3 877 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Förslag från Nibe
För vårt husbygge har vi nu fått ett förslag på energiberäkning från Nibe.
Boytan är 300,9 kvadrat och huset ligger i Mälardalen. De föreslår en Nibe Fighter 1230-10 och en aktiv borrlängd på 183 meter. Årsmedeltemperatur är beräknad till 6,4C, DUT är -20C och inhustemperatur beräknas till 21C.
De beräknar totala uppvärmingsbehovet till 36207 kWh/år, varav 35368 kWh/år ska komma från värmepumpen, som då ska dra 8945 kWh/år för att drivas. 878 kWh/år räknar de förbrukningen för tillsatsenergi, så den totala förbrukningen blir 9823 kWh/år, vilket innebär att pumpen sparar 26422 kWh/år.
Verkar beräkningen rimlig och verkar det som att dimensioneringen av pump är korrekt? Är tillsatseffekten som behövs lagom för optimal drift?
Boytan är 300,9 kvadrat och huset ligger i Mälardalen. De föreslår en Nibe Fighter 1230-10 och en aktiv borrlängd på 183 meter. Årsmedeltemperatur är beräknad till 6,4C, DUT är -20C och inhustemperatur beräknas till 21C.
De beräknar totala uppvärmingsbehovet till 36207 kWh/år, varav 35368 kWh/år ska komma från värmepumpen, som då ska dra 8945 kWh/år för att drivas. 878 kWh/år räknar de förbrukningen för tillsatsenergi, så den totala förbrukningen blir 9823 kWh/år, vilket innebär att pumpen sparar 26422 kWh/år.
Verkar beräkningen rimlig och verkar det som att dimensioneringen av pump är korrekt? Är tillsatseffekten som behövs lagom för optimal drift?
Med golvvärme, 0° från borrhålet och 4 st. i familjen:Ksund skrev:För vårt husbygge har vi nu fått ett förslag på energiberäkning från Nibe.
Boytan är 300,9 kvadrat och huset ligger i Mälardalen. De föreslår en Nibe Fighter 1230-10 och en aktiv borrlängd på 183 meter. Årsmedeltemperatur är beräknad till 6,4C, DUT är -20C och inhustemperatur beräknas till 21C.
De beräknar totala uppvärmingsbehovet till 36207 kWh/år, varav 35368 kWh/år ska komma från värmepumpen, som då ska dra 8945 kWh/år för att drivas. 878 kWh/år räknar de förbrukningen för tillsatsenergi, så den totala förbrukningen blir 9823 kWh/år, vilket innebär att pumpen sparar 26422 kWh/år.
Verkar beräkningen rimlig och verkar det som att dimensioneringen av pump är korrekt? Är tillsatseffekten som behövs lagom för optimal drift?
Kompressor+pumpar 8724 kWh
Tillsatsenergi 738 kWh
Aktivt borrdjup 188 meter
Effektbehov vid DUT 12,5 kW
Svar på dina frågor:
Ja, beräkning och storlek på pump verkar rätt.
3 kW tillsatseffekt bör räcka. (16 amp. huvudsäkring?)
Ser nog gnska bra ut, mindre ska den ialla fall inte vara.
jag föreslår att du frågar pris på samma ställe på en 1130-10 + eltilsats & en VPA 300/200
Detta är samma värmepump, fast utan den inbyggda beredaren & VPA är en stor extärn beredare.
denna lösning gör att du vår bättre drift på anläggningen, den inbygda beredaren i 1230 har lite för liten yttermantel, för den effekt 10KW:aren lämnar.
desutom ger denna lösning mer varmvatten, om du nu ska tappa upp ett bad & sen kuna dursa samtidigt.
jag föreslår att du frågar pris på samma ställe på en 1130-10 + eltilsats & en VPA 300/200
Detta är samma värmepump, fast utan den inbyggda beredaren & VPA är en stor extärn beredare.
denna lösning gör att du vår bättre drift på anläggningen, den inbygda beredaren i 1230 har lite för liten yttermantel, för den effekt 10KW:aren lämnar.
desutom ger denna lösning mer varmvatten, om du nu ska tappa upp ett bad & sen kuna dursa samtidigt.
Klicka här för att svara