Byggahus.se

ivt 490 i nybyggd villa på 160 kvm

1. T
    Medlem · 25 inlägg

tibbass

Medlem
    Vi ska bygga ett hus med lb- hus. Det heter lommen på 160kvm och är en 1 plansvilla med vattenburen golvärme. Till Uppvärmning och tappvattnen är det en IVT 490 som ingår. För mig känns det som det är för lite. Vi ska även ha bubbelbadkar..
    Är det någon som har erfarenhet av denna värmepump eller vet vad som krävs för att få bra och kostnadseffektiv uppvärmning?

mvh
    Fredrik

2. Snailman
    Medlem · Västra Götaland · 4 892 inlägg

Snailman

Medlem

Re: ivt 490 i nybyggd villa på 160 kvm

ivt skriver att den maximalt kan ge 2000kw på värmepumpsdelen, så det betyder att resten kommer att gå på elpatronen som är på 6000kw eller 9000kw eller 12000kw(som är inbyggd), översatt betyder det väl att det mesta av värmen kommer att komma från elpatronen på vinterhalvåret.

Så om man inte tror att elpriset kommer att bli billigare i framtiden, så är det nog bättre med en annan. (finns andra trådar här som handlar om detta)

3. R
    Medlem · 950 inlägg

robban44

Medlem

Vi bor i Skåne, nybyggt 1-plan på 130 kvm med golvvärme, det ingick en IVT 490 från husbyggaren och det räcker nätt och jämt vill jag säga. På IVT:s hemsida kan man göra en enkel koll på vad som behövs och till 160 kvm räcker 490:an definitivt inte till oavsett vilka dunster hussäljaren försöker slå i er.

Som snailman skriver avger den bara 2kw på värmepumpsdelen alltså lika mycket som en liten värmefläkt eller kupèvärmare i bilen!! Om ni optimerar alla inställningar med golvet, givare och dom bitarna kan ni klara er hyggligt ner till +5 men sen kommer elpatronen att gå in och stötta och då tickar elmätaren snabbt vill jag lova.
    Ni kanske har ett värmebehov på 7.5-8.0 kw totalt vid -20 och då säger det ju sig själv att 490:an är alldeles för liten.

Har ni dessutom bubbelbadkar vilket många säkert har så har ju 490:an en
    VV- beredare på 200 liter som kanske inte räcker så långt, den tömmer ni lätt och uppvärmningen av nytt varmvatten kostar det också.

Jag skulle med det jag vet idag direkt ifrågasatt och valt en annan pump i vårt hus och ni har ju chansen nu att säga ifrån, om ni bygger för ett antal miljoner så en extrakostnad på 20-30 tusen för t.ex. en Comfortzone 50 är mycket väl investerade pengar helt klart.

4. T
    Medlem · 25 inlägg

tibbass

Medlem

Tack för ditt svar!
    Det var så jag misstänkte. Jag har ändå ifrågasatt detta hos säljaren, men de säger att den räcker, men det är bättre som du skriver att man lägger till lite o får en bättre pump från början.
    Vet du eller vet någon annan om IVT har någon version över 490:an som använder sig av frånluft?
    Kan vara så att LB hus bara har ivt som leverantör.

mvh
    Fredrik

5. C
    Medlem · 5 694 inlägg

CarMan

Medlem

vad menar han med att den räcker? den har ju en 9kW elpatron, så nog räcker den i syftet att hålla uset varmt. men det blir ju inte billigt att värma huset med el.
    förutom att den bar ger 1,9kW så ger den det till ett cop på ungefär 2
    detta ger ett årscop inklusive elpatronen på 1,3-1,5 om jag får gissa

6. T
    Medlem · 25 inlägg

tibbass

Medlem

Ja det är antagligen det de menar, att det räcker med uppvärmningen, men sedan att det kostar btyr de sig inte om...

7. D
    Medlem · 121 inlägg

dovienya

Medlem

IVT har 495 TWIN som kan leverera ca 4kw, men då skall det grävas ner 300m slang i backen också, så isåfall skulle jag välja nån form av markvärmepump .. eller nåt.

