U
unigas: Håller med OlaF om styrdatorns funktion så jag har gått över till mer eller mindre manuell skötsel av min 310, I mitt fall vet jag att den klarar sig ner till runt 0 grader verkar det bli kallt på natten eller för den delen på dagen får man gå och sätta på patronen. I just mitt fall så har jag en extern VVB som gör att jag inte är så känslig på att det finns varmvatten och då
5 svar · 3,2k läst
M
mrlillebill: Hej Bempson, nyfiket frågat, vad visade offerterna och vad valde du??
9 svar · 8,0k läst
P
pejoto: [citat] Nu när jag har arean får du följande värmebehov 11000 kWh/år (inklusive varmvatten) för bottenvåningen, Toppeffekt 4900W . Med övervåning inkluderat bör du få ett behov av 13500 kWh/år (inklusive varmvatten) Toppeffekt 7220W. Detta förutsätter samma isoleringsstandard på båda våningarna. (+-10% fel). Den enda större felkällan som jag kan komma på är luftläckning men
16 svar · 9,0k läst
Q
que: Någon som kan hjälpa mig att välja: Nibe VVM300+ Fighter 2020 eller IVT290A/W+Optima 600/900 någon som kan hjälpa mig med plus och minus för de båda systemen - IVT har rostfritt kärl Nibe i koppar? - Nibe har två vattentankar en för tappvatten och en typ ackumulatortank. IVT har endast en tank för tappvatten??
0 svar · 3,0k läst
D
De_Ville: Hej! Jag har haft en XE12:a installerad sen December, har funkat utan problem tills nu. När den försöker köra städningen så hakar roboten upp sig, altså den grå/svarta bågen som åker över filtren. När jag hjälper den på ovansidan av innedelen så gör den ett "klickande" och fortsätter. Den hänger sig på olika ställen hela tiden. Har inte rört filtrerna förrän nu, då har jag
0 svar · 3,7k läst
C
CarMan: som jag skrev tidigare så kan du ju flytta givaren om du nu monteat den på ett förokänsligt ställe. jag rekomenderar INTE att sätta giveren i direkt sol ljus, men en sån plasering lär alla gånger ge konstant kompressor stopp!
33 svar · 38,9k läst
ylven
ylven: Om du har hygglig isolering på huset så borde du ha väldigt lågt behov av extra värme. Att då kosta på ett dyrt bergvärmepaket verkar väldigt överdrivet. Lägg istället till ett par extra solpaneler och installera din vattenmantlade kamin så behöver elpatronerna bara gripa in minimalt.
1 svar · 4,1k läst
M
Moelk: Pumpen heter fighter 1115-7 och så ska jag ha en separat vv-beredare på 300/200. Bor i Östergötland. Källaren har element i alla rum utom pannrum och en hall, där kommer ett konvektorelement hamna. Ska hålla ca 20 grader i källaren och 21-22 på övre våningarna.
3 svar · 3,6k läst
C
CarMan: [citat] det står så default i programet. men jag håller defenetivt med att det borde vara 0- i underhåll på båda, eller nån hundring högre på värmepumpen än elpannan
31 svar · 4,1k läst
P
Pasta: [citat] Hoppas det fast utan värmepump ;-) /Patrik
13 svar · 3,2k läst
C
CarMan: ska 20 personer kunna durscha räcker inte varmvattenberedaren! du ska ha samma pump utan beredare, då heter den 11 ibörjan iställer för 12. sen köper du en VPA 300/200 eller VPA 450/300 då komer vattnet att räcka längre eventuellt kan man också köre 2st VPA 300/200
1 svar · 3,2k läst
C
CarMan: jag batala 51 000:- för mitt borrhål & då ingick sprit,slang grävning håltagning ihuset & borrhålet förståss. pump & varmvattenberedare köpte jag för ca 50 000:- sen är det lite anatt matrial för nån tusing, som går åt vid ihopp kopplingen. sjlva ihopp kopplingen gör man lätt på en dag så vad kan det kosta 5000:- -------------------- men oferterna är ju aldrig så låga, så
1 svar · 1,5k läst
S
Someone: Hej! jag bor i småland kollade priser för ett tag sedan med vår lokala rörkrökare, det låg på ca:110 000 kr. Kollade sedan vidare lite och plöjning av slangen inkl vätska låg på ca. 20 000 kr. En värmepump på Rinkaby ligger på ca 40-50000kr. Dvs totalt 70000 + lite kopplingar runt pannan . Det tar ca 2 dagar för 2 man att installera en värmepump i ett befintligt hus. Och det
1 svar · 12,2k läst
N
nic2: Ja, de är anpassade för ändamålet, tror jag. Jag begärde flexslang och ljuddämpare under benen, och fick det.
14 svar · 13,4k läst
E
Elisabeth78: Hur gör man för att ansluta värmepannan, har hittat stället som den ska anslutas på men vet ser ej hur detta ska gå till...
