Byggahus.se

Vilken FLVP?

4k läst  24 svar

1. S
    Anonym
    Tja
    Vi håller på att bygga ett hus och bestämt oss för från luftvärmepump, men vilken ska man välja? IVT? Nibe? Lutar mest åt nibe men 310 eller 360? Huset är 1½ plan 70m2+ca45m2

Hel övervåning ej halva som bilden visar

• Svara
  2. C
    Medlem Nivå 14

Re: Vilken FLVP?

Speler väll inga roll vilken du väljar, ingen ger ju specielt bra verkningsgrad, förutom Comfortzone, men då kan du ju läga ytjordvärme för samma peng.

3. M
    Medlem Nivå 1

Du skall välja Nibe 360. Med ett såpass litet hus så komme rdu klara dig ner till 0 °C utan spets vilket kommer att täcka ca 90 % av energibehovet. Jag har ett hus på 200 m² och min 360 klarar av ner till ca 5 °C. Du kommer inte kunna räkna hem en berg eller jordvärme anlägning. Jag förbruka r 11000 kwh/år då eldar jag ca 4 m³ ved/år (motsvarabde 4000 kwh/år) totalt alltså 15000 kwh/år för värme,varmvaten och hushållsel (2 vuxna och 2 barn).

4. S
    Anonym

Jag lurade också på 360:n..Eldar med ved..har du en kamin då eller?vi funderar också på en kamin då vi har 25m3 färdigkluven ved kvar från huset vi rivit.

• Svara
  5. E
    Medlem · Nivå 21

Har du plats tror jag att du ska satsa på en jordvärme högre energitäckning inebär lägre huvudsäkring billigare energi mindre och kanske inget el-tillskott vilket gör att ju högre elpris desto lönsammare jag tro att på en 10-15års period så blir en "riktig" värmepump betydligt lönsammare äv en FLVP

6. S
    Anonym

ja vi är inne på det med :)

• Svara
  7. B
    Medlem Nivå 6

Priset på CE50 kontra jordvärme beror nog mest på vem som offererar. CE50 ska inte behöva kosta mer än 70' installerad och klar. Jordvärme kostar i allmänhet mer om man inte ordnar väldigt billig grävning, dvs svart. Dessutom tillkommer en frånluftsfläkt inkl installation vid jordvärme. Installationen av CE50 är väldigt enkel. Många händiga gör den till och med själv. Utan installation kostar CE50 normalt ca 60', med lite prutning kanske 55' ?.

8. S
    Anonym

Fick 2 priser på CE50 idag 60600:- och 63900:- båda utan installation,sen tillkommer ventilationsdragning och det har jag inte räknat på.
    Jordvärme
    Nibe 1215 4kw ca 36000:-
    400m slang 4000:-
    Sen tillkommer väl även där lite saker typ expk.kopplingar å så.
    Vet inte hur lång tid det tar att gräva ner 400m slang
    Grävning kan fixas till bra peng

• Svara
  9. M
    Medlem Nivå 1

Vi har en contura 670 täljsten den fungerar bra och den jämnar ut värmen så det inte blir för varmt när man eldar och håller värmen ca 5 h efter att brasan har brunnit ut. Fördelen med 360 är att det är inbyggd effektvakt så du kan lungt köra med en 16 A säkring det gör jag utan problem. Om du har tänkt att instalera kamin så finns det ingen lönsamhet att satsa på något annat än en frånluftspump. 25 m³ motsvarar ca 25000 kwh (kr) så där har du ju en kamin betald.

10. C
    Medlem Nivå 14

1215-4 är väll i klanaste laget!!! jag skulle då aldrig ens tänka på att sätta in så klan pump (viserligen mer än dubba effelten mot 360, men ändå lite klan)
    räkna på 1215-5 åtminstånde, det är ju inge rolikt att värma huset med elpatron!!!

11. E
    Medlem · Nivå 21

Håller fullständigt med föregående, bara genom att välja en pump som kan köras utan tillskott vid svinkyla kan du säkert sänka ha lägre huvudsäkrin och bara på det spara minst en tusenlapp per år, man kan naturligtvis sätta in en effektvakt som kopplar bort diskmaskin eller motorvärmare eller.... när det blir riktigt kallt och prisskillnaden ligger bara runt 5000

12. M
    Medlem Nivå 1

Ett så litet hus klarar sig med 16 A huvudsäkring och mer går det inte att säkra ner !!!
    Effektvakten begränsar elpatronen så någondiskmaskin eller motorvärmare behöver inte stängas av.

13. C
    Medlem Nivå 14

Sätter man in en för liten värmepump så komemr den vilja andvänd elpatronem mycke när det blir kallt & en patron ihopp men tvättmaskn/torktummlare & några kastruller på spisen, tror jar inte att 16A huvudsäkring klarar!

men tar man en större värmepump, så går ju inte elpatronen i & då kan man tuta o köra, sen är der ju inte fel att kosta på pumpen enn effektvakt, dom flästa har det som tillbehör & då kopplar pumpen inte in elpatronen om stömmen inte räcker för detta.

14. E
    Medlem · Nivå 21

För några år sedan var det bidrag för att sätta in effektvakter och jag satte in många, alla hade förstått att man kunde spara på den fasta avgiften.
    Några år senare har jag åkt och plockat bort dom flesta då folk lessnat på att när det var riktigt kallt inte gick att få värme ialla rummen när julskinkan skulle kokas eller att dom inte kunde koka kaffe utan att det blev kallt eller att tvättmaskin fick stå i 14 dagar tills kylan gett sig osv. En 10kw värmepump drar ungefär 5 ampere har man en liten frånluftspump som ger 2 kw fån värmepumpen får man spetsa med 8 kw elvärme för att få ihop 10 kw och det blir nästan 16 amper för samma värme.

15. C
    Medlem Nivå 14

du menar väll inte att folk plocka bort effektvakterna, när dom säkrade upp? det hade ju varit billigare/enklare att bara ändra tröskelvärdet.