten & när man inte har drift, kan man låta sirkulationspumpen sirkulara vattnet igenom värmepumpen & då laddas borrhålet på samma sätt som om den satt på UT.
Que_: [citat] varför är den dålig på det? tycker det är många som kör med frånluftsvärmepump? Behöver ju inte ha ett nytt aggregat räcker väl med att installera en vvx? Men nu har vi inte bergvärme och har inte tänkt att skaffa det heller. Alltså borde vi installera vvx i ventilationsaggregatet, men vad är bäst att använda för att få kyla under sommaren? luft/luft värmepump?
2an: [citat] Det kan man göra till alla kulvertar.. ;) Varför ta en wirsbo då den kostar lika mycket??
CarMan: [citat] Jordvärme & bergvärme är ganska lika, men jordvärmen är billigre att instalera. slingan mååste grävasned på 1m djup, klarar du inte det på grund av berg, kan du inte ha jordvärme
MathiasS: Ok. Om du inte ens orkar ta till dig den information som faktiskt finns, specifikt för markvärmepumpar, och envisas med att göra eget tyckande till fakta så är det lika bra vi lägger ner diskussionen. Vi kommer ingenvart. Vi tror olika. Jag är öppen för möjligheten att markvp har kvalitetsproblem, du är inte det (baserat på egen och några hundra andras erfarenhet).
CarMan: [citat] Golv värmen är ditt radiatorsystem. jag vill inte andvända ordet akumulatortank, då vi absolut inte ska akumulera nån väreme i tankan. vattnet ska bara rå in i beredaren (tanken & sen ut direkt, för att sen komma till din golv värmefördelare) dea gör vi för att värmepumparna körs med så kallad on/off sturning. När pumpen går kan den bara gå på full effekt & om
kalleanka70: Det verkar ju logiskt eftersom den spetsar var 14:e dag och det "bara" har blivit 3 extra timmar sedan inflytt i början av maj. Skall kolla med dem i veckan. Tack för info!
gojan: Och vad säger att IVT och de andras lösning fungerar bättre. Framtiden får väl visa om deras lösning fungerade. ;) Nja, vad jag ville påpeka med mitt inlägg var att det ursprungliga problemet (som alla värmepumpstillverkare drabbades av) inte existerar längre. Visst, de olika sätten att frångå det ursprungliga problemet kan ju ha lett till nya problem som vi ännu inte känner till
CarMan: [citat] aj att göra en beräkning är helt klart värt det. för det blir ju inga många kronor extra att låta gräveren som redan finns på plats att gräva lite till.
husolle: Hej Fick info.broshyr från komunen om " Vad tänka på vid inst. av bergvärme " Mycket bra. MVH
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=20674/0]Hantverkare & entreprenörer[/link] [move by] MathiasS.
Prylbogen: [citat] Det verkar som att placeringen nästan aldrig blir optimal, utan en kompromiss. På sommaren är det viktigt för oss att ha svalt i vardagsrummet och med den planlösning vi har så kommer även värmen spridas ganska bra om den är placerad där. Men rent estetiskt är det inte kul att ha den där. Den kommer att vara placeradnära taket ovanför ena soffan, så vinklar man inte ner
husolle: HEJ Carman Tråden vill bara ha svar på, vilken är den bästa komressorn jag kan köpa idag. Inget annat,inget annat,inget annat, osv. Titta på ITV:s egen info. "Vi har världens bästa kompressor." Så då köper jag väl den då. Nu avslutar jag tråden för sista gången MVH
garanti1: På Thermias 8:a är det angivna effekten 7,73 Kw och på 10:an 9,24 Kw :-?
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted2/0]Värme allmänt[/link] [move by] MathiasS.
nic2: [citat] Jodå, jag förstod nog att du menade det, och jag vet att du förespråkar jord/bergvärme i första hand. ;)
MathiasS: Husolle, du har startat en till tråd på ungefär samma tema så jag låser denna.
svlcm: ok. tack! Japp, jag har sex termostater för respektive golvslinga. Har läst igenom några trådar här där Ni diskuterat och kommit fram till att termostaterna ska stå på max. Så skriver ju även IVT i bruxen. Tänkte börja där, att ställa dem på max och även göra samma sak med radiatorerna. Sedan börja justera värmekurvan neråt får vi se vad som händer. Shunten till golvvärmen
Dauen: Ohoj! Skulle vara intressant att höra om någon annan har erfarenhet av Sirius värmepumpar. Tillverkas tydligen i Falkenberg. Mvh Dauen http://www.siriusab.se/
Sylvester: Kollade lite på Comfortzone:s hemsida och såg att de nu säljer en variant som heter CE65 med högre kapacitet än den vanliga CE50. Dock så behöver den logiskt nog ett större frånluftflöde, så det är inget för små och mellanstora hus.. Kul annars att det går bra för det lilla svenska företaget.
Sylvester: [citat] Ja, den ser onekligen bra ut. Konstruktionen är listig med varvtalsstyrning och metoden att kyla ned till -15 grader och att även ta vara på värmeenergin vid fuktutfällningen är bra. Rent termodynamiskt så ser beräkningarna trovärdiga ut. Återstår bara att se hur det fungerar i verkligheten.
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted1/0]Hantverkare & entreprenörer[/link] [move by] MathiasS.
CarMan: [citat] ja har an hen 490 (kombi pump) så kan han ju like gäran göra allt på el, det lär ju bli samma kostnad, han slipper ju då kosta på jordslinga m.m.
navgha: jag har struntat i att anmäla det (änn så länge) och därmed sparat någon tusenlapp. Visserlige nämndes det på byggsamrådet att jag skulle lämna i, men ingen har frågat efter den se dess. visst kan det vara bra för kommunen att veta ifall de skulle gräva där, men då vi kommer att ha staket/mur runt tomten har jag svårt att tro att kommunen skulle komma förbi och av misstag gräva
Mustang06: Samba - korde du detta genom Gotene, eller drog du bort franluftspumpen och skaffade en egen leverantor av bergvarmeanlaggningen? (Gotene kor val IVT vill jag minnas?) Vad fick du i sa fall for avdrag for flvp'n?
CarMan: [citat] borrhålets tempratur beror på hur varmt berget är på din bredgrad + vilken bergart det är där du bor. samt hur sjup borra man har & hur mycke effekt ditt hus drar, inte pumpen. ska du ha ett bra bår hål ska du inte ha en min temp som går under grader, medeltempen blir så nån plusgrad. -------------------- dom input du gett till firmorna, är viktig att den blir rätt, dels
Kjell_G: Brevbärarn svalde det :D Får se om vederbörande är hemma när posten kommer. TACK /me
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=43626/0]Värme allmänt[/link] [move by] MathiasS.