IVT kompaktkollektor

3k läst  10 svar

1. A
    Medlem Nivå 4
    Hej!

Funderar om det är någon som hunnit prova IVT.s kompaktkollektor? hur det fungerar och om man får det resultat som lovats.

Ser ju onekligen bra ut om man inte har en massa stora stenar i marken som ställer till det.

Någon som har pris bild på dessa?

/ Athena

2. J
    Medlem Nivå 1

Re: IVT kompaktkollektor

Hej !

Jo vi använder 9st kollektorer, fungerar bra även om vi stötte på berg 2 meter ner (inget anande) när viskule installera dem så vi fick lägga kollektorerna plant istället.
    Kostnad ca 1000:-/st så det är ju klart billigare med slang, men har man ingen plats så.. Däremot tycker jag pumpen (495) är i klenaste laget till ett hus på 192+garage.
    Jag har fått lägga några timmar på intrimmning för att optimera högt elpris.
    Mvh
    Jonas

3. C
    Medlem Nivå 14

vad har du för KB-in temp efter en hel vinters körning?

4. J
    Medlem Nivå 1

Den låg på +0,9 gr (om det stämmer?) under den kallaste delen.
    Nu ligger den på drygt +2 när tjälen har släppt

5. C
    Medlem Nivå 14

Låter väldigt varmt??? hur länga har du kört anläggningen då?
    kolla du tempen i slutet på en värmecykel?

6. S
    Medlem Nivå 4

Jag antar att detta är den tempen som pannans sensor anger, IVT sensorer verkar inte vara kallibrerade, mina visar c:a 2 grader fel.

Däremot så tar inte 495an så mycket energi från markslingan, i mitt fall är deltat på KB ungefär 1 grad, resten kommer från frånluften.

7. C
    Medlem Nivå 14

vdu kan ju inte se på Delta-t hur mycke energi som tas!
    1 grad låter lite lite, du ska nog sänka hastigheten på cirkpumpen.

8. S
    Medlem Nivå 4

Jag har testat, ingen skillnad med lägre flöde. Tror att anledningen är att frånluften värmer upp KB så mycket att VP inte klarar att ta ut mer, efter frånluftvvx ligger KB, vintertid, på 7grader och efter VP på -1-0, jag tror att detta är vad den lilla 4kW pumpen klarar av att ta till sig.

9. L
    Medlem Nivå 1

Jag är funderar på att köra 2st slingor med kompaktkollektorer 2x7st( motsv. 40m st) och en värmepump på ca 8-9kw och frånluftåtervinning. De kostar ju inte mer än 1000kr/st och slang kostar 30spänn meter att få ner. Min tomt räcker inte riktigt till för slang heller. 15 meter till berg så borra e inte så bra tycker jag. Dyrt också.
    IVT C9a e jag inne på med vbx
    Huset e på 223 kvm med 30 kvm garage.
    Är jag helt ute och cyklar?

Jag e nyfiken på erfarenheter av kompaktkollektorer.

10. M
    Medlem Nivå 1

Blev det kompaktkollektorer på din tomt?

11. L
    Medlem Nivå 1

Nej...
    Han inte få fram grejer innan grävaren kom. Det blir bergvärme... De börjar resa huset på måndag.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: