I manualen till IVT490 står det att manometern för varmvatten skall stå på 0,5 - 1,5 bar. Varför då? Mätaren går från 0 - 4 bar. Varför skall man inte ha fullt (4 bar)? Nackdel/fördel med att ha "bara" 1,5 bar. Kan man ha 4 utan att skada pannan?
Exakt vad gör denna manometer? Vad förlorar man om man har lägre än 0,5 bar?
 
Den mätaren du pratar om har inget med varmvatnet att göra utan sitter på radiator/golvvärme kretsen den indikerar trycket i systemet trycket på systemet har man för att utjämna höjd skillnader.

0,5 bar =5 meter vattenpelare altså 5 m från lägsta punkten till högsta punkten på radiator systemet räcker mer än väl för en enplanare, 4 bar =40m vattenpelare altså 40 m från pumpen till översta radiatorn!!!

Dessutom är systemet utrutat med en säkerhets ventil som normalt öpnar vid
1,5 bar.
Desutom så är nog inte panan godkänd för så öga tryck som 4 bar
 
Overlander skrev:
Den mätaren du pratar om har inget med varmvatnet att göra utan sitter på radiator/golvvärme kretsen den indikerar trycket i systemet trycket på systemet har man för att utjämna höjd skillnader.

0,5 bar =5 meter vattenpelare altså 5 m från lägsta punkten till högsta punkten på radiator systemet räcker mer än väl för en enplanare, 4 bar =40m vattenpelare altså 40 m från pumpen till översta radiatorn!!!

Dessutom är systemet utrutat med en säkerhets ventil som normalt öpnar vid
1,5 bar.
Desutom så är nog inte panan godkänd för så öga tryck som 4 bar
OK (ursäkta min okunskap :)). Jag har golvvärme och 1-plans hus på 150 kvm. Kan (bör) jag då ligga runt 1,5-2 bar?
 
Inte över 1,5 då öpnar säkerhetsventilen 0,5 skulle jag rekomender.
 
Overlander skrev:
Inte över 1,5 då öpnar säkerhetsventilen 0,5 skulle jag rekomender.
Vilken säkerhetsventil? Och till vad?

Om man nu inte bör överskrida 1,5 bar, varför då leverera en mätare som går till 4 bar?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.