8 615 läst ·
4 svar
9k läst
4 svar
Manometer för varmvatten IVT490
I manualen till IVT490 står det att manometern för varmvatten skall stå på 0,5 - 1,5 bar. Varför då? Mätaren går från 0 - 4 bar. Varför skall man inte ha fullt (4 bar)? Nackdel/fördel med att ha "bara" 1,5 bar. Kan man ha 4 utan att skada pannan?
Exakt vad gör denna manometer? Vad förlorar man om man har lägre än 0,5 bar?
Exakt vad gör denna manometer? Vad förlorar man om man har lägre än 0,5 bar?
Den mätaren du pratar om har inget med varmvatnet att göra utan sitter på radiator/golvvärme kretsen den indikerar trycket i systemet trycket på systemet har man för att utjämna höjd skillnader.
0,5 bar =5 meter vattenpelare altså 5 m från lägsta punkten till högsta punkten på radiator systemet räcker mer än väl för en enplanare, 4 bar =40m vattenpelare altså 40 m från pumpen till översta radiatorn!!!
Dessutom är systemet utrutat med en säkerhets ventil som normalt öpnar vid
1,5 bar.
Desutom så är nog inte panan godkänd för så öga tryck som 4 bar
0,5 bar =5 meter vattenpelare altså 5 m från lägsta punkten till högsta punkten på radiator systemet räcker mer än väl för en enplanare, 4 bar =40m vattenpelare altså 40 m från pumpen till översta radiatorn!!!
Dessutom är systemet utrutat med en säkerhets ventil som normalt öpnar vid
1,5 bar.
Desutom så är nog inte panan godkänd för så öga tryck som 4 bar
OK (ursäkta min okunskapOverlander skrev:Den mätaren du pratar om har inget med varmvatnet att göra utan sitter på radiator/golvvärme kretsen den indikerar trycket i systemet trycket på systemet har man för att utjämna höjd skillnader.
0,5 bar =5 meter vattenpelare altså 5 m från lägsta punkten till högsta punkten på radiator systemet räcker mer än väl för en enplanare, 4 bar =40m vattenpelare altså 40 m från pumpen till översta radiatorn!!!
Dessutom är systemet utrutat med en säkerhets ventil som normalt öpnar vid
1,5 bar.
Desutom så är nog inte panan godkänd för så öga tryck som 4 bar
Inte över 1,5 då öpnar säkerhetsventilen 0,5 skulle jag rekomender.
Klicka här för att svara