B
BAS: Koppla bergvärmen till returen på radiatorledningen. Jag antar att du har el-patron för varmvatten på solanläggningen? I så fall så är det bara att köra på med el-patron på vintern. Bergvärmepumpen fixar värmen i huset.
1 svar · 1,4k läst
B
BAS: Innan min 310 gick sönder efter 3 år så orkade den hålla värmen ända ner till +7 grader C. Sen var det bara att köra på el-patronen. Nu har jag bergvärme och kan luta mig tillbaka. Niben kokar vatten till dusch och sköter ventilationen utan några som helst problem (matningen till kompressorn kopplade jag ur eftersom det "skrek")
6 svar · 2,3k läst
B
BAS: Dessutom kostar det energi att frosta av, rättare sagt VÄLDIGT mycket energi (ELEKTRISK). Att smälta ett gram vatten kostar lika mycket energi som att värme det från 0 till 79,9 grader C.
6 svar · 7,4k läst
B
BJohan: Pontiac, här är en rapport från en "Räknenisse"  ;) Din FLVP täcker säkert 60 % av ditt värmebehov utan tillskott, dvs dit värmebehov är ca 8 000 kWh/år. Värmepumpen täcker 5000 kWh/år och du köper direktel för ca 3000 kWh/år. Det är väligt litet värmebehov och det beror på att ditt hus är litet och välisolerat. Det är ingen tvekan om att IVT490 är rätt val för dig.
11 svar · 4,9k läst
C
CarMan: Kolla in dem här länkarna... http://www.villariks.se/filer/fjarrvarme2004-2005.pdf http://www.villariks.se/filer/fjarrvarme2003-2004.pdf
8 svar · 2,8k läst
N
nic2: Jag betalade 1000:- vitt för vakumsugning och koppling av slangpaket. Sätta upp grejerna fixar man ju lätt själv om man är "normalhändig". Lycka till!
5 svar · 2,7k läst
P
petervincent: Jag har en Panasonic luft/luft värmepump från 1997 som jag behöver lite reservdelar till. Dels är filtrena helt slut, den förre ägaren borde nog ha bytt dem för 7 år sedan :-). Dessutom känns det som om gummibussningarna som utomhusdelen står på är slut, ibland vibrerar det ganska kraftigt. Bor i Stockholmsområdet, finns det någon bra butik, servicefirma eller nätbutik som säljer
0 svar · 6,3k läst
Overlander
Overlander: Räknar man på det så blir det så här.
9 svar · 2,9k läst
·
Overlander
Overlander: En grov uppskatning baserad på ca 75 w/kvadrat detta måste dock justeras lite pga fönster storlek och antal. Dörrar i yttervägg storlek på dessa. Antal ytterväggar i samma rum ev mekanisk frånluft mm
7 svar · 1,5k läst
·
L
Linnex: [citat] Hmm, jag får vila från diskussionen lite. Jag har haft fel i uträkningen och enligt de rätta värdena så ökar antal kWh/drifttimme under sommaren :-/.
12 svar · 15,4k läst
S
steelis: Har fått ett kompispris ;D
2 svar · 2,4k läst
L
Linnex: Installerade VP förra året och satte den i garaget istället för elpannan som stod i tvättstugan just pga av ljud. Kostade inget extra då det var ett mindre arbete i det hela att dra in rör och koppla ihop. Garaget är hoppbyggt med huset. Annan fördel var att rotavdraget fanns kvar då och då jag flyttade platsen för panna/VP sä räknades det inte som installation utan som bygge och
7 svar · 3,4k läst
L
Linnex: En begränsningen finns väl även idag. Beror på mängd av kemikalie och om det krävs påfyllning pga av längd på slangar. Det är inte fritt fram att installera vilken LVP som helst.
1 svar · 3,9k läst
sandhall
sandhall: Är systemet ordentligt avluftat? Annars kan det vara en orsak till att trycket sjunker. Vår tryckmätare var som en jojo första månaden. Släppte ut luft + fyllde på mer vatten ett antal gånger innan trycket stabiliserade sig (trodde ett tag att jag hade en läcka någonstans).
4 svar · 11,6k läst
D
Daniel_M: [citat] Om du skall bygga nytt så antar jag att du menar frånluftsvärmepump !? ComfortZone har en frånluftsvärmepump som verkar intressant, speciellt i ett nytt välisolerat hus.
