F
frasse: Där ser man, undrar hur partner/återförsäljar strategin ser ut i så fall :-? Vi ska helt klart kolla med honom vad han tar för bara jobbet, offerten är inte specad på detaljnivå utan den visar bara en klumpsumma. Tack för värdefulla kommentarer, det kommer förmodligen spara en del stålars åt gamle far :)
8 svar · 2,0k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Hur stor yta värmer du med den TzeroX ? Funderar på en likadan pump till gäst huset
3 svar · 2,0k läst
B
BJohan: Man kan nog konstatera att ljudet är individuellt och beror på många faktorer. 1. Vissa exemplar låter mer än andra. Jag har själv Comfortzone och är inte störd av ljud. Jag hade IVT480 tidigare i mitt förra hus och tycker inte att jag är mer störd av CZ. Den låter heller inte mer, båda ca 50 dBA på 1 m avstånd. Att vissa exemplar låter mer än andra är känt inom
8 svar · 11,0k läst
jessicaodanne
jessicaodanne: Tack för era svar, det var precis vad jag ville höra :)
4 svar · 1,8k läst
C
CarMan: Du kan aldrig ha för mycke slang! 2x400m låter som ett bra val, längre slang ger högre temp på KB & där med öker pumpens kapasitet & verkningsgrad! bara + med att ha mycke slang i backen, det är ju där du hämtar gratis värmen! När du kollar på värmepumpar så kolla på data bladet hur många KW dom levererar vid 50 grader, för det är ju på vintern det går åt mycke
3 svar · 3,2k läst
S
spikers_corner: Permafrost skulle väl vara om hålet är konstant fruset. Men om anläggningen blir korrekt dimensionerad så skall hålet ALDRIG frysa (anser jag). Mina föräldrar kör med en HT6, och där var det som svalast +0,3 grader från hålet i vinter, det var den veckan vi hade -30 ute. Hålet är 150 m djupt med 15 m till berg. Det stora problemet som jag ser skulle snarare vara om anläggningen
1 svar · 2,4k läst
B
BAS: [citat] Rogge, du glömde Odexrören. Det tillkommer ca 600/m för skyddsrören d.v.s. de som behövs där det är jord och annan gägga i det här fallet 18 meter
13 svar · 9,2k läst
R
rogge_vvs_pl: [citat] Tror du att jag gjorde det med flit, människor gör misstag. Det jag var ute efter var att sammanställa "röstningen" så att en överblick kunde göras av Robert_Maria. Du får ursäkta om jag missförstod ditt resonomang. Ny redovisning, eventuella missuppfattningar får ni rätta till själva: [citat] rogge
36 svar · 3,2k läst
viltfjall
viltfjall: Väntar på nybygge men "hyr" nu en gammalt hus på 110 kvm/2 vån med elpatron till gammal panna i slutet system och separat VVB. Slarvar med halvfulla diskmaskiner, har det varmt å gott å massa roliga elprylar ständigt igång. Tänkte jag kunde glädja någon med följande siffra: Har lyckats snitta 4200 kWh per månad sedan i september. /glad elkonsument :)
45 svar · 8,9k läst
M
M@ZE: Jag betalade 16.000 extra för bytet från 490 till 495:an, 30.000 för borrning av 60meter aktivt borrhål, 5000:- extra till rörmokare för inkoppling. Så ca 50.000 i extra kostnad .. (allt vitt och med kvitto)
15 svar · 1,8k läst
GreenTurtle
GreenTurtle: Någon som har installerat både en fjärrvärmeväxlare och en frånluftsvärmepump?? Lite kaka på kaka kanske men egentligen den ultimata lösningen då man både har återvinningen och obehindrat med varmvatten via växlaren. Någon? Synpunkter?
0 svar · 3,5k läst
R
rogge_vvs_pl: Funderar du på bubbel så ska du ta den med separat beredare. Priserna ser mycket bra ut och hålen är djupa/bra. Inte mycket att fundera på. rogge
5 svar · 3,3k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Finns ju lite tester på råd o röns hemsida. http://www.radron.se/templates/test_list____1908.asp
6 svar · 1,3k läst
B
BAS: Det är nog bara att vänta. Att smälta ett gram is kostar lika mycket som att värma ett gram vatten från 0 till 79 grader C  :'( . Varför tror du att avfrostningen inte ingår i leverantörernas COP-värden då de anger effektiviteten ?
