C
CarMan: [citat] Ja när det är högt vattenflöde går det saktare. har man dålig kompressor & borr stänger som inte tätar helt så blir ju kraften på borrhammaren mindre & det går sämre/inte alls. sen är det väll lite beroendr på borrare också. han får ju betalt / m o inte hur fort det går. Så han struntar ju i om det kostar mer att borra 2 hål, det går ju fortare för honom. lika så
5 svar · 7,1k läst
R
Regal78: Jag skall ansluta en värmepump luft/vatten, separat utomhusdel och innedel. Tittade på plattvärmeväxlaren som skall sitta i källaren, vattenledningen ansluts enkelt på plattvärmeväxlarens tappar då de är gängade med 1 tums gänga. Men Cu-rören som skall ut och vända i värmepumpen är lite konstiga. Då plattvärmeväxlarens anslutningstappar är ogängade, enbart släta tappar,
0 svar · 3,8k läst
P
Plexus: [citat] Jocke ska väl köpa huset nu, så då är det inte så lätt att följa ditt råd. Kurva 7 på Nibe ger ca: 37°C vid ±0°C, som i sin tur ger 52°C vid -25°C.
7 svar · 2,5k läst
prototypen
prototypen: Det finns även hål med självtryck, det rinner över helt enkelt. Det finns de som vattnar gräsmattan med "överskottet", så visst går det om berget har sprickor och är vattenförande. Vårt gamla 39 meters djupbrunn gav 500 liter per timme då det var borrat 1952. Skulle jag borra för bergvärme så borde det gå ta vatten dessutom. Det är ju bara att prova Prototypen
8 svar · 4,6k läst
A
Adrian: Hej! Har någon här på forumet köpt ett komplett L/V-paket Airwell (med elpanna för koppling till golvvärme) till sitt hus? Har ni i så fall lust att dela med er av erfarenheter och inte minst pris på paketet. Tack! /Adrian
0 svar · 2,6k läst
Abuquir
Abuquir: Jag tror att det kanske räcker med ved och sol, vad är det för solfångare du skall ha? Jag lyckedes komma över några vaccumrörs solfångare för något år sedan, men jag är inte nöjd med dom. Ger inte tillräckligt med värme och på vinter ger dom inget alls. Det är ju bara frost på dem. Nästa gång skall det bli plana solfångare.
17 svar · 4,0k läst
S
ion: Precis som i ett kylskåp finns det en kondensor och en förångare i en luftavfuktare. Mättad luft som passerar förångaren och kondenserar och avger ombildningsenegi. Den enegin måste den göra sig av med i kondensorn. Så den fungerar lite som en värmepump, man brukar räkna med en temp. höjning med ca 2 grader. Men en L-L värmepump låter vettigt den kan ju också avfukta luft, men då
4 svar · 2,4k läst
C
CarMan: [citat] Volymförstoraren sätter man inte in för att sänka kop o tjäna pengar, utan för att få anläggningen att arbeta bra & öka driftsäkerheten/ förlänga livslängden på kompressorn
26 svar · 7,7k läst
imported_rickard
imported_rickard: [citat] Hej. Såg denna fråga när jag googlade och vill bara meddela att jag (som driver Värmepumpsforum) startat en ny site där det finns möjlighet att få offerter från företag som BEHÖVER mer jobb och kanske pressar priserna lite mer än de som har fullt upp sedan tidigare. www.energioffert.se är mitt svar på den typ av frågeställning som kommer om "hutlösa" priser för
14 svar · 20,5k läst
M
mikkola: Energioffert, värmepump, offert
1 svar · 3,6k läst
C
CarMan: vist är en 200/70 mättre än den intärna! du förlorar inget diret mätbart i avkylning m.m. när du väljer en större beredara, den blir bara lite dyrare i inköp. vi köpte grejorna här: ...:::Bynor:... jag bad om enn ofert med bästa pris, så jag fick lägre pris än vad dom annoserar om.
16 svar · 6,9k läst
ClasseClas
ClasseClas: Du får kolla på Götenehus' energiberäkning för ditt hus med en IVT490 och jämföra med CZs reklam här: http://www.comfortzone.se/ArligBesparing.htm och se vilken ungefärlig payofftid det blir med dagens elpriser. En payofftid på 6-8år skulle jag iaf acceptera. När jag byggde -99/-00 så kostade elen vill jag minnas 14 öre kWh rörlig och jag tog ett 3-årsavtal till 17 öre/kWh,
27 svar · 4,5k läst
C
CarMan: alternativt att du ska upp på en Nibe 1115-10 (svårt att veta utan att veta hur mycke energi du gör av med
3 svar · 2,6k läst
N
nic2: Garantier och "trygghet" kostar, så är det bara.
9 svar · 2,6k läst
C
CarMan: beroende på kb & vb temp, så varierar effekt & strömåtgång, olika på olika fabriket.
