2 562 läst · 22 svar
3k läst
22 svar
Luft/vatten+soltank
en luft/vatten anläggning har ju varigerande effekt & COP, beroende på hur varm utomhusluften är, så just denna värmepump gör ju extremt billigtvarmvatten på sommaren redan från början så solpaneler på en sån anläggning är ju svårt att räkna hem.RoKe skrev:
säg att varmvattent i en sån anläggning kostar 4:-/ dugn & i en soplanels anläggning kostar det 0,5 öre / dyg
det är ju en diff på 3,5:-/dygn
5 månader sommar á 30 dygn = 150 dygn som kostar 3,5:- extra = 525:-/ år
hur många år tar det innan du är på +-0 ? & kan börja tjäna dom där grova 500:-/år?
varför just luft vatten?
var i landet ligger huset?
hur stort energibehov exklusive hushålsel
Antar att han inte vill/har plats för att gräva ner slang eller borra.
inköpspriset spelar nog roll också.
Stockholm
vet inte exakt men antar att det handlar om ca 25-30000 kwh/år exlusive hushållsel.
Är det svårt att förena sol+ luft/vatten vp smart och ekonomiskt med ovanstående förutsättningar?
RoKe skrev:
Ja värmepumpar är alötid svårt att kombinera med andra värmelällor, men sol är juockså en "lågtmp" så den är nog bland dom enklare att bygga ihopp med värmepump, frågan är bara om det är ekonomiskt försvarbart att göra det.
Eller är det miljön han tänker på?
Jag tror det tar 30-40 år innan han hamnar på +-0 för den extra kostnaden solvärmeanläggningen kostar
Här finns inkopplingsalternativ för luft/vatten vp med flytande kondensering o solRoKe skrev:
http://www.solenergiteknik.se/rwdx/files/RITNING-2.5.pdf
http://www.solenergiteknik.se/rwdx/files/RITNING-2.6.pdf
Kan även rekomendera att ta kontakt med http://www.solenergiteknik.se/ o höra vad dom tycker.. Tycker dom inte att det är nån mening med sol så säger dom de oxå, iaf gjorde dom de till en kompis vilket jag tycker verkar seriöst..
Varför ctc? inte särskilt bra med vatten i utedelen vid strömvbrott satsa hellre på en med växlare inomhus finns i lite olika alternativ airwell, aquainverter, thermia atria mfl
skall du köra fas kondensering se då till att överdimensionera vp rejält så att den klarar hela behovet ner till åtminstonde -10. Beroende på styrsystem så visst går det att köra flyttande kondensering i den tanken flytande kondensering för radd krets under skiktplåt vv laddning med vxl vent ovanfö skiktplåt elpatron i mitten för spets. samt eventuellt 60 l beredaren i serie så kan du hålla lite lägre temp på vv i överdel tank om det skulle blli problem med skiktningen. se till att biv schunten inte kan öppna mot överdel tank.
skall du köra fas kondensering se då till att överdimensionera vp rejält så att den klarar hela behovet ner till åtminstonde -10. Beroende på styrsystem så visst går det att köra flyttande kondensering i den tanken flytande kondensering för radd krets under skiktplåt vv laddning med vxl vent ovanfö skiktplåt elpatron i mitten för spets. samt eventuellt 60 l beredaren i serie så kan du hålla lite lägre temp på vv i överdel tank om det skulle blli problem med skiktningen. se till att biv schunten inte kan öppna mot överdel tank.
Kan du inte sätta en bivalent shunt samt en (inne)temperaturstyrd shuntreglering?
Bivalenta shunten har 3 ingånger:
- returen som är helt öppet vid ställning 0 grad kopplas till retur fr n golvvärme/radiatorer
- 2an, som är helt öppet vid ställning 45 grader, den kopplar man till akktanken framledningen (den högre upp)
- 1an, som är helt öppet vid ställning 90 grader, den kopplar man till värmepumpens interna shunt, framledningen
Externa shuntregleringen, dvs den bivalenta, öppnar vid sjunkande innetemperaturen först så småningom 2an, dvs värmen tas från tanken. Om det hjälper inte pga av en kall tank, så öppnas 1an, dvs värmepumpen börjar hjälper till. På det sätt laddar värmepumpen tanken inte allts men går i golvvärme/radiatorer direkt som vanligt (med flytande kondensering), men bara när tanken har för lite värme att ge.
Ett problem med det kan vara, att värmepumpen blir helt bortkopplad från golvvärme/radiatorer vid shuntställningar 45 grader och mindre. Då startar den ofta en kort tid bara för att kompensera den interna nerkylningen. Eventuellt kan en lite radiator kopplas till värmepumpen direkt innan bivalenta shunten, så att värmepumpen har alltid en lite att leka med.
Bivalenta shunten har 3 ingånger:
- returen som är helt öppet vid ställning 0 grad kopplas till retur fr n golvvärme/radiatorer
- 2an, som är helt öppet vid ställning 45 grader, den kopplar man till akktanken framledningen (den högre upp)
- 1an, som är helt öppet vid ställning 90 grader, den kopplar man till värmepumpens interna shunt, framledningen
Externa shuntregleringen, dvs den bivalenta, öppnar vid sjunkande innetemperaturen först så småningom 2an, dvs värmen tas från tanken. Om det hjälper inte pga av en kall tank, så öppnas 1an, dvs värmepumpen börjar hjälper till. På det sätt laddar värmepumpen tanken inte allts men går i golvvärme/radiatorer direkt som vanligt (med flytande kondensering), men bara när tanken har för lite värme att ge.
Ett problem med det kan vara, att värmepumpen blir helt bortkopplad från golvvärme/radiatorer vid shuntställningar 45 grader och mindre. Då startar den ofta en kort tid bara för att kompensera den interna nerkylningen. Eventuellt kan en lite radiator kopplas till värmepumpen direkt innan bivalenta shunten, så att värmepumpen har alltid en lite att leka med.
Liknande trådar
-
Luftfuktighet garage kontra temperatur?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Smart frånluftsvärmepump
Värme allmänt -
Någon kunnig kring frånluftvärmepumpar
Värme allmänt -
FTX + Luftvärmeaggregat – värt att installera LLVP?
Värme allmänt -
Montera luftvärmepump på träfasadpanel med väggstativ?
Värmepumpar