Vi bygger med skidstahus och de har också (som alla jävla förbannade satans hustillverkare) IVT som leverantör (och varför just IVT490 som inte ens räcker till ett hus på 90 kvadrat?? zzzzzz), och vi är de första som vår säljare har haft som har bytt ut till en annan leverantör än IVT .. "då frångår ju ventilationen också" lät det, "en IVT 490 räcker ju" osv...

Merkostnaden för oss för en CZ blir i runda slängar 40papp ink ventilationsdragning (av entreprenör) på en 150 kvadrats villa, vilket direkt lönar sig eftersom räntebetalningshöjningen inte blir högre än energivinsten. (150 spänn i månaden eller så)

8. R
    Medlem · 950 inlägg

robban44

Medlem

Det är ju du som betalar så du kan ju faktiskt ställa krav på LB-hus, vill du ha en annan värmepump i huset är det ju deras förbannade plikt att ordna detta tycker jag, vent.installationen är ju samma som till IVT490 om du t.ex väljer en Comfortzone så skulle ju vara konstigt om inte LB kunde inhandla en sådan pump och installera den, för som sagt det är ju du som betalar.

En IVT490 ligger väl på 35-40.000 i inköp och en CZ 60-65 om jag inte är helt fel på det och installationsmässigt är det inga konstigheter så argumenten från LB måste vara jäkligt goda för att du inte skall kunna få det DU vill ha.

9. W
    Medlem · 632 inlägg

WeeBe

Medlem

För att balansera "häxjakten" på de vanliga frånluftsvärmepumparna (IVT 490, Nibe 310) vill jag gärna ge min syn på saken.

Nu är jag ekonom och räknar krasst på investeringens lönsamhet. Jag viktar alltså inte in miljöaspekter, kvalitet eller annat.

I ett nybyggt hus upp till 120-130 m2 finns ingen som kan konkurrerar med dessa "små" frånluftsvärmepumpar.

I ett nybyggt hus på 130-220 m2 kan man med fördel välja Nibe 360 alternativt Comfortzone CE50.

I ett ännu större hus så kan man börja räkna på andra "dyrare" lösningar som jord/bergvärme, fjärrvärme, pellets mm.

Många gör sig lustiga över att de "små" frlvp inte ger mer än en större cupévärmare till bilen. Detta är riktigt att maxeffekten på deras kompressorer är på ca 2 KW. Det man ska klart för sig är att denna effekt räcker längre än många av er verkar tro. En högre effekt än så kräver inte ett nybyggt hus på ca 120 m2 under de allra flesta av årets dagar.

Det som kommer starkt nu är luft/vatten värmepumpar och dessa hade jag inte med i mina uträkningar då de är relativt nya. Där kan det eventuellt finnas intressanta alternativ till frlvp.

Det jag räknat på och kommit fram til är följande. Detta är med mina förutsättningar.
    Hus 130 m2 uppskattat värmebehov inkl varmvatten 12000 KWh/år
    Elpris 1 kr/KWh, fjärrvärme 0,57 kr/KWh samt fast avgift 4500:-/år

Elpanna med FTX får stå för den billigaste installationen.

Nibe 360 pay off ca 4 år
    Comfortzone pay off ca 8 år
    Fjärrvärme med FTX pay off tid 33 år
    Berg/jordvärme med frånluftmodul 36 år

Jag tog inte med 490 samt 310 då de är marginellt billigare än 360 samt något klenare i kompressorn.

Jag valde Nibe 360 av det skälet att utvecklingen går mycket snabbt inom detta område och jag vill inte "bygga" fast mig i en tekniklösning som inte betalar sig inom 5 år. Om 5 år då min frånluftsvärmepump betalat sig och är "avskriven" kan jag med gott samvete se över marknaden igen och ta ett nytt beslut på om det kan löna sig att byta till annan lösning.

Alla ska givetvis göra sin egen bedömining utifrån sina förutsättningar, men att bara såga dessa "små" frlvp direkt är att göra det lite för enkelt för sig. Anser jag.