0 svar · 1,8k läst
zno
zno: Hur mycket ni får ner kostnaderna beror ju helt på hur stora de är i dagsläget och hur stort hus ni har. 1/3 av vad ni har idag låter dock inte troligt. Gå in på IVT:s sida och gör en beräkning. Då kan du se vilken besparing du har att vänta: VPW2100 Värmepumpsdimensionering, beräkna din besparing med värmepump En enplansvilla på 160kvm och en toppeffekt på 8kW ger t.ex. en
4 svar · 4,3k läst
N
nic2: Ähh, krångla inte till det, det räcker med den inbyggda beredaren i enheten, om det inte är ett jättebadkar. Vi har ett vanligt badkar och ungarna badar 2-3ggr/vecka, och det räcker till, de badade en kväll efter varandra, det räckte även då, alltså till 2 badkar ( 1 fyllt + 1 halvfyllt), det räckte det med. Nibe 1230-6, elpatronen avstängd!
5 svar · 4,5k läst
B
BAS: Kolla in begnat på webben. Det finns hur många som helst som vill bli av med sin gamla elpanna då de sätter in bergvärme. Du ska hämta dem gratis, kan kanske tom få betalt. Det finns små modeller som saknar acktank och är 60x60 cm och ca 2 dm höga.
2 svar · 2,4k läst
N
nic2: Varför inte en rejäl pelletsanläggning, då slipper du mixtra med ventilationen.
4 svar · 3,4k läst
B
Banner: Tack än en gång ! Dra spirorör är nog inte så knepigt.. Priset på byggsatsen som jag fått känns lite väl dyr kan jag tycka, pumpen kommer att stå i klädvården och badrummet ligger vägg i vägg, det är bara köket som är en bit bort, så sträckan blir ju inte så lång.. så 11500:- är nog lite saftigt.
9 svar · 5,6k läst
Constructum Domus
Constructum Domus: Ni har ju redan påtalat det skriftligen och de vill uppenbarligen inte ha en dialog med er. Det är bara att köra det den riktiga vägen. Ta upp det med besiktningsmannen när han kommer.
13 svar · 5,1k läst
sennen
sennen: Vi har ett enplanshus på 117 kvm, med en IVT490 i grovköket. Golvvärme och platta på mark även här. Jag var tvungen att gå ut i grovköket för att lyssna om jag hörde något, så uppenbarligen har jag aldrig reflekterat över ljudnivån på den. Och precis som mikael_krus säger, man hör det lite lätt när man är i samma rum.
6 svar · 2,7k läst
haddirajan
haddirajan: Nibe har kolvkompressorer, IVT scroll...
4 svar · 2,5k läst
M
mikael_krus: Manometern på min IVT490 står på strax över 1 bar. Om jag inte minns helt fel från manualen så skall den stå på det. Kanske också beror på hur mycket golvvärmeslingor man har.
4 svar · 4,0k läst
it-snubben
it-snubben: [citat] Hos oss är det tvärtom. Vi gjorde misstaget att sätta utomhusenheten på väggen utanför/nedanför sovrummet. Inomhusdelen hörs knappt, medans ljudet från utomhusenheten fortplantar sig i ytterväggen. Ändå sitter den på källarens betongvägg och inte i träpanelen. Vi har en Sanyo, Men jag antar att det inte bara är märket som avgör, utan också egenskaperna i materialet som
9 svar · 3,6k läst
·
B
BAS: Du bör tänka på minst två saker i alla fall. Det är kall luft som strömmar ut. Det blir alltså att fundera på kondensen. Det låter ganska mycket om fläktarna. Vid placering på tak slipper man höra oljudet. Försök hitta en lösning med ett schakt upp på vinden, isolera hela röret väl, minsta varmluft som kommer in kan ge vattenskada.
2 svar · 6,3k läst
C
CarMan: hur lång slinga sm behövs beror på hur mycke effekt huset/pumpen tar ut. man ska aldrig ha mer än 400m i en slinga, krävs längre slinga så delas den i 2
2 svar · 2,1k läst
B
BAS: Vid både vattenborrning och borrning för bergvärme förekommer rörligt vatten i berggrunden, annars skulle man ju inte få upp något vatten, eller hur??? Detta medför att borrhålet värms upp på sommaren av vattnet som rör sig i berggrunden. Vid jordvärme finns inte den fördelen, den värme man tagit från jorden återmatas endast via solen. Vid värmeåtervinning via frånluften
3 svar · 7,3k läst
Snailman
Snailman: comfortzone hävdar väl att de överdimensionerat delarna i sin pump (de andra flvp underdimensionerar väl sina (är väl därfö rde rasat lite väl tidikgt/ofta)) så är det verkligen rättvist att räkna samma livslängd på den som de andra flvp:arna?
34 svar · 7,6k läst
prototypen
prototypen: [citat] Om Gojan tar och läser första posten så står det frånluftsvärmepump och bergvärme, så visst är luft inblandat i denna tråd, jag svarade på hela frågan. Prototypen
22 svar · 15,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.