1 svar · 3,1k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted8/0]Värme allmänt[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 2,9k läst
F
Farbror_Melker: [citat] Vill inte märka ord men vill du få ned din värmeförbrukning kan du endast uppnå detta genom att isolera bättre eller minska temperaturen inne. Båda sakerna syftar till att minska förlusterna i mellan inne och ute temperaturen  :o /Farbror Melker
4 svar · 1,4k läst
0
0840: Acktank kopplad till FLVP är perfekt anser jag. - Stor tillgång till varmvatten. - Koppla inkommande vatten via varmvattenspiral i acktank för förvärmning till vvberedare i FLVP - Elpatronen kan vara bortkopplad tidigare/senare vår och höst. På dagen när det är varmt så hinner FLVP att ladda upp varmvattnet, även värme som behövs på natten hinner att laddas dagtid. Vi har acktank
2 svar · 3,4k läst
I
ingemar_o: det kan vara bra att se till att det går att utföra service på pumpen i framtiden gärna lite fritt utrymme på sidorna ,det bästa är å kolla med nån som utför service på din tänkta pump. är inte så kul att få höra att ex byte av en cirkulations pump som borde ta 10 min tog 1½ timme att byta pga den va svår att komma åt för sidoplåten gick inte att ta bort :-?
3 svar · 2,8k läst
·
T
thomasd79: Hejsan. har en climaveneta HPW35 installerat i garaget men har problem med avfrostningen! det bildas is längst ner på batteriet, kan det ha att göra med att jag har tempen inställd på 16 C ? det borde väl bildas is på hela batteriet ? kanske därför som avfrostningen inte funkar? just nu har jag ca 3+ ute på natten. någon annan idé om vad det kan vara ? det konstiga är att jag hade en
0 svar · 1,7k läst
S
skane67: Diskussionen har flyttats till termostat eller ej diskussion... Jag tycker att man ska använda rumstermostater, de flesta hus har rum i flera eller alla väderstreck, en del rum har två eller tre ytterväggar medan andra har färre, en del har mer fönster. Kombinerar man dessa faktorer med de andra två variablerna, vindstyrka -riktning och solstrålningen finns det ingen fastjustering av en
35 svar · 36,1k läst
C
CarMan: Om du inte vill värme huset med elpatron så ska du ju jämfara effekten på pumparna! sen kollar du hur mycke dit hus drar som mest. mellan skilnaden kommer att bli elpatron!
4 svar · 2,3k läst
B
Bigfoot: Nej jag vet inte om det testet finns tillgängligt någonstans. Jag tycker ljudet är helt ok när den sitter i hallen men jag skulle inte stå ut med att ha den i ett rum där jag vistas längre stunder.
36 svar · 4,7k läst
·
O
oscar16: Tack! Där hittar jag säkert vad jag söker. :)
4 svar · 1,4k läst
C
CarMan: att räkna trem teoretiskt vad huset drar, eller om man går ner o kollar hur många steg som går på elpannan vid en viss tuomhus temp & framlednings temp berde ge ungefär samma felmarginal.
32 svar · 4,3k läst
J
Jeppson: Lyft tråden på www.vamepumpforum.se
1 svar · 2,6k läst
S
stephanb: Ett problem är väl att till exempel tvättmaskiner vid spolningen blandar i ganska mycket kall vatten, och man kan inte räkna med duschvattens temperatur i avloppet. Enklare åtgärder: Om man lämnar vatten kvar i badkåret, så värmer den badrummet några timmar. I Japan badar hela familjen, en efter den andra efter sin dusch, i samma vatten. Jag bodde där i 4 år, och förfarandet funkar
8 svar · 2,8k läst
T
trasvallbo: Tack Patrik ! Nu har jag lite att bita i. Har pratat med boverket i dag och med eviheat-bidrag får man men som du säger så är lönsamheten med dagens elpris tveksam. /Anders
2 svar · 4,9k läst
J
jojjje: Ja, det räcker (om de inte ska in mitt i huset och ligger parallellt flera meter)!
9 svar · 5,5k läst
C
CarMan: [citat] jag färstår & köter argumernet med att inte räkna in fläkt & cirkpump. men tycker att man ska räkna ÅRSCOP, då det är det som är din uppvärmning, helt ointresant vad värmpumpen i sig ger för COP Ta en Nibe 360, vi säger att den skulle ge mer COP än din pump (även om den inte gör det) vad spalar det för roll om den ger mer COP, då den bara ger 1,9 KW mot dina 5kW
23 svar · 13,0k läst
S
skane67: Jag har faktiskt haft samma funderingar, speciellt som det i mitt fall bara skiljer 1-2 grader på temperaturen in och ut, dvs jag tar in 1 gradig KB och skickar ut mellan -1-0gradig. Resten kommer från frånluften. Min frånluft lämnar pannan med c:a 4grader, jag tror CZ tar väsentligt mer av energin i luften. Jag tror helt enkelt det är så att skillnaden mellan 490 och 495 är att de har
78 svar · 7,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.