0 svar · 1,7k läst
vespaman
vespaman: Har precis flyttat in i ett hus som hade en Nibe fighter 2010 kopplad till en EVC240 elpanna. På utedelen ser isoleringen lite sliten ut, bl.a. tejpad med eltejp, så jag tänkte jag skulle bättra på detta. Men var hittar jag isoleringsmaterial för detta, och vad är lämpligt? Slänger in en bonusfråga :) Hur vet man om systemet är optimalt? EVC240 jobbar med fast kondensering, vilket jag
0 svar · 3,1k läst
K
krabban: Så som det låter, är det någon som har en sådan? Erfarenhet?
0 svar · 2,5k läst
H
husloppan: Nån som vet hur länge nibe 310 värmepumpen ligger under garanti då den kommer med i ett älvsbyhus? hittar inget om det i mina papper
0 svar · 1,4k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted1/0]Juridik[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 2,4k läst
K
kalle26: [citat] Exakt så som du gjort har jag planerat (befarat) att jag är tvungen att göra. :oDvs diverse brytare både på partronerna och fläkten. Det är därför jag redan nu ställer dessa diffusa ( men tydligen motiverade) frågorna om hur man kan reglera olika funktioner på frånluftvämepumpen. Hoppas en sprillans ny IVT 490 har "dina" extra funktioner inlagda, men jag tror inte att IVT
6 svar · 4,8k läst
·
Z
zoom: Jag hade också en Nibe Fighter från 1989, den började krångla lite 2004 när det började läcka kylmedia, den reparationen kostade 3500 kr, året efter pajade shuntstyrningen, då började jag styra den manuellt istället. Hösten 2005 installerade vi en Nibe Fighter 360 P, det kostade 48000 att få den installerad, och intrimmad, dessutom fraktade de bort den gamla. Jag har även en kompis
16 svar · 9,5k läst
T
Tomtebo: [citat] Inte bara kompressorn utan även cirkulationspumpen. Men inverterstyrning är fortfarande ett dåligt ord. Edit: ser att både Therima och Energimyndigheten faktiskt kallar det för varvtalsstyrning. Det kanske finns hopp ändå.
11 svar · 5,1k läst
spocks_beard
spocks_beard: Läs lite på www.varmepumpsforum.com Där finns det mycket kunskap.
1 svar · 3,8k läst
T
Telle: Jag har en kompis från Kanada som precis har flyttat till Sverige. Han var väldigt tveksam till mitt beslut att installera en luftvärmepump. Han hävdade att de var väldigt impopulära i Kanada pga dålig effektivitet, alla han kände pratade illa om den här tekniken. De pratar i och för sig även illa om vindkraft. Jag tror att de ligger ganska långt efter oss när det gäller att
27 svar · 5,2k läst
M
Matthew: Hej igen ! Tack för alla svar, mkt intressant.... //M
5 svar · 1,5k läst
K
Kasch: Intressant tips - tackar!
4 svar · 7,3k läst
E
EoJ: [citat] På Nibespråk kallas det för "dockning" av ackumulatortank som du värmer med solpaneler eller vedpanna. Läs mer här; http://www.nibe.se/vvs/produkter/fvp/dockning.asp
1 svar · 1,3k läst
A
Alla_namn_upptagna: LH Nibe VP kan köpas billigare än hos Rinkaby, tex Rörteknik i Östersund. På blocket brukar olika firmor, som dessutom är billigare än Rinkaby, annonsera ut VP. MuoviTech i Brämhult har sålt slang och BIOsprit till bra priser. Både levererar fraktfritt i Sverige. Bobo
28 svar · 2,9k läst
C
CarMan: det är en fördel att ha så få böjar på slangen som möjligt, då en böj ger högre flödesmotstånd & då drar cirkpumpen lite med el (små grejer vi pratar om, men ingen nackdel!) det är en 40mm PEM slang man har. det är en slang gjord för endamålet. kolla lite på www.rinkabyror.se så kan du läsa mer om slangen & kopplingarn
1 svar · 1,4k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Tack för besked mina herrar (förmodar jag). Det blir ett något djupare hål. Räcker 10 meter?
11 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.