5 svar · 5,5k läst
C
CarMan: 1-1,3 m djup, beroende på var i landet du bor. 1-1,5 m mellan slingorna. slangen ska ligga plant, så du kan få ur luften lätt. 2m eller mer från byggnader. skall helst inte ligga under mark som skottas på vintern
1 svar · 5,0k läst
haddirajan
haddirajan: Vi har också valt 495:an, men jag är skeptiskt. Vi får utvärdera dessa sedan!
4 svar · 2,1k läst
C
CarMan: det hela beror ju gevetvis på hur kraftig pump man har & hur stort kylbehov huset har = varierar kraftigt från hus til hus. men oavsett så är frikyla till bergvärme alltid markent mycke billigere i drift. där är det ju bara en cirkulationspump som behöver arbeta + fläkten i konvektorn. fläckten i konvektorn motsvarar ju fläkten i luftvärmepumpen, så där drar dom lika, men luft
7 svar · 9,1k läst
D
ion: 50w x 170kvm = 8500w antar att det är per timma. Då skulle husets värmebehov en kall månad uppgå till 6120kWh. Ni ser det inte men jag höjer ögonbrynen och ser mycket förvånad ut.
34 svar · 5,9k läst
P
Plexus: En värmepump har bästa COP vid låga framledningstremperaturer d.v.s. den ger högre uteffekt med lägre förbrukning. Måste du strypa golvslingorna med termostater, har värmepumpen producerat onödigt varmt vatten. Utegivaren bör sitta på norrväggen, och en solig dag med aktiva termostater på golvslingorna kan ge onödiga starter d.v.s. värmepumpen startar när det inte finns
6 svar · 11,0k läst
C
CarMan: vad är det för grejor du har & hurgammla är dom?
6 svar · 4,4k läst
D
dicklund2: Hej Är det någon som har en Aermec AN020? Eller vet vad det är? Jag har fått erbjudande att köpa en beg via en bekants kompis, och jag tror att det är en luft/vatten vp och enligt honom så sitter allt i ute delen så acctanken ansluts direkt mot ute delen. Jag trodde alla hade kondensorn (?) i en innedel så man slipper frysrisken... Jag är därmed rädd att han skruvat bort gasrören i
0 svar · 4,0k läst
B
BAS: Min maskin reagerar på innetemperaturen. Det kan vara hur kallt som helst på nätterna utan att den startar om det bara är varmt inne. Stänger aldrig av den m.a.o.
11 svar · 4,4k läst
C
CarMan: om värmepump funkar för dej eller ej, beror på vilken tempratus som radiatorsystemet behöver när det är som kallast ute. hur stor pump du behöver beror på hur mycke energi huset idag drar, eller rättare sagt, hur mycke energi huset kommer att dra, då många väljer att ha högre värme inne när energin är billigare. oavset hur gravfig pump du väljer, så är yttermåttena dom samma,
1 svar · 2,7k läst
M
Moment22nm: [citat] Men så fort det visar sig att du bara är konsument (kvitto där du står som köpare och du inte har egen firma) så gäller konsumentköplagen. Den går INTE att förhandla bort, eller göra avsteg ifrån. ENLIGT LAG. Är säljaren näringsidkare och köparen konsument, gäller konsumentköplagen, OAVSETT vad säljaren hävdar. Det håller juridiskt i domstol.
5 svar · 9,7k läst
B
BAS: Ju tyngre golv du har desto bättre, men det är så marginellt om du redan har ett betonggolv. Lägg ner energin på något annat. Jag har lagt en innerslang för mountainbike under min maskin. Den "flyter" i luften och hålls på plats i sidled av brinerören som saknar slangar men är bra dämpade på annat sätt. Det tar bort stomljud ordentligt.
4 svar · 2,2k läst
B
BAS: Bonus direkt 6 kw. Den sitter på radiatorreturen före min trasiga Nibe 310 (kompressorhaveri). Niben gör varmvatten med el-patron och sköter ventilationen galant.
9 svar · 3,3k läst
P
PatrikJ: Hej Vi har satt in en Airwell 9 kW som vi ställt in till 47 grader C i uppvärmning. Värmepumpen är ansluten till en 500 liters tank med en elpatron i. Denna kommer behövas under dom kalla dagarna. Man kan sen om man vill ansluta en liten varmvattenberedare också om man vill ha upp temperaturen ytterligare. Vi har för närvarande ca 80 kvm med vattenburen golvvärme och ett lika stort övre
1 svar · 1,8k läst
G
gemeni: Hej, Har en Viessmann Vitocal 300 värmepump ... Lite nyfiken på hur man tolkar de drifttider som man får upp på skärmen ... Så här står det på min ... K1: Kompressor 1 : 9728h K3: Prim pump :100062h K4: Värmebärarpump: 39006h K5: Tillskottsvärme: 77h K9: VVB laddn.1: 2290h K10: VVB tillsats: 1210h tacksam för kommentarer om hur man tolkar detta och om det ser bra eller dåligt ut ...
0 svar · 3,2k läst
O
OlaF: Vad behöver ni istället för FLVP för att klara ventilationen? Går inte 360p att docka mot fjärrvärmen så ni kan få det bästa av båda världar?
1 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.