10. K
    Medlem · 222 inlägg

Krumeluren

Medlem

Vi har resonerat precis som du WeeBe (fast vi inte är ekonomer ;D) och nöjer oss med en IVT490 till ett 190m2 hus, istället för den större IVT495. Läser man forumen är detta närmast ett vansinnigt val, men vi gör en krasst ekonomisk bedömning och till och med IVT:s eget kalkylprogram uppger en break-even period för 495:an vs 490:an på 9 år ...

Dagens FLVP har synnerligen mediokra värden (COP runt 2) jämfört med tex luftvärmepumpar och vi tror att det kommer att ske ett tekniksprång under de närmsta åren. ComfortZone är väl en föraning om detta. Känns då bra att ha valt en billig pump så att vi om några år kan göra ett nytt val utan betungande investeringar i bagaget.

11. R
    Medlem · 950 inlägg

robban44

Medlem

Håller med dig fullständigt, att man gör sig lite lustig med att uteffekten är som en kupèvärmare är ju för att man skall vara medveten om vad man får egentligen.

Att en 490:a till en rimlig kostnad hjälpligt klarar av ett hus av vår storlek på 130 kvm i Skåne är det ju ingen tvekan om, vi kommer under 13000 kw/2 i år och vi får vara nöjda med detta . Men för 20.000 extra hade vi med den vetskap jag har idag fått en pump som till upp till 90% klarat av just vårt behov där vi bor utan tillskott och då hade vi utan problem legat under 10000 kw/2 om året.

Men ytterst handlar ju just detta om att husföretagens säljare utan skrupler och med full vetskap försöker pådyvla husbyggare att en 490:a eller nibe 310 eller för den skull 360 räcker till hus uppåt 220 kvm som jag läst om här ett flertal gånger, det är som trådstartaren säger att säljaren ett flertal gånger sagt att 490:an räcker trots att han säkert är fullt medveten om att den är för klen till 160 kvm. Han vill ju i inledningsskedet av sitt hussäljande ligga rätt i pris och drar sig då naturligtvis inte för att rent felaktigt försöka sälja in en billigare lösning. Att sen när bygget är klart och nybyggaren får elräkningar han storknar över skiter ju husäljaren i för han har ju redan gladeligen kasserat in sin provision, tror nog inte han delar med sig till
    husbyggarens elräkningar.

12. S
    Medlem · 343 inlägg

Sylvester

Medlem

Jag känner igen säljarsnacket att en 490 "räcker". Klart att den räcker, 2 plus 9 kW räcker till ett stort hus..

Jag säger bara, byt ut 490 mot en Comfortzone eller liknande lösning som ger mera billig värme. Comfortzone ger 5 kW billig värme och har 60 liter större varmvattenberedare än en 490. Ivt:s 160 liter räcker inte långt..

13. T
    Medlem · 25 inlägg

tibbass

Medlem

Ja det känns som om det är det rätta att byta den till en Comfortzone.
    Har varit i kontakt med lb igen och de säger att ev får man ombesörja detta själv om man vill byta.
    Tydligen hade de något avtal med IVT, sedan gällde det även garantin på värmepumpsystemet. Dock skulle de återkomma, får se vad de kommer med för svar-

14. R
    Medlem · 950 inlägg

robban44

Medlem

Garantin på värmepumpssystemet?????? Dom menar väl inte vent.systemet för det spelar ingen roll vilken av pumparna som installeras för det är samma vent.system.
    Comfortzone lämnar garantier på sin pump också så det är inget argument för att inte sätta den pumpen.

Klart dom har ett lukrativt avtal med IVT det har många säljare för husföretagen så han ser sin provision för en 490:a flyga sin kos nu så han kämpar med näbbar och klor nu för att ni skall välja 490 ;)

Kan bli spännande höra hans argument för några hinder att sätta en annan pump finns inte, och som sagt det är DU som betalar tänk alltid på det.

15. T
    Medlem · 25 inlägg

tibbass

Medlem

Det stämmer det. Antagligen är det så. Frågan är bara hur man ska göra om de inte går med på att sätta in den andra pumpen...
    Antingen får man försöka lösa det själv, dvs att man väljer bort ivt 490 och fixar installationen själv av bara värmepumpen, men det verkar helt sjukt om man måste göra så.
    De borde kunna sätta in en annan leverantörs värmepump om pumparna är identiska.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.