2 353 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
vad tror ni?
Jag ska sätt in bergvärme i mitt hus från 1950. Huset är byggt i lättbetong och har ingen vidare isolering och det sitter bara 2-glasfönster i. Huset är på ca 120 m2 + ca 80 m2 källare som också är uppvärmd. Har förbrukat ca 3- 3500 liter olja innan. Vad tror ni förbrukningen stannar på med bergvärme? Kommer att ha 21 grader inne. Vad för pump och djup på hålet har ni som har liknande hus?
7 kW, 150 meter, 8 000 kWh.Moelk skrev:Jag ska sätt in bergvärme i mitt hus från 1950. Huset är byggt i lättbetong och har ingen vidare isolering och det sitter bara 2-glasfönster i. Huset är på ca 120 m2 + ca 80 m2 källare som också är uppvärmd. Har förbrukat ca 3- 3500 liter olja innan. Vad tror ni förbrukningen stannar på med bergvärme? Kommer att ha 21 grader inne. Vad för pump och djup på hålet har ni som har liknande hus?
Framledningstemperatur?
Var finns huset?
Antal personer i huset?
Då föreslår jag en värmepump med separat beredare typ IVT E7 med en 200/90 beredare.
Framledningstemperatur är viktigt när man har värmepump. Har du tunna och/eller få radiatorer innebär det att du måste ha hög framledningstemperatur, samt att de innehåller lite vatten. Pumpen kommer då att starta/stoppa ofta, samt att verkningsgraden blir låg.
Framledningstemperatur är viktigt när man har värmepump. Har du tunna och/eller få radiatorer innebär det att du måste ha hög framledningstemperatur, samt att de innehåller lite vatten. Pumpen kommer då att starta/stoppa ofta, samt att verkningsgraden blir låg.
Klicka